Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 571 - 580 (kaikkiaan 34,709)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Eikös tuossa tapauksessa Glan kannattaisi jo ottaa pari-kolme murskekuormaa ja tarvittaessa kaivinkonettakin sen verran, että tekisi kunnon kääntöpaikan? Tarviihan sitä kääntöpaikkaa niiden talvileimikoidenkin puiden poisviennissä. Kääntöpaikkojen parantamisesta verottaja sponsoroi anteliaasti puolet kertapoistona.

    Gla Gla

    Katsotaan sitten, kun tulee isompien hakkuiden aika. Saa ostajat hinnoitella tuon tien arvon.

     

    Gla Gla

    Jees: ”Avolava-autoa ei vain yksinkertaisesti umpikopalla voi korvata. ”

    Minulla ei ole umpikoppaa, vaan pressu.

    ”Jos saat muutaman kuution tavaraa kuljetettua sillä yli kymmenen litran kulutuksella niin se vain silloin on auton hyötykäyttöä eikä silloin ole kulutus suhteessa lainkaan ongelma saati että alkaisit vuokrailla sitä joka tarpeeseen.”

    Kuljetatko oikeasti 10000 km vuodessa tuollaisia kuormia? Metsätaloudessa?

    ”En usko että noin kymmenen tuhatta kilometriä avolavan kulutusta on kuitenkaan maailmaa aivan ylellömästi tuhoava ongelma. uskon pystyväni kompensoimaan muilla tavoillani aika paljon tuholaistapaani.”

    Vähenisikö kompensaatio, jos ajojen kulutus laskisi?

    ”Kyllähän raivaus-sun muukin toiminta metsässä aina helpompaa on kun metsävarustelun saa lavalle pressun alle tyrkätä mutta ehkä niiden suhteen voisi nippanappa jossain elämän vaiheessa vielä pärjätäkkin. ”

    Pärjätä? Koville ottaa elämän haasteet.

    ”Koivu on syönnin jälkeen armotta puskittuva joten se on jo muutaman riipimisen jälkeen pilalla.”

    Muistatko, kun laitoin pari vuotta sitten kuvan hirvituhosta. Pidit sitä harmittomana ja koivut olisi elpyneet, jos olisivat saaneet tuosta eteenpäin kasvaa rauhassa. Mutta hyvä, että olet itsekin nyt nähnyt seuraukset ja mielipide on sen myötä muuttunut.

    jees h-valta

    Visakallo meinasi että on raha mennä hukkaan jos autoa ja kärryä ei saa ympäri. Mutta se on vain naapurin murhe, ei minun. kun minä en aio enkä ole peräkärryä sillä tiellä vetänyt enkä vedä. Kun sattumalta nyt ei ole kummassakaan koukkua eikä tarvita. Koittakaa jo uskoa että aion ajaa avolavalla joka on minulle kelpoisa ja erittäin käytännöllinen auto. Vetäkää peräkärryjä vaikka hevosella jos se on säästeliäämpää. Minä vedän yleensä vain traktorin peräkärryä, traktorilla. Ja todella kuten toloppa jo maintsikin, harvempi tarvitsee jätkän neuvottomia neuvoja ketä on ikänsä  maatalouskalustoa veivaillut. Niin metsissä kuin tienpäälläkin.

    Jätkä Jätkä

    Mitähän Jeessi kuutioittain kärrää letukalla? Pressukuomukaan ei ole hassumpi, kun sen saa kipattua sivulle, avattua takaluukun ja todella helposti kokonaan pois sekä takaisin.

    jees h-valta

    Glan koivun kasvatustarinan surullisin osio oli kun hän ei suostunut millään suojaamaan koivikkoaan. Ei se yksi tahi kaksi riipimistä vielä koivua tuhoakkaan mutta se vain pitäisi silloin viimeistään ymmärtää suojata aitaamalla alue. Minä taas olen suurelta osin pyrkinyt nyt suojaamaan ilman yhtäkään riipimistä mutta onhan se tässä elukkapaineessa erittäin haastavaa, myönnetään. Mutta sitten kun Gla taas muistelee vanhoja juttujamme voit myös muistella mihin kommenttini perustui. Omaan kokemukseen hirvien täysin raiskaamien hieskoivupuskien elpymisoperaatioon joka oli puhtaasti aitausken ansiota. Pääasiallinen suojauskohde oli silloin haavat mutta koivuthan rynkäisi mukaan kasvukisaan kun kerran pääsivät. Juuri muuten tarkistin illalla lähikohteen raudukset tuosta kylän syrjästä ja ilokseni totesin hyvät kasvut ja vain kaksi läpi huulien vedettyä isompaa latvusta. Mutta se riittää minulle siihen että aion suojata alan silti akkupaimenaidalla. Ala on pieni, vain 0,3ha:a mutta sitäkään ei kantturoille syötetä vaan otetaan pidemmällä siirtojohdolla toiselta aidalta virta tähän pikku kylkiäiseen.

    oksapuu

    Kääntöpaikasta…

    Kun tekee riittävän ison puukaupan niin kyllä yhtiö sinne pussinperälle kääntöpaikan tekee. Viimeisimmässä tekevät jonkun-sataa metriä kuoma-auto ajokelpoista tieuraa kun ajattavat samalla naapurinkin puut pois…

    Ps. Neliveto avolavasta en luovu 🙂

    jees h-valta

    Okapuun juttua myötäillen totean kyllä että minullakin on tapana tehdä tie metsään eikä siten ole ongelmaa millään nykyisistä palstoistani käydä, avolavalla. Enkä tarvitse edes nelivetoa koska kun tekee tien nykyvaatimusten mukaisena sitä tulee myös aurattua joten neliveto menettää merkitystään. Useinhan sillä kuvitellaan käytävän umpihankeenkin vaikka koko talvi mutta on täälläkin vielä talvia jolloin ei edes nelikolla tarvitse yrittää. Onhan minullakin kokemusta aika suoriutuvasta VW:n nelikosta. Ensimmäinen Chevrolet oli myös aikanaan nelikko mutta hirmua lisäarvoa se ei minun ajoissani tee.

    Visakallo Visakallo

    Täytyy nöyrästi ja häpeissään todeta, että tällä palstalla on todella vauraita isäntiä. Tekevät metsätietkin vain omaan käyttöönsä. Jos sitten joskus suvaitsevat myydä puita, teettävät yhtiöllä kääntöpaikat ja murskeenajot. Ei tässä köyhempien auta kuin kurkkia arkana puun takaa, kuinka isot isännät porskuttaa!

    Gla Gla

    Jos minuun viittaat, sanoinhan hinnoittelevani tien teon kannattavuuden puukaupan yhteydessä. Se ei ole mikään jos joskus suvaitsee puuta myydä-tilanne. Jos tien teko on kalliimpaa kuin puiden ajattaminen yleisen tien varteen, miksi tekisin puutavara-autolle mitoitetun tien? Se että olen ajattanut soraa jollekin kinttupolulle sen verran, että tiestä on tullut ajokelpoinen henkilöautolle, ei mielestäni ole ollut mikään huono juttu. Raivaukset yms. heinäykset on helpottunut, tarvittaessa ambulanssi pääsee perälle ja näyttää metsästäjätkin sitä käyttävän. Eikä tuo sora murskekerroksen alla hukkaan mene, vaikka tien tasoa myöhemmin nostaisikin.

Esillä 10 vastausta, 571 - 580 (kaikkiaan 34,709)