Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,791 - 4,800 (kaikkiaan 24,667)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Remie

    Kun otetaan huomioon tehot ja akut ja hinta niin kumpi mahtaa saastutaa enemmän 400 hp hybridijoka kiihtyy o -100 4sekuntitssa vai vanhempi tavallinen kat Suzuki  jossa 50hp . Siis kokonaisuutena ajatellen . Meillä oli tuommoinen ja autoa ei saanut loppuun ei sitten millään 700 000 km kulki ja vielä 11vuotta vanhaan autoon tehdas laittoi koko ohjauslaitteiston ja etu akseliston uuden veloituksetta kun USA:ssa oli joku vika olevinaan. Autolla oli tuolloin ajettu 400 000 km . Kuinka hiton vahvoja niiden oikein pitää olla.  Muistan elävästi  1950 luvulla oli hiton hyvä jos 10 000 pääsi ilman moottorin avausta. 1960 luvulla 20 000 , 1970 luvulla 30 000 km . 2000 luvulla ajetaan vaivatta 500 000 km ettei tarvitse kuin öljyt ja suodatin vaihtaa.  Nyt autot ovat niin hintavia että joka laatikko pitäisi kulkea jo miljoona km ilman tuskaa eikä saisi kuulua ääniä eikä hajuja. Hajut ovat olleet jo poissa 20vuotta. mitä nyt vielä etsitään. Ainoa mitä lain koura voisi tehdä säätää pykälän että kulkuneuvossa saa enintään olla tehoja 30kw ja nopeus 120 km max, kun ei kovempaa saa ajaa. Liikkuminen on ainoa asia johon autoa voi käyttää , ego ei siitä kohene vaikka tehoja olisi 1000 kw. Pitääkö ihmiskunnan olla niin turhamainen että elää autoa varten ja vain ja ainoastaan, tällöin on synnytty täysin turhaan. Anteeksi palstalaiset!

    Jätkä

    Lataushybridit ovat usein vielä vuosien ikäisinä siinä moodissa, että minkäänlaista latausjohtoa ei ole koskaan vedetty oikoiseksi – avaamattomassa muovipussissa ovat varmaan romu-ukolle mennessäänkin.

    Eikä nykyiset hybridit vielä ikinä säästä hinnaneroitustaan, sati sitten hiilijalanjälkeään korjaa.

    Patteriautojen joutsenlaulua pitää vain joutua kuuntelemaan muutaman vuoden sisään.

    MJO

    Eihän niillä ole paljoa hintaeroa, johtuen autoveron laskentatavasta. Ei ainakaan noissa mersuissa.

    MJO

    100 km/ha nopeuteen, niin se 500 kg paino vaatii lisäenergiaa n. 90 Wh (d-moottorin hyötysuhde 45%) . Dieselöljylitran e-sisältö on n. 10 kWh . Silloin lisäkulutus on jo 5 :n kiihdytyksen osalta n.1 litra. 

    Ei tuo taida puuki mennä ihan noin?

    10 kWh = 10 000Wh ja yksi nopeuden nosto ottaa 90Wh. 50 kiihdytystä alkaa olla oikeassa kokoluokassa. Se taas vaatii myös 50 pysäytystä, joissa on mahdollisesti otettu energiaa talteen.

    Puuki

    Joo. Pilkkuvirhe tuli . Panen sen pieninäppäimisen laskimen syyksi 🙂

    Mutta on sitä joillakin hybridimalleilla mittailtu, että erot kulutuksessa ei ole isoja, jos ajetaan pidempiä matkoja.

    1500 kg:n auton 100 kg lisäpaino lisää kulutusta keskimäärin n. 7 %.  Jos lisäpainoa on 500 kg , voi olettaa kulutuksen lisääntyvän ainakin 20 % .  Se olis jo 5 l/100 km keskikulutuksella 1 litran verran.

