Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 34,901 - 34,910 (kaikkiaan 38,507)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• Metsäkupsa Metsäkupsa

Olen vuosien mittaan tehnyt vieraalle maalle teitä, jotta pääsen tiloilleni. Kulut olen vähentänyt kuten omalla maalla tehdyillä teillä. Jos täysin uutta , niin 15 % vuosipoistoina, jos on vanhaa tientapaista ollut, niin kunnostus kertapoistona.

Tietoimituksen haku usein vuodella melkein lykkää hommaa, joten olen koittanut asiat hoitaa ilman sitä.  Jupesaa auttaa se , kun on joku kapea tieoikeus, niin silloin sen leventäminen onnistuu kyseiseen paikkaan. Jos pellon yli ei ole mitään oikeutta ennestään, niin siinä käy äkkiä niin, että tie tulee kiertämään pellon. Maanmittarilla on oikeus määrittää käytännöllisin tien paikka. On kokemusta tietoimituksista, useinkaan tieoikeus ei tule lyhyintä reittiä erinäisistä syistä.

Tolopainen Tolopainen

Se joka tekee tien maksaa kulut. Maanomistaja tietenkin saa kulkea vapaasti omilla mailla tiellä tai ilman.  Mitään kustannuksia siitä ei tarvitse kenellekään maksaa.

Rane2

Lähinnä ajattelin sitä että kun poistohan on oman kaluston yms. arvon alenemista ja toisen maalla oleva tie ei ole omaa omaisuutta.

mehtäukko

Tolopan tieto…” maanomistaja tietenkin saa kulkea vapaasti omilla mailla tiellä tai ilman.  Mitään kustannuksia siitä ei tarvitse kenellekään maksaa…”  ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Viulut jaetaan käytön mukaisina tonnikm:einä p-alojen kohdistusten suhteessa kokonaiskuluista.

Tolopainen Tolopainen

Minä en maksa rasitusteiden kuluja. Kuljen niitä jokamiehen oikeudella ilmaiseksi. Samoin ajatan puut tarvittaessa niitä pitkin. Ei muutkaan omistajat maksa minulle teistä joita olen tehnyt heidän mailleen. Eivät ole osallistuneet kuluihin mitenkään.

Mikä velvoite maanomistajalla olisi osallistua rasitusteiden kuluihin. Niihin on vain annettu jollekin tietyn metrimääräinen väylä kulkuoikeutta. Ei siinä sanota tienteosta mitään.

mehtäukko

No, samapa se.

Naapurin maille avaavat vanhan rasitetien puustosta auki ym. Jos tämä naapuri käyttää tietä ja jota käyttöjen jälkeen joudutaan kunnostamaan, ei siitä voi luistella. Asioista pitää vaan sopia se.

Kahlschlag Kahlschlag

Lainaus: ”Ei muutkaan omistajat maksa minulle teistä joita olen tehnyt heidän mailleen. Eivät ole osallistuneet kuluihin mitenkään.”

Ei pidäkään, sehän on heidän omistamaansa maata.

Sovin naapurin kanssa kirjallisesti ja haen aina tietoimituksen, vaikka olisi 10 m pätkä naapurin maalla, sitoo naapuritilan uusiakin omistajia.

Tolopainen Tolopainen

No minkä pykälien mukaan kulut peritään, jos ei ole tienhoitokuntaa. Usein omistaja edellyttää kirjallista sopimusta, että kuluja ei peritä, jos luovuttaa maata tien alle.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Aika lailla tuossa pihkatapin lähteessä talousketjussa lytättiin linolihappo (yksi omega-6 hapoista).

Terveystalo ohjeistaa:

”Rasvahappotasapainoon voi vaikuttaa kiinnittämällä omassa ruokavaliossaan huomiota eri rasvan lähteisiin. Hyviä rasvoja eli monityydyttymättömiä rasvahappoja saadaan muun muassa kasviöljyistä ja kalasta.

Hyviä omega-3-rasvahappojen lähteitä ovat rasvaiset kalat, saksanpähkinät, pellavansiemenet, chiasiemenet, kasviöljypohjaiset leipärasvat ja rypsiöljy. Omega-6-rasvahappojen lähteitä ovat erityisesti auringonkukkaöljy, soijaöljy, maissiöljy, saksanpähkinät, auringonkukansiemenet, chiasiemenet ja avokado.

Tyydyttyneiden rasvojen määrää ruokavaliossa voi vähentää vaihtamalla maitopohjaiset rasvatuotteet kasviöljypohjaisiin, valitsemalla vähärasvaisia maito- ja lihatuotteita sekä vähentämällä rasvaisten leivonnaisten käyttöä.

Elintarvikkeita ostettaessa hyvä muistisääntö on, että tyydyttyneen rasvan määrä tuotteessa olisi hyvä olla 1/3 tai sen alle kokonaisrasvan määrästä.”

https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/omega-rasvahapot#Omega-6-rasvahappo

Omega 6 saa yleensä tarpeeksi normaalista ruokavaliosta, koska päivittäinen tarve on pieni. Kasviöljyistä voi käyttää salaateissa oliiviöljyä tai rypsiöljyä. Ruuanlaitossa kotimaisista vaihtoehdoista mieluummin siis rypsiöljyä kuin auringonkukkaöljyä, jos on huolissaan että saa liikaa linolihappoa. Ja välttää prosessoitujen elintarvikkeiden suurta käyttöä.

mehtäukko

”..Asioista pitää vaan sopia se…”  Kenen etu on se, että toinen osakas vain rypee tien paskaksi..?

Esillä 10 vastausta, 34,901 - 34,910 (kaikkiaan 38,507)