Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 341 - 350 (kaikkiaan 24,635)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Rane2

    Tuolla perusteellisempaa pohdintaa.Tuo video on ilmeisesti Gaddafin ajoilta.Lieneekö jäänyt homma kesken kun vallanpitäjät vaihtui?

    Mielenkiintoinen pointti on se että Saharan metsittäminen sitoisi hiilen lisäksi 80 miljoonaa ihmistä joka ratkaisisi nykyisen pakolaisongelman.

    http://penttimurole.blogspot.fi/2018/01/sahara-sahara-sahara.html

    Jätkä

    Taitaisi olla helpommin toteutetavissa laskea Sahara täyteen merivettä.  Meren pinta ei nousisi enää ja alueen ilmasto jäähtyisi, , voisi olla paras ratkaisu.

    Rane2
    Puuki

    Saharan laskeminen täyteen merivettä oli jo Jules Vernen tarinoissa aikoinaan esitetty idea jota joku di kait esitti lehden artikkelin mukaan ratkaisuksi mahdollisen meren pinnan nousun hillitsemiseksi. Pilkkuvirhe laskelmassa vain taisi vesittää sen idean, kun merten pinta ei laskisikaan esitettyä 1,3 m vaan vain 1,3 cm .

    Jätkä

    Rane2:lla esitystapa on hieman harhaanjohtava. Sahara on melko iso, en tiedä, paljonko se on merenpinnan alapuolella, mutta jos se on vaikka kilometrin alempana, niin vettähän sinne mahtuisi useampi litra. Pinta-ala muuten on lähempänä 155 400 neliökilometriä, eli se vesimällin paksuus tietenkin kiinnostaa….

    Rane2

    Ainakaan tämä Qattara ei ole kilometriluokkaa.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Qattaran_syv%C3%A4nk%C3%B6

    Visakallo Visakallo

    Sadoissa metreissä ovat syvimmätkin syvängöt, mutta aikamoisia monttuja kuitenkin:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Syv%C3%A4nk%C3%B6

    Puuki

    Joku oli laskenut, että sen Saharan meren syvyyden pitäisi olla useampia kilometrejä, jotta olisi huomattavampaa vaikutusta merien vedenpinnan laskuun. Aikamoinen kaivuu-urakka, jos sinne aiottaisiin saada riittävä kuoppa aikaiseksi.

    Visakallo Visakallo

    Land Rover kehittää autoa, joka pystyy ajamaan itsestään kaikissa mahdollisissa maastoissa ja sääolosuhteissa. Niitä ovat muun muassa muta, sade, jää, lumi ja sumu.

    Osana projektia yhtiö kehittelee niin sanottua 5D-tekniikka, joka yhdistää reaaliajassa akustiikkaa, videota, tutkaa sekä valon ja etäisyyden havainnointia. 5D-tekniikalla rikastettu data antaa autolle paremman käsityksen sen ympäristöstä. Tekoäly mahdollistaa sen, että itsestään ajava auto käyttäytyy älykkäästi.

    Autonomisen ajamisen eri tasot:

    0-taso: Ei automaatiota. Kuljettaja tekee kaikki päätökset.

    1- taso: Kuljettajalla apujärjestelmä käytössään. Esimerkiksi vakionopeussäädin.

    2-taso: Osittainen automaatio. Kuljettajalla nopeuteen ja ohjauksen vaikuttavat apujärjestelmät, kuten ruuhka-avustin.

    3-taso: Ehdollinen automaatio. Auto pystyy suorittamaan normaaleissa ajo-olosuhteissa ajamisen, mutta kuljettajan on otettava jälleen ajovastuu, jos ympäristö on haasteellinen ja järjestelmä ilmoittaa siitä.

    4-taso: Korkea automaatio. Tällä tasolla auto voi ajaa itsenäisesti tietyissä ympäristöissä, kuten kaupungissa ja moottoriteillä ilman että kuljettaja on puututtava ajoon.

    5-taso: Täysautomaatio. Auto tekee kaiken itse, kuljettajan kontrolli autosta ei ole tarpeen. Auto voi suorittaa koko ajomatkan ilman ihmisen väliintuloa.

    Kauppalehti

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ainakin Skoda Vision E -konseptiauto pystyisi esimerkiksi tulemaan itsenäisesti parkkipaikalta omistajan luokse, mikäli se olisi sallittua. Muistaakseni olisi siis jo tuota tasoa 5.

    Saharasta vielä. Olisikohan siellä mahdollista tehdä tekopohjavettä, niin että imeytettäisiin merivettä hiekkaan – suola jäisi pinnalle ja pohjavesi olisi makeaa?

     

Esillä 10 vastausta, 341 - 350 (kaikkiaan 24,635)