Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 2,971 - 2,980 (kaikkiaan 34,294)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Autoveroa tarkoitin, en autoverotusta. Toki elintason (ostovoiman) lasku päästöjä laskee, mutta toistaiseksi se onkin ollut ongelma, kun on puhuttu uusien autojen kaupasta.

    Mistä Ruotsiin nuo suuripäästöiset autot ovat tulleet, jos siellä niitä riittää tänne saakka myytäväksi? Ei kai vain joku ole sellaisia ostanut, kun verottomana niitä halvalla on saanut. Koitin löytää Ruotsin uusien autojen päästölukemaa, mutten löytänyt. Jokunen aika sitten siellä ei sen vähäpäästöisempää kalustoa myyty kuin meillä.

    Käytön verotus on aika kulunut termi. Itsekin olet todennut verotuksen ja liikenteeseen palautuvan rahamäärän epäsuhteen. 8 miljardin tuloista vain pieni osa on autoveroa. Olikohan suurin osa alvia. Meillä 24, Ruotsissa 25%.

    Gla Gla

    Mikä muuten on tuo ruotsalainen päästöjen perusteella määräytyvä käytön verotus? Meillä sitä kutsutaan polttoaineveroksi.

    Visakallo Visakallo

    Onhan meilläkin polttoaineveron lisäksi vuosittainen hiilidioksidipäästöjen mukaan porrastettu Ajoneuvovero. Auton hankintaan kohdistuva autovero pois, ja ajoneuvovero vastaavasti suuremmaksi ja enemmän porrastetuksi. Polttoainetta verotettaisiin niin kuin ennenkin, suosien vielä enemmän vähäpäästöisempiä aineita. Siitä se lähtee!

    https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/

    Tolopainen Tolopainen

    Kaikki autoverot ovat täysin keksittyä huuhaata eivätkä perustu yhtään mihinkään. Meillä liikenne saastuttaa kuten ennenkin mutta valtio saa 8mrd€ verotuloja eli verotuskaan ei vaikuta mitään, suurin osa autoista on noita pieniä kopperoita hiukan yli litran koneella.

    Puuki

    Käyttöön perustuvan veron osuutta pitää kasvattaa; siitähän ne päästömäärät aiheutuu.  Polttoaineveroa siis lisää. Se on kustannustehokkain keino.  Muuten ei ole mitään uskottavuutta koko hommassa . Ajoneuvoveroa on korotettu jo tarpeeksi paljon ; muutamassa vuodessa se on n.  kaksinkertaistunut.

    Tolopainen Tolopainen

    Ei vaan biopolttoainetta lisää, kovin paljon autoilla ei kuitenkaan turhaa käyttöä enää ole. Työmatkat on ajettava ja marketissa käytävävä.

    Jalapa

    Ajoneuvoveroako voidaan määrättömästi nostaa vaikka vanhassa autossa on autovero maksettu taaimmaisen kautta? Meinaako joku, että ajan vanhalla autolla esim. siksi ,että se on hauskaa? Lapsiperhe tarvitsee ison auton kulkemiseen kun on rattaita, nyssyköitä ym kuljetettavana. Lupaan, en koskaan osta uutta autoa, se luultavasti huonoin idea ikinä.

    Tallista löytyy 20k€ maksanut asuntoauto, joka seisoo 11 kk vuodesta,koska ei ole varaa/ halua maksaa lähes 800€ veroa vuodessa. Onko tämä jonkun etu. ( siis auto seisoo ilman käyttöä)

    Aiemmin as,autossa oli vain dieselvero, nyt myös käyttövero.

    Tolopainen Tolopainen

    Eikö meillä sitten liikenteen käyttöä veroteta riittävästi, jos polttoaineissa on veroa jo keskimäärin lähes 1000€/t se on kolme kertaa enemmän kuin raaka-öljy maksaa. Tuskin kukaan olisi voinut edes kuvitella 10v sitten , että liikenteestä kerätään enemmän veroja kuin tulovero ja osingot ovat lähes verovapaita. Suomessa osinkoja verotetaan keskimäärin 4%. Koska niistä ei veroja maksa kuin pieni joukko polosia piensijoittajia, jotka  eivät osaa käyttää ulkomaisia hallintarekistereitä, joiden käyttö on ihan laillista.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Onhan meilläkin polttoaineveron lisäksi vuosittainen hiilidioksidipäästöjen mukaan porrastettu Ajoneuvovero. Auton hankintaan kohdistuva autovero pois, ja ajoneuvovero vastaavasti suuremmaksi ja enemmän porrastetuksi.”

    Jos oletetaan, että veroja kerätää saman verran eli kuluttaja maksaa saman summan ajoneuvoveroina kuin autoveron kevenisi, mistä hyöty tulisi? Ajoneuvoveroa ei makseta käytön perusteella, vaan ajan mukaan. Saman verran maksaa, ajaa sitten vuodessa 10 tai 100 tkm. Ihanko vakavissasi esität tuollaista käytön verotukseksi? Se ei siis siirtäisi painopistettä käyttöön, vaan olisi täysin joutavaa näpertelyä. Tällä hetkellä polttoaineesta kerättävä polttoainevero + käytöstä johtuva alv (polttoaine, huollot yms.) ovat ainoita käyttöön perustuvia veroja. Jokin aika sitten yritettiin satelliittivalvontaan perustuvaa kilometriveroa, mutta se tyrmättiin.

    Ajoneuvovero on muuten siihen tahtiin kiristynyt, että se tie alkaa olla kuljettu loppuun. Nykyisellä tasolla omassa autossani maksan 10 vuodessa enemmän kuin uuden vastaavan auton autovero on, vaikka tuon hankinnan aikaan autovero on ollut huomattavasti nykyistä kovempi.

    Visakallo Visakallo

    Mikään autovero ei ole täysin ongelmaton, mutta kertomassani muodossa olisi hyviä puolia. Se ohjaisi ostamaan vähäpäästöisiä ja järkevän kokoisia autoja. Lisäksi se kannustaisi luopumaan turhista autoista, joita niitäkin löytyy pihan perältä lava lunta täynnä. Kun en ole poliitikko, en esitä sellaista autoveron poistoa, joka pitäisi vastaavasti korvata jollain muulla elämänalalla.

Esillä 10 vastausta, 2,971 - 2,980 (kaikkiaan 34,294)