Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,441 - 6,450 (kaikkiaan 35,333)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    AJ: ”Uudempien Corollojen etumaski on varmaan kinkkinen puhdistettava kun se kerää kesällä hyönteisiä.”

    En tiedä, onko syy muotoilussa, ajan kultaamissa muistoissa vai jossain muualla, mutta pitkiin aikoihin ei keulaan ole kesään aikana tullut sellaista punamustaa kuorrutusta kuin 80-luvulla jo yhdellä vähänkin pidemmällä maantiematkalla.

    Jätkä Jätkä

    Silloin ennen pidettiin paljon – varsinkin pohjoisessa autolevat pitivät maskin edessä sääskiverkkoa, johon ötökät tarttuivat. Onhan se paljon helpompi siitä ravistella pois, kuin putsata lauhduttimen ja jäähdyttimen kennostosta.

    Gla Gla

    Tosiaan, nyt kun sanoit niin muistan tuollaisiakin autoissa olleen.

    Ehkä hyönteisten määrä on sittenkin vähentynyt, vaikka siitäkin on tällä palstalla esitetty ainakin kahdenlaisia näkemyksiä.

    Puuki

    Autojen huollosta ei liene vielä keskusteltu kovin paljon (=kiistelty) tässä ketjussa (?).

    Kerron yhden oman kokemuksen. Kun tehtiin määräaikaishuolto, niin pyysin tarkistamaan pari pikku juttua autosta lisäksi.   Takalasin  pesurin toiminta ja akun suojuksen kiinnitys oli ne asiat.  Pesurin toiminta oli ok. Tarkistuksen hinta 11, 40 €.  Akun suoja oli löystynyt, kiinnitys  yhdellä ”ruuvilla” , joka oli paikallaan suojassa,  hinta 11, 40 € .     N. parin min homma yht. 22,80 € lisähintaa huollon työhön ja tarvikkeiden hintaan. Ei sinänsä niin iso summa mutta tehtyyn työhön nähden suolainen hinta, jos laskee vaikka tuntihinnan ko. lisätöille. Se olisi n. 684 €/h .

     

    Jätkä Jätkä

    Monen korjaamon seinällä on: Minimituntiveloitus : ( 1 Tunti , 1/2 Tuntia ) Tai jotain vastaavaa.

    Voisitko itse tehdä nuo vastaavat työt? Saisit säästettyä mojovan tuntipalkan! Vuosiansiot olisivatkin jo sellaiset, että pitäisi ryhtyä veropakolaiseksi.

    Puuki

    Toki voisi itsekin tehdä , mutta ei tullut silloin mieleen, että jostain pienestä tsekkaamisesta perittäisiin tuommoinen hinta huollon yhteydessä. (pakkanen & lumi oli ilm. tukkinut takapesimen suuttimen). Ennen kun osti autoon polttimon huoltikselta, niin asentaja kävi laittamssa sen samaan hintaan paikoilleen. Mutta aika on muuttunut eikä mitään tehdä enää ”asevelihintaan”.      No , huoltopaikkaa voi onneksi vaihtaa ja autonkin voi uusia eri liikkeestä seuraavalla kerralla. Yli 50 k€ kiikutin ko liikkeeseen viimeksi mutta en tee sitä toista kertaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jos täällä saa mainostaa: Motonetissä on palvelu jossa asennetaan sieltä ostetut polttimot ja pyyhkimet jos automalli on sellainen että se käy helposti. Naisautoilija tykkää!

    rööri roope

    Xenon ajovalopoltimmoa ei Joensuun motonetin palvelu pystyny vaihtaa.Vaihdoin kotona itse.

    En kyselly maksaako palvelu ja paljonko esim normi polttimon vaihto?Oma tytär 16v vaihtoi Mazda 6 kuskinpuolen ajovalopolttimon eka kerran maalaisjärkeä käyttämällä ilman sisälokarin irroitusta.Ohjekirjan suositus irroita sisälokasuoja.On muuten harvinaisen hankala vaihtaa poltin kuskin puolelle joka palaa useimmiten ensimmäisenä ja usein.Kokemus 2004-2012 väliltä kun oli uusi ja käytetty Mazda itsellä.

    Yksisilmäiset on usein Maxda 6 tai italian ranskan tai espanjan kotteroita.

    jees h-valta

    Ledien yleistymisen myötä onneksi nuo yksisilmäkiitäjät alkaa häipyä liikenteestä. Kyllä autojen valot on aika kelvattomia olleetkin maailman sivu. Kurkkasin tuossa sähköisiä uutuukaisia autoja. Peugeot 2008:n sähköversio menee juuri nippanappa sen 310km:ia jota meitin mökkimatka vaatisi. Kuitenkin koppa numeroa pienempi Nyt aletaan olla seuraavan auton kanssa todella mietintämyssyn kaas liikkeellä. Eihän tällaiset vanhukset kauaa mitään isoa autoa tarviikkaan. paitsi avolava-auton.

    Puuki

    Akkukemikaalien louhinta kuluttaa luonnonvaroja ja voi esim. saastuttaa pohjavesiä.  Akkujen valmistus lisää myös kokonaispäästöjä.  Akut valmistetaan maissa, joissa energia saadaan pääasiassa hiilivoimaloista.    1 kW:n akkutehon lisäys lisää co2-päästöjä 150-200 kg (IL).   Hybridiauton akkuteho on esim. Nissan Quashqaissa 30 kw, Teslassa 100 kw.  Tarvittavat akkutehot on nousussa koska autojen toimintasädettä pyritään lisäämään. Nissanin polttomoottoriversiolla pitää ajaa n. 46 000 km ennen kuin päästöissä alkaisi tulla eroja hybridin hyväksi (jos lataussähkö olisi uusiutuvaa alkuperää).  Teslassa raja olis (tuon ed. tiedon mukaan) n. 100 000 km:n  ajon jälkeen.

    Ilmastopaneelin laskurin mukaan sähköauto on polttomoottorikäyttöisiä ja hybridiversioita päästöttömämpi, jos ajo km:jä  tulee paljon/vuosi.   Joskus 15 vuoden käytön jälkeen useita kymmeniä%:ja vähemmän co2-päästöjä kuin muilla polttoaineilla toimivissa autoissa.   Mutta siinä vaiheessa on pitänyt jo uusiakin akustoja, josta on tullut lisäpäästöjä.  Paljon ajavilla (esim.n. 30 000 km/v) tulee myös pitkän matkan ajoja, jolloin toimintasäteen pitäisi olla myös riittävä ja akkukapasiteetin suuri.

     

Esillä 10 vastausta, 6,441 - 6,450 (kaikkiaan 35,333)