Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Viewing 10 replies - 11,951 through 11,960 (of 24,870 total)
  • Me keskustelemme taas!

    Tagged: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen

    Liioittelu ei kuulu tapoihini Nordmanit alla toista kesää ja huonoimissa on pari milliä pintaa eli pitäisi jo vaihtaa ei ole vielä 10000 km ajettu. Auto on nelipyörä suunnattu, kun renkaat laitettiin. Rahallisesti kulu ei ole sen suurempi kuin jos tuplahintaiset kestäisivät 4v.

    A.Jalkanen

    Tekniikan Maailman pitäisi tehdä niin kuin Michelin-oppaan ravintola-arvioijat: käydä tuntemattomina rengasliikkeissä asioimassa. Ehkä logistisesti liian vaativa operaatio.

    Tolopainen

    TM on kaupallinen julkaisu, en paljon anna arvoa sen testeille. Ne eivät ole puolueetonta tutkimusta. Hiukan sama asia kuin Lukessa, jonka ovat miehittäneet vihreät tohtorit.

    Jätkä

    A. Jalkanen:”-Tekniikan Maailman pitäisi tehdä niin kuin Michelin-oppaan ravintola-arvioijat: käydä tuntemattomina rengasliikkeissä asioimassa. Ehkä logistisesti liian vaativa operaatio.”

    -Niinhän he ovat tehneetkin ainakin parikymmenrä vuotta, kun Nokia kärähti huijauksesta. Se jälkeen ovat ostaneet renkaat rangasliikkeistä ja yksityishenkilöinä.

    Silti näyttää siltä, että 3 – 5 paraiten selvinnyttä kengasmerkkiä on tavallaan joka vuosi valittu kärkporukkaan jo ennen testiä.

    On selvää, että Tollon kiinalaisihmerenkaat eivät koskaan voita niitä testejä, koska ne ovat niin halvat, ettei sellaisia voi hyviksi kehua.

    Kuitenkin esim kesärenkaissa on faktaa, että renkaat, joissa on hyvä pito, eivät kestä läheskään niin pitkään kuin renkaat, jotka ovat kovat (muovia), mutta arvosteluasteikossa ei esim kulumista mitata lainkaan.

    Renkaiden käyttäjälle on kulutuskesto hyvin merkittävä, mutta myös renkaan tasapaino = pyöreys ja kudosten muodossa pysyminen, eli tärinä ja ”juputus”.

    Itse käymme minua huomattavasti nuoremman emännän kanssa aina koeajolla, kun teemme rengasrulianssia. Nyt on menossa rospuuttokausi, eli kesärenkaat vaihtuvat kitkoihin. Näin voimme lähteä liikenteeseen joka hetki – oli keli millainen tahansa. Kun tulee pysyvä lumi, vaihtuu ainakin yhteen autoon nastarenkaat – Jos vaikka joutuu käymään Harjavallassa, kun sillä reitillä ei tiet ole lumisia, vaan jäisiä.

    Kalle Kehveli

    Rengas-ja autotestit ovat lähinnä hupia, kaikki laatumerkit ovat hyviä, ja hyviä renkaita/autoja löytyy tänä päivänä paljon.

    Kärkkäinen ylivieskassa on tollon rengaspuoti, kun pattijoen puuilosta niitä ei vielä saa. Saahan ylivieskasta kolmenkympin testivoittajia. Aitoja kiinalaisia, kun kiinalaisessa autossa toimivat hyvin vain kiinalaiset laaturenkaat. Oulussakin olisi kärkkäinen, mutta raahelaiset eivät uskalla ajaa vieraassa kaupungissa.

     

    Visakallo

    Eikös nykyisin ainakin jossain rengastesteissä ole ollut mukana myös halppisrenkaita? Jotkut niistä ovat pärjänneet ihan hyvinkin. Renkaiden kulumisnopeuteen vaikuttaa aika paljon myös pyöräkoko. Pienten pyörien kumit kuluu nopeammin, kun joutuvat pyörimään samalla matkalla enemmän kierroksia kuin isot.

    Puuki

    Uusien autojen valmistusta haittaa sirupula ja myös käytetyistä autoista alkaa olla pulaa. (KL).

    Kannattaisi joidenkin ehkä miettiä uudelleen sähköautoistamisen aikataulua Suomessakin ettei tule virheinvestointeja latausasemien infraan tehtyä turhaan.

     

    Visakallo

    Niin, meillä on otettu sähköistysesimerkiksi Norja, mutta unohdetaan, että  heidän öljyrahastossa on yli 200 000 euroa jokaista norjalaista kohti. Meillä on valitettavasti ihan toisenlaiset luvut.

    Gla

    Visakallo: ”Renkaiden kulumisnopeuteen vaikuttaa aika paljon myös pyöräkoko. Pienten pyörien kumit kuluu nopeammin, kun joutuvat pyörimään samalla matkalla enemmän kierroksia kuin isot.”

    Näin, jos muut tekijät pysyy vakiona. Yleensä isommat renkaat on painavammassa ja tehokkaammassa autossa, joka myös kuluttaa renkaita. Kiinnostavaa on se, millaiset rengaskulut on sähköautoissa, joissa on tehoa hulppean urheiluauton verran, painoa 2 tonnia ja rengaskoko ihan eri suuruusluokassa tavalliseen keskiluokan polttomoottoriautoon tottuneelle.

    Kohta joku sanoo, ettei moottoritehon lisääminen renkaita kuluta. Ei niin, mutta käytännössä tehokkaalla autolla tulee käytettyä enemmän voimaa kuin tehottomalla ja silloin renkaat kuluu.

    Puuki

    Tehokkaammissa autoissa on suositeltu renkaiden nopeusluokka erilainen kuin ns. tavan auton renkaissa.  Mutta auton lisäpaino ja -teho lisää tietysti renkaiden kulumistakin. (Ja teiden kulumista . Myös päästöt renkaista lisääntyy vaikka pakoputken päästä vähentyvätkin, kun ajetaan sähkön avustuksella) .  Rengaskulut lisääntyy vaikka muut huoltokulut voi vähentyäkin, ainakin patteriauton akkujen vaihtoon asti.

Viewing 10 replies - 11,951 through 11,960 (of 24,870 total)