    Jätkä

    MJO:”Eihän niillä ole paljoa hintaeroa, johtuen autoveron laskentatavasta. Ei ainakaan noissa mersuissa.”

    -Jos autoverolla kikkailu (Tukiaiset) jätettäisiin pois (jokuhan nekin maksaa) – ja pysyttäydyttäisiin vain siinä, kuinka paha hiilijalanjälki ja kallis valmistusmenetelmä noilla  niin AH ympäristöä säästävillä sähkropposilla on, niin heti kerralla helvetin kallista leikkimistä. Hinta ei kovin laske, kun otetaan huomioon ympäristö siinä vaiheessa, kun esim Afrikassa jokainen paikallinen asukas porhaltaa patteriautolla pitkin savannia.

    Pysytään vaan polttomoottoreissa ja tehdään Biopolttonestettä niihin, eikä murjota voimalaitoksiin kivihiiltä, että saataisiin saastuttavaa sähköä kaikille elollisille.

    arto arto

    Pysytään vaan polttomoottoreissa ja tehdään Biopolttonestettä  Bio diiseli särkee autoja. Tekee levää joka tukkii polttoaine järjestelmän. Jota ei takuukaan korvaa.

    Remie

    No johan on polttoaine kun levää kasvaa. ( No siitä saa uutta polttoainetta. Juu ikiliikkuja on keksitty. Putkesta syöksee sammalta kun liikkeelle lähtee. Olemme melkein perillä, mutta levä loppui kesken.) Taitavat Saudit nousta takajaloilleen kun biolla ajellaan. Ainakin Bio öljy oli niin kamalaa tököttiä että kaikki koneet meni romuksi. Hiekka kuopalla kaikki kuormaajat oli pelkkää kiveä, pulttiakaan ei löytynyt jonka piti olla jossain. Piikattiin ja hakattiin nyrkit verillä. Ei ihme että hajoaa.

    Tietääkö palstalaista miksi nyky diesel kylmänä lemuaa käydessä kuin jäähdytin neste. Olen tuota ihmetellyt , tuo dieselin käry oli sentään tuttu mutta tämä on outo löyhkä. Onko se hiton hiukkaskiinniotin syypää moiseen lemuun. Kumosin pullon sitä puhdistusainetta tankkiin, ei auttanut mitään mutta ajon jälkeen tuo pönttö oli tulipunainen pelkäsin että koko pakoputkisto sulaa , kai sieltä noet lähti. Ainakin kelpasi katsastuksesta. Kohta huomataan että puut ovat kuolleet tien molemmin puolin ja syyllisiä ovat tietysti nämä ympäristöystävälliset kulkupelit.Näinhän se aina menee, ensi tehdään ja sitten korjataan. Vielä kun jossain vaiheessa älytään että puu lakkaa kasvamasta kun sen sahaa kannolta poikki, eikä korkoa kasva enää metsässä, ei liioin pääoma kartu , se on hyvä muistaa , kun ei sahaa vie metsään niin ei mene korkotuotto miinukselle.

    jees h-valta

    Tainnut levättyä joo, monikin spesiaali näillä palstoilla. Jätkäkin höpöttää mitä sattuu lataamattomista hybrideistä. Varmasti lataa kun polttoaine maksaa vitosen litra. Eikä tämä ole utopiaa. Lähimmän kymmenen vuoden toleranssissa on täyttä totta. Sähkö sentään tulee huomattavan paljon maltillisemmin nousemaan. Haittavero kohdistuu enemmän juuri dieseliin ja bensaan. Koska yksinkertaisesti niiden tuonnista halutaan eroon.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ajoin Yetillä kuukausia biodieselillä ja myös katsastin. Mahtaako levää syntyä jos tankkaa usein? Jos taas tankkaa harvoin niin varalta voisi tankata joka toisen tankin tavallista dieseliä.

Esillä 10 vastausta, 4,791 - 4,800 (kaikkiaan 24,667)