Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,541 - 2,550 (kaikkiaan 24,734)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Luin alan kirjallista infoa ja siellä sanottiin, että sähköautojen myynti Suomessa siinä määrin kuin on suunniteltu lähivuosina ei tule toteutumaan. Nykyään jokaisen s-auton valmistus tuottaa valmistajille tappiota.  Niitä pitää tehdä merkkikohtaisen päästörajan pysyttämiseksi määräysten mukaisena.  Suomi on reuna-aluetta ja päämarkkinat on mm. Kiinassa, joka alkaa vetää sähköautoja siihen malliin, että kaikille ei riitä. Luonnonvaroja on rajallinen määrä saatavissa akkujen valmistukseen.

    Pakkasessa s-auton toimintasäde hiipuu kuitenkin, siitä ei pääse mihinkään. Jotkut hybriditkin kuluttaa jopa enemmän kuin vastaava polttomoottorinen.

    Tolopainen

    Huomasinkin että ABC:n myymässä smart dieselissä on mukana biodieseliä, jota UPM tekee Lappeenrannassa, joten se onkin erittäin sopiva polttoaine metsänomistajan autoon.

    jees h-valta

    Puukin synkistelyyn ei aihetta. Kyllä me sen autoja saamme kun vain tilaamme. On tietenkin selvä että isot markkinat vetää mutta ei se meiltäkään pois ole jos vain on autokaupalla haluja ostaa ja sen asiakkailla. Kiina on vasta alkanut paljon autoistumaan ja siellä kyllä tarve on sähköautoille mutta sielläkin pääosin menee kaupunkikäyttöön. Yleensä tavaraa tehdään ja rajusti jos kysyntää on, markkinoiden normaali laki. Toloppa ajelee vain riisselikoppansa loppuun rauhassa vaikka omilla kaasuillaan mutta sillä ei pitkäaikaisvaikutusta ole koska dieselit pikkuautoissa katoavat markkinoilta.

    Tolopainen

    Kannattaisi sinunkin siirtyä päästöttömään dieselautoiluun jo nyt, eikä haaveilla joutavista sähköautoista, jotka jäävät markinaaliin. Miksi Etelä-Euroopassa ei ajeta sähköautoilla. Siellä olisi rajattomasti tarjolla ilmaista sähköä, joka voidaan tehdä aurinkopaneeleilla..

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hesarissa tänään: Ruotsissa aiotaan kieltää paitsi dieselit myös bensa-autot. Mielestäni ei kannattaisi hätiköidä kieltojen kanssa vaan antaa markkinoiden kehittää mahdollisimman kustannustehokkaat vaihtoehdot. Jutussa moitittiin lisäksi Suomen mwtsäpolitiikkaa eli puusta pitäisi tehdä pitkäikäisiä tuotteita eikä biopolttoaineita. Tähänkin markkinat tehoavat – ei tarvitse säännellä. Ilkka Herlin kertoo toisen jutun haastattelussa että kaasuauto on hakusessa.

    Tolopainen

    Niin kyse on vain myynnin kieltämisestä, jos se tapahtuu joskus 2035, polttomoottoriautoja on liikenteessä vielä 2050 jälkeenkin.

    Puuki

    Puukin synkistelyyn ei aihetta. Kyllä me sen autoja saamme kun vain tilaamme.

    Minä mitään synkistele. Ihan hyvä vaan että reaaliteetit pääsee esille ja loppuu vouhotus nopeasta sähköautoistumisesta täällä.

    Referoin vain Autontuojat- ja teollisuus ry:n puheenjohtajan sanomisia. Kiinassa tehty päätös, että vuodesta -20 lähtien 12 % autoista on sähkökäyttöisiä. Siellä pakokaasujen täyttämissä kaupungeissa se onkin  välttämätöntä, että päästöt vähenee tavalla tai toisella.

    Suomeen sopii toisenlaiset käytännöt vähentää päästöjä. Eihän täällä ole edes yhtään suurkaupunkia olemassa.

    Ja mistä rahat kalliisiin sähköautoihin ?   SDP ehdotti  tukea ja 750 000 kpl sähköautoa liikenteeseen.  Hehe.. ihan utopiaa lähitulevaisuudessa. Tuen pitäsi olla tuntuva , tuhansia euroja /auto . Se tekisi miljardeja lisää menoja/vuosi.  Sähköautot kun on n. 30 % kalliimpia kuin tavalliset polttomoottoriautot.

    Jätkä

    Kyllähän se tulee olemaan Bio-Diesel, joka meitä tulevaisuudessa kuljettaa. Jeessi vi ajella millä itse haluaa, mutta Diesel se on, mitä kannattaa jatkossakin kehittää.

    Etanolilla Bensakäryttimet kukenevat melko puhtaasti – onhan Brasiliassa ajettu alkoholilla jo useita vuosikymmeniä.

    Menninkäinen

    Vety tulee mukaan laajemmassa scaalassa.

    Nimetön

    Aika maltillinen tuo Ruotsin yritys jota on jo kestänyt kymmenen vuotta. Ruotsi yrittää luopua uusien bensiini- ja dieselautojen myynnistä 2030 mennessä.  Jotain järkiä oli siinäkin että maaseudulle ja kaupunkiin yritettä etsiä omat ratkasut.

Esillä 10 vastausta, 2,541 - 2,550 (kaikkiaan 24,734)