Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Viewing 10 replies - 2,551 through 2,560 (of 24,870 total)
  • Me keskustelemme taas!

    Tagged: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla

    AJ: ”Jutussa moitittiin lisäksi Suomen metsäpolitiikkaa eli puusta pitäisi tehdä pitkäikäisiä tuotteita eikä biopolttoaineita.”

    Kerrottiinko siinä, rajoittaako muiden kuin pitkäikäisten tuotteiden tuotanto pitkäikäisten tuotteiden tuotantoa vai onko nuo sivuvirrat jopa edellytys tehokkaalle tuotannolle? Entä millä lyhytikäiset tuotteet korvataan, jos puu raaka-aineena on huono juttu?

    Ruotsin tavoitteesta tulee mieleen lähinnä ydinvoima.

    Tolopainen

    Nämä kaikenmaailman dosentit pyrkivät nykyisin kaappaamaan vallan itselleen. Biotuotteet eivät heille käy, koska heidän mielestään ne ovat vain elinkeinoelämän lobbausta. Tämä yliopistoväki alkaa käydä hermoille. Mistä he kuvittelevat rahoituksen yliopistoille tulevan muualta kuin yritystoiminnasta, jos kaiikki ajetaan alas, ei yliopistoja mihinkään tarvita. Nykyisin kaikki tieto on saatavissa netistä, ei noita laitoksia enää mihinkään tarvita, johon pitää suuria opiskelijajoukkoja koota. Eikä siellä olevia sekopäisiä luennoitsijoita senkään vertaa.

    A.Jalkanen

    Jos tutkimus loppuu, loppuu ennen pitkää soveltaminenkin. Suomen paras kilpailuvaltti suhteessa muihin maihin on koulutettu väestö. Yksi esimerkki: uusi kaasutusmenetelmä biopolttoaineen valmistukseen tuli VTT:stä. Tolopainen lakkauttaisi kai senkin. Biostrategian kritiikki Hesarin jutussa tuli muuten ympäristöjärjestöstä, ei yliopistosta.

    Jos ja kun avohakkuita edelleen tehdään, tulee kuitupuutakin, ja se kannattaa tietenkin käyttää. Tuskin ruotsalaisetkaan ajattelevat että lopettaisimme metsäteollisuuden kannattavimman osan eli sellun tuotannon. Kun sahaaminen ja puurakentaminen on yhtä kannattavaa, niitä kasvatetaan.

    A.Jalkanen

    Jutussa sanotaan että muutaman vuoden kuluessa VTT:n menetelmä voisi olla kustannustehokas. (Muistelin että linkki olisi ollut jo esillä mutta en sitä nyt löytänyt.)

    https://www.talouselama.fi/uutiset/te/c9a5028e-f9f9-3398-ac1a-2d1fda35e000?ref=facebook%3A2ed8&fbclid=IwAR3SIALpxeEsIJv-uI1e2phcu3YFTl0bjyxIC_3X5jPuxMGDuQuVJUPYO0Q

    A.Jalkanen

    ”Nykyisin kaikki tieto on saatavissa netistä”. 🙂 LOL

    Tolopainen

    No sanotaan sitten, että jaettavissa netin kautta. Aika harvoin Annelikaan kaivaa vanhoja oppikirjoja esille, jos pitää jostain asiasta tietoa saada. Vaikka

    säieteoriasta, sitä tuskin vanhoista kirjoista edes löytyy.

    Visakallo

    Kauppalehden mukaan Suomeen tuotiin vuonna 2018 ennätykselliset 39 689 käytettyä henkilöautoa. Puolet niistä tuli Ruotsista. Saksasta tuotiin 11 384 kpl. Ruotsin uusien autojen vilkas kauppa on johtanut vaihtoautokannan selvään kasvuun, jota ruotsalaiset saavat purettua Suomeen. Ruotsissa rekisteröitiin viime vuonna lähes 353 000 uutta autoa. Väkimäärältään Suomen kokoisessa Tanskassa rekisteröitiin  218 565 uutta autoa. Suomessa vähän alle 120 500 uutta autoa. Suomeen tuotavien käytettyjen autojen keski-ikä oli 8 vuotta, ja hiilidioksidipäästöt keskimäärin 140 grammaa. Liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä oli viime vuonna ilman museoautoja 11,7 vuotta, kun vuonna 2008  9,9 vuotta.

     

    jees h-valta

    Ja pohjoismaat aikovat jatkossa olla edelläkäyviä maita liikenteen päästöjen neutraloinnissa. Ja arvatkaapa mitkä ovatkaan pohjoismaiden takapajulat. Jos Venäjä jätetään pois on Suomi ja Ruotsi kaikkein kovimman ja nopeimman urakan edessä. On ollut aika hölmöä käydä hakemassa Ruotsista ongelmat omalle pihalle. Sillä saadaan vielä pahennettua pakkotilan otteita. Niitä nimittäin tulemme näkemään. Meidän vain pitää olla edelläkävijöitä kun niin on päätetty. Että siitä vain miettimään mihkä puskaan alkaa diisseliromujaan loppusijoittaa.

    A.Jalkanen

    Ymmärsin täysin väärin Tollo kirjoituksesi: (lainaus) ”ei yliopistoja mihinkään tarvita”. Pahoittelut siitä.

    Anonymous

    Tuosta visakallon jutusta kun lukee noita autoin keski-ikiä niin mehän keretään vielä monet käytetyt tiisselit ajaa loppuun jos Ruotsissa tavoitteena että vasta 2030 uusien polttomoottoriautoin myynti mahdollisesti lopetetaan. Suomeen tuotavat autot vasta 2038 Suomeen tuonti iässä.

    Lujia ne on tiisseli volkkaritkin, minä olen nyt viimme päivinä ajanut VW tiisselillä jossa on mittarissa 953600km ja ihan moitteettomasti pelaa ja ens kuusa pitäs käydä katsastuskonttorilta leima hakemassa.

Viewing 10 replies - 2,551 through 2,560 (of 24,870 total)