Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 11,961 - 11,970 (kaikkiaan 31,416)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Uudemmissa autoissa on siirrytty suurenpiin pyöräkokoihin teho- ja kokoluokasta riippumatta. Onneksi näin on tapahtunut, sillä ajo-ominaisuudet erityisesti huonommilla teillä ovat tämän myötä parantuneet.

    Tolopainen Tolopainen

    Kohta metsäteillä tarvitaan telat autoihin, niin on nimismiehen kiharaa. Pyöräkoko ei auta mitään, koska renkaat ovat entistä matalampia. Renkaiden korkeus voi vaihdella, vaikka numeroiden mukaan ovat samankokoisia, valitettavasti ja lisäksi kumien sivujen joustavuudessa on isoja eroja.

    Puuki

    Eräällä tutulla on uusi auto jossa on sähkömoottori ja v6-bensakone saman konepellin alla.   Kulkee edullisesti sähköllä lyhyillä matkoilla , jos ei kiihdytä autoa liian nopeasti, Silloin kulkee molempien moottorien voimalla , ja samaan suuntaan vetävät vielä molemmat suht. rivakasti.  En tiedä onko siinä umpikumirenkaat vai mitkä mutta melko kovalle rasitukselle ne joutuu äkkilähdöissä. Nelipyöräohjaus vähentää ehkä takarenkaiden kulumista jonnin verran.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tommosella Puukin kuvaamalla kombolla joutuu äkkiä vaikeuksiin; käy vielä niin kuin Toyota-kuski Katsutalle että ojanpohja kutsuu Ouninpohjan sijaan…

    Visakallo Visakallo

    Tolopainen: ”Pyöräkoko ei auta mitään, koska renkaat ovat entistä matalampia.”

    Varmaan Tolopainenkin, kuten moni meistä iäkkäämmistä ajoi aikoinaan Minillä, jossa oli 10 tuuman vanteet, muissa sen aikaisissa 12-13 tuuman. Nyt ne ovat 20 tuuman kahtapuolta, joten onhan ne pyörät ihan oikeasti isompia kuin ennen, olkoon kumit miten littanat hyvänsä. Niin hölmöä taas ei olekaan, että kovin matalaprofiiliset renkaat sorateillä ajoon ottaisi.

    Gla Gla

    89-luvun keskiluokan auton tyypillinen rengaskoko oli 165-13. Nykyään vastaava on 205/55-16. Sen halkaisija on 4 cm suurempi kuin 13″ renkaassa.

    Sähköautoista ID4:n rengaskoko on mallista riippuen esim. 235/55-18. Se on 8 cm suurempi kuin 16″.

    Visakallo Visakallo

    Kyllähän nyt aivan tavallisissakin autoissa vannekoko on 18-19 tuumaa.

    Gla Gla

    Annatko pari esimerkkiä tavallisista henkilöautoista 18-19 tuuman renkailla? ID3, 215/50-19, halkaisija 70 cm. Katumaatureissahan tuon kokoisia pyöriä usein on, Jesselläkin. Mutta matalissa keskiluokan henkilöautoissa?

    Tolopainen Tolopainen

    Visakallo ei nyt muista, olisko verensokerit korkealla. Esim. Volkkarissa oli jo 60-luvulla 15 tuuman vanne sama rengaskoko oli myös volvossa ja monissa muissa. Mini oli poikkeus alaspäin.

    Onhan noita crossovereita nykyisin, joissa on 20 tuuman renkaat ja 450 kaakkia, kannattaa kokeilla miltä autolla ajo tuntuu.

    Visakallo Visakallo

    Gla:lle vastaan, että hän jo itse vastasi kysymykseen, eli aivan tavanomaisissa katumaastureissa on 18-20 tuuman vanteet. Esim Nissan, Kia, Toyota, Mitsubishi, Mazda, Peugeot, Renault, jne. Vaikeampi juttu onkin sitten se, mikä on tänä päivänä se tavallinen henkilöauto. Siitä on Gla:lla niin vankka mielipide, etten lähde siitä vääntämään! Alunperin oli kysymys siitä, että nykyautojen suuremmat pyörät tuovat autoihin paremmat ajo-ominaisuudet erityisesti huonommilla teillä ja -keleillä. Siitä on taas minun kanssa aivan turha väitellä!

    Tolopaiselle vastaan, että näinhän se oli. 60-luvun Mossessa oli myös isot pyörät. Ensinmäisessä 70-luvun alun Fiatissani oli 13 tuuman vanteet, vastaavissa japseissa 12 tuuman.

Esillä 10 vastausta, 11,961 - 11,970 (kaikkiaan 31,416)