Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 38,861 - 38,870 (kaikkiaan 38,876)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• narisija

Eiköhän ne säästetyt kipulääkkeet katukauppaan mene. Kotikäytössä olleet kipulaastarit pitää palauttaa apteekkiin, yhtenä syynä varmaan kontrolli, että laastarit ei mene myyntiin.

Scientist Scientist

Olin juuri selkäydinkanavan avarrus leikkauksessa. Toinen kerta nyt taso L2-L3. Reiman väite että ongelmat johtuvat lähes aina ylipainosta ei pidä paikkaansa. Itse olen hoikka 175 cm/70 kg. Silti koko lanneranka sökönä. Suurin riskitekijä spinaalistenoosissa on korkea ikä joka tuottaa helposti erilaisia kulumia ja luupiikkejä. Toisille tulee pahoja oireita toisille ei.  Toki ylipainoinen vaikuttaa mutta ei spinaalistenoosi kasvisruokavaliolla hoidu.

Nostokoukku

Eikä niksauttajilla tai kansanparantajilla.

Tolopainen Tolopainen

Kyllä mahaa pitää olla sen verran että tietää kumpi on kipeä maha vai selkä. Yllä olevassa tapauksessa ei voi olla varma diagnoosista. Yleensä kivut johtuu laiskuudesta hoitaa kuntoaan ja vuosikymmeniä jatkuneesta yksipuolisesti heikosta suomalaisesta ruokakulttuurista, josta puuttuu vihanneksia ja hedelmiä satoja grammoja joka päivältä ja jossa on liikaa kovia eläinrasvoja. Paljon parempia leipävaihtoehojakin on tarjolla kuin perinteinen ruisleipä. Kannattaa lukea tuotteen koostumus pakkauksesta.

MJO

En minä ole koskaan kuulut, että selkä ongelman johtuisi ruokavaliosta. Korkeintaan välillisesti ylipainona. Alla olevat olen kuullut.

• Ikääntyminen
    • Ylipaino
    • Vähäinen liikunta (heikko keskivartalon tuki)
    • Huono ryhti / liikemallit
    • Pitkäaikainen istuminen, toistuva kuorma
    • synnynnäiset tekijät
    • äkillinen väärä liike tai nosto
    Scientist Scientist

Jopas Tolopainen ja Reima ovat täällä varmoja toisten diagnooseista ja ruokavalion merkityksestä selkä sairauksissa. Minä kyllä luotan enemmän lääkäreihin. Kukaan ei minulle ole maininnut kasvisruokavalion merkityksestä  selkäsaiauksissa. Ei myöskään Duodecimin sivuilla mitään.

MJO on oikeilla jäljillä. Lisäisin listaan vielä tietyt ammatit mm rakennustyön.

Visakallo Visakallo

Minulle lääkärit sanoivat, kun olivat selvittäneet molempien jo edesmenneitten vanhempieni ja isovanhempieni terveystietoja, että minulla on ollut poikkeuksellisen huono tuuri perintötekijöiden arpajaisissa, mutta vielä tässä toistaiseksi porskutetaan, vaikka ei ihan enää 500 litraa menekään vuodessa raivausahasta läpi.

Nostokoukku

Arvoitus varmaan on mistä selkävaivani saivat alkunsa. MJO:n listasta: ylipaino: eipä karttunut urakka metsurintyössä söi mitä ja miten paljon tahansa. Vähäinen liikunta: liikkeellä oltiin 8-10 tuntia päivässä, eikä mitään tessuttelua. Huono ryhti, liikemallit: huonolla ryhdillä ja väärillä liikemalleilla selkä olisi hajonnut ensimmäisenä vuonna. Istuminen: palkka ei juossut urakkamiehellä istuessa, siispä hyvin vähän istuttiin. Toistuva kuorma: tätä ”lääkettä” selkä sai ylenmäärin. Väärä liike tai nosto: kävihän niitä työnopastajia neuvomassa ergonomiasssakin. Nostamatta pölkyt eivät vain tulleet kasalle, eikä tukit pyörähtäneet alta karsittaviksi.

MJO

Selkävaivat hyvinkin johtuu synnynnäisestä lähtökohdasta. Toisilla selkäydinkanava on ahtaampi. Ikä taitaa olla yleisin syy. Selän myös voi loukata yhdellä väärällä nostolla. Sen varmaan huomaa välittömästi.
    Toistuvalla kuormalla tarkoitetaan varmaan välilevyihin kohdistuvaa kuormaa. Ei selkä lihaksiin kohdistuvaa kuormaa. Esim. Selkä ’kyyryssä’ istumatyötä.

Nostelusta on varmasti selälle enemmän hyötyä  kuin haittaa, kunhan se tekee oikein.

Nostokoukku

kunhan sen tekee oikein…..

Näin se on. Hakkuutyössä epätasaisessa maastossa ei vain aina ollut olosuhteet parhaat mahdolliset. Kuorma saattoi väkisin jäädä vähän toisen jalan päälle ja selkä oli silloin väärässä asennossa. Muistan joskus, kun kumartui ottamaan koukulla kiinni pölkystä, niin ennen kuin koukku oli pölkyssä edes kiinni, tuntui kuin puukolla olisi selkään lyöty. Iski ns. noidannuoli. Se on kai joku lihassäikeiden väärä venyminen. Siitä selvisi viikossa. Mutta kun oli voimaa huomattavasti enemmän kuin järkeä, niin ei aina muistanut eikä malttanut oikeita otteita.

Esillä 10 vastausta, 38,861 - 38,870 (kaikkiaan 38,876)