Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 22,451 - 22,460 (kaikkiaan 31,293)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Pääomaveron nosto olisi aika paha nakki metsänomistajille. Mutta hyviä elementtejä Kallen listassa kieltämättä on.

    Reima Muristo

    Eläkeläisiltä perinyt verot ovat olleet liian matalat silloin kun he ovat olleet työelämässä, eläkkeisiin reilu verojen korotus joka vastaa heidän terveydenhuollon tarvettaan. Ei ole mitään velvollisuus nykynuorison elättää ja ylläpitää eläkeläisiä.

    Kirkko on iät ja ajat ollut kuten parasiitti ja syöpä valtion kyljessä. Nykyisin valtio tukee reilulla sadalla tuhannella kirkkoa ja kerää veroja kirkon puolesta. Kirkko ei myöskään maksa veroja liiketoimistaan. Kirkollisvero pois, kerätköön käyttömaksunsa itse. Kirkko verolle samalla tavalla kuin muukin mielenterveyspalvelu. Löytyy helposti verotettavaa pari Mrd.

    Valtio elättää ja ylläpitää täysin tyhjiä ja tarpeettomia kuntia. Kuntien minimi asukasmääränsä vaikka 20000 asukasta, kunnalle sitten huomattavasti nykyistä kevyempi hallinto. Näin saadaan 50000 työntekijää ilman minkäänlaista maahanmuuttoa. Muutenkin valtio kouluttaa täysin turhaan taloushallinnon puolelle kaikenmaailman dosetteja. Vvm on täynnä kyseisiä ”asiantuntijoita”, siitä huolimatta rahareikiä yllättäen putkahtelee budjettiin. Missä vastuu työnteosta, jos vaikka muurari tekisi seinän jossa yhtä paljon reikiä, olisi hyvin pian entinen muurari.

    Nostokoukku

    Ehkä kaikkein käsittämättömin valtion rahanreikä on supersaastuttaja Finnair. Kevään 2020- marraskuun – 22  aikana valtio tuki yhtiötä 1,2 miljardilla. Lisäksi tämä Suomen suurin polttoaineen kuluttaja sai lennellä alvittomalla polttoaineella. Valtio tukee lentoja niin, että aurinkorannikolle pääsee ajoittain halvemmalla kuin junalla Helsingistä Kuopioon. Lentomatkustajan tuki on yli 20 kertainen junamatkustajaan verrattuna. Finnairin koneet tupruttavat vuodessa yli 2 miljoonaa tonnia hiilidioksidia ilmakehään. Samaan aikaan on oltu vaatimassa rajoittamaan metsänomistajien hakkuita ja kehotettu maanviljelijöitä olemaan rakentamatta uusia navetoita sekä suunniteltu 5000 € maankäyttömaksua peltohehtaarin raivauksesta. Lentomatkojen oikeasta verotuksesta on vaiettu kaikissa vaalikeskusteluissa, ei sanaakaan yhdeltäkään puolueelta. Mistä johtuu että yksi voi olla ilmastoasioissa vapaamatkustaja? Puunpolttoa halutaan rajoittaa, autolla työssäkäynti tehdä kalliiksi ym. ilmastoasioihin vedoten. Miksi keskustelu ei koskaan koske yhtä yhtiötä.

    suorittava porras suorittava porras

    Säästötalkoot huipussaan . Keski-Suomalaisessa oli uutinen ,että 15-19 soteasemaa (arvauskeskus) olisi lakkautuslistalla. Hyvin menee! Palvelut karkaavat vähäväkisten tavoittamattomiin ja kiineistöt jäävät rasittamaan paikkakuntansa taloutta. Mitä sanoo kansa?!

    Scientist Scientist

    Kallen listassa on sekä suuria että merkityksettömiä veronkorotuksia ja alennuksia, mutta oikeilla jäljillä ollaan. Itse nostaisin ainakin seuraavia veroja.

    Alv  selektiivisesti.

