Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 3,831 - 3,840 (kaikkiaan 32,654)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • harrastelija harrastelija

    Fossiilinen polttoainekin loppuu aikanaan. 1970 luvulla oli tulossa energiakriisi ja pessimististen mielestä oli jo silloin autoilun loppu lähellä. Media hehkuttaa koko ajan suuren maailman kaupunkien dieselkatkun kieltoa – se on varmasti siellä tarpeellinen!

    Suomen selkosilla tilanne on aivan toinen. Jos halutaan tehdä tolokusti vaikkapa metsätöitä, niin dieselit ovat ylivertaisia autoissa ja koneissa. Maailman laajuisesti Suomen dieselivetoisten vehkeiden käytöllä ei ole mitään merkitystä! Pitäisi vähän ajatella suhteellisuutta! Tämä on nyt taas saman vouhotuksen jatkoa, millä värkättiin laki Kainuun maalla asuvien mummujen viemäripakosta! Ne mökin pihalasvit kasvavat vain paremmin, kun mummu käy suhauttamassa aamupissin pensaan juurelle!

    jees h-valta

    Heh, harrastelija, jos loppuu fossiilinen se loppuu myös Suomen selkosilla. Joten metsäkoneidenkin on mentävä muulla tapaa eteenpäin. Ja en usko ollenkaan etteikö yksi metsäkone saada päivää meuhkaamaan vaikka sähköllä jos se asiaksi otetaan. Kun on kuitenkin joskus ehkä pakko. Senverran isoja rekkojakin sähkö jo pystyy oikeita matkoja liikuttelemaan. Mutta tuo on tosi ettei meillä kiirettä ole, se on aivan muualla.

    Nimetön

    Aika isolta laitokselta vaikutta tuo Haapaveelle suunniteltu laitos, noin 400000 auton polttoaineen laitos tuottais, jos toteutuu. Puun kysyntää varmasti lisäis mutta tuskin tämä laitos pystys puun hintaa nostaan.

    ”Haapavedelle noussee aivan lähivuosina maailman suurin puusta bioetanolia valmistava laitos sekä Pohjoismaiden suurin biokaasulaitos nimeltään NordFuel.
    Liikuteltavat massat ovat suuria: Jalostamo käyttää raaka-aineena kaksi rekka-autollista purua ja haketta tunnissa. Joka viides tunti jalostamolta lähtee tankkiautollinen liikennepolttoainetta kohti satamaa. Muita tuotteita ovat nesteytetty biokaasua LBG, ligniini ja lannoitteet. Ylijäämäsähköä syötetään valtakunnan verkkoon.
    – Olen erittäin onnellinen, jos ensi vuonna saamme luvat, suunnitelmat, yhteistyökumppanit ja rahoittajat kuntoon. Investointipäätös tehdään aikaisintaan ensi vuonna, sanoo toimitusjohtaja Antti Vilkuna Kanteleen Voimasta
    Mittavaa hanketta ei pilata kiireellä
    – Laitos on niin monimutkainen, että työ tehdään kunnolla. Suunniteltavaa on paljon.
    Biojalostamo rakennetaan varavoimareservissä seisovan turvevoimalan viereen. Investointi maksaa 150 – 200 miljoonaa euroa”

    Tolopainen Tolopainen

    Vaikuttaa huuhaalta, mistä moiset määrät saadaan raaaka-aineita ja laitos vielä toimimaan. Tällaiset pienet yhtiöt kuvittelevat, että  tehdas käynnistetään nappia painamalla. STI1:n Kajaanin vastaava laitos ei taida olla lähelläkään tuotantotavoitteita. Pitäisi rakentaa pilottilaitos ensin, ei tuolle saa muuten rahoitustakaan, jos ei ole näyttöä että toimii käytännössä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Toivottavasti hallitus toteuttaa kunnianhimoisen ympäristöverotuksen uudistuksen, ja tekee uusiutuvista polttoaineista kannattavia vaihtoehtoja. Yksi sellainen on jo olemassa: lehtitietojen mukaan RE85-muunnos autoon maksaa itsensä nopeasti takaisin. Valtio tukee asennustyötä ja polttoaine on bensaa halvempi. Noin 300 euron nettoinvestoinnin saa takaisin jo noin yhden vuoden autoilulla (15 000 km), riippuen auton kulutuksesta.

    sitolkka

    Kyllä se valtio aina autoilijalta rahansa ottaa. Autoilusta kerätään aina vain enemmän valtion kassaan. Uusille polttoaineille korotetaan veroa tai keksitään muita uusia veroja ja maksuja.

    Metsuri motokuski

    Viina,autoilu ja tupakka. Siinä ne vetotuksen peruspilaarit ovat.

    puunhalaaja

    Viina,autoilu ja tupakka. Siinä ne vetotuksen peruspilaarit ovat.

    Meille paljon autoileville käsityöläisoluiden harrastajille sosiaalidemokraattinen   hallitus osoittautuu taas kerran painajaismaiseksi. Vielä kun Pekka Puska on keskustalta mukana säätämässä, niin kyyti on takuulla kylmää.

     

    Visakallo Visakallo

    Heimoveljemme Balttiassa toivottavat jatkossakin pohjoisen veljet edullisille juoma-, tupakka-, ja polttoaineostoksille!

    jees h-valta

    Eihän tuota hallitusta edes vielä oikeasti ole joten ei tuomita vielä aihiota. Katotas enste, eiks se siitä järkiinny, yksi ay-patukin kun aikans hakkaa pääppää seinään. Viherpiiperot on nyt aika maltillista siipeä joten olettaa sopii jonkunsortin yhteistyöavujakin olevan. Nuo tupakan ja viinan verotukset aivan ok ja polttoainehan nousee lähinnä elikustannusindeksin verran ettei paljon kuitenkaan. Jos ei sitten uusia tienauskohteita tarvita.

Esillä 10 vastausta, 3,831 - 3,840 (kaikkiaan 32,654)