    -elektroniikka, vaatteet, viihde, lentäminen ym

    – yhteisövero 20–> 22%

    -sähköautovero myöhemmin

    -listaamattomien yritysten verotuet pois

    -verovähennykset pois asuntosijoittajilta

    Indeksien jäädytykset

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Lentopäästöjen sääntely tulee EU:sta ja se on tulossa päästökaupan piiriin. Aluksi muistaakseni EU:n sisäiset lennot.

    Liisa Rantala kirjoittaa HS-keskustelussa että julkista velkaa ovat kasvattaneet myös verohelpotuksina toteutuneet yritystuet, noin 7 mrd vuodessa. Että mihin kukakin kiinnittää huomiota ja näkee karsimisen arvoiseksi. Osa yritysten tuesta tuottaa kyllä uusia tuotteita ja innovaatioita, mutta investointi-into on ollut kirjoittajan mukaan meillä heikkoa tasoa verrattuna kilpailijamaihin. Tuotevalikoima on edelleen suhdanneherkkä ja matalaa arvonlisää tuottava.

    Asuntosijoittajien lainanlyhennysten verovähennykseen eli siirrettyyn veronmaksuun en juuri nyt koskisi – katsoisin ensin miten pahasti asumistuen leikkaus sotkee asuntomarkkinoita. Sen uudistuksen voisi tehdä että kaikki taloyhtiölainat muutettaisiin henkilökohtaisiksi lainoiksi ja täten yhteisvastuu niistä poistuisi.  Tämä helpottaisi hitusen asuntomarkkinan syväjäätymistä, kun ihmiset uskaltaisivat ostaa asuntoja, vaikka lainan korko on edelleen himpun korkeampi kuin ennen.

    Tolopainen Tolopainen

    Jos yritykselle palautetaan osa sen maksamista energiaveroista, onko se jotain tukea. Kaikki muutkin yritystuet on vain nimeltään tukia. Yritykset ja työntekijät maksavat kaikki yhteiskunnan menot, eivät ne todellisuudessa mitään tukia saa.

    Nostokoukku

    Lentopäästöjä ei voi säädellä muuten kuin rahalla. Eu:lla ei ole rohkeutta puuttua asiaan niin, että sillä olisi mitään merkitystä. Jos Eu sorvaa rajoituksia, valtio korvaa ne tukipolitiikalla. On käsittämätöntä, että Finnair lentää alvittomalla erittäin saastuttavalla polttoaineella, mutta junaliikenne maksaa sähköstä alvin. Täytyy olla lentokohtainen vero, vain siten saadaan turha lentely kuriin. Esim. Keski-Euroopan lento 1000 € , Etelä-Eurooppa 2500 € ja kaukomatkat 5000 €. Kertymä valtion kassaan. Helsinki-Vantaan lentokentän läpi kulkee vuodessa yli 20 milj. matkustajaa. Valta osa niistä turhia huvikseen matkustajia. Alkaisi budjettivajeet täyttyä.

    Visakallo Visakallo

    A.Jalkanen: ”Sen uudistuksen voisi tehdä että kaikki taloyhtiölainat muutettaisiin henkilökohtaisiksi lainoiksi ja täten yhteisvastuu niistä poistuisi.”

    Ajatuksena toki kaunis, mutta se taitaisi kaataa loputkin rakennusliikkeet tästä maasta.

    Reima Muristo

    ”Yritykset ja työntekijät maksavat kaikki yhteiskunnan menot, eivät ne todellisuudessa mitään tukia saa.”

    Yritykset eivät maksaa mitään. Tuotteen tai palvelun loppukäyttäjä eli kuluttaja maksaa koko lystin.
    Kepuilla on näitä pinttymiä että kaksi halkokauppiasta myyvät toisilleen halkoja, niin se pitää yhteiskunnan pystyssä. Jossakin ulottuvuudessa he elävät alv-poistoilla.

Esillä 10 vastausta, 22,451 - 22,460 (kaikkiaan 31,293)