Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Viewing 10 replies - 7,141 through 7,150 (of 24,870 total)
  • Me keskustelemme taas!

    Tagged: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Anneli. Jätkä ei ole koskaan edes suunnitellut nelivetoisen auton hankkimista. Ehkä nelivetoisen henkilöauton voisi joskus hankkia, mutta vain sen takia, kun talvisin ei enää juurikaan teitä aurata. Olen maastureilla ja nelivetoisilla pikkubusseilla ajanut ja kyydissä ollut, enkä mielelläni pitkille automatkoille lähtisi sellaisilla. Siksi en ole paneutunut sen sarjan autoihin syvällisesti. Kuitenkin luottaisin tuosta hintaluokasta löytyvän Koreassa tehdyn  – jopa katumaasturin, jossa on luotettava Japanilaistekniikka, erinomaisiksi tunnettu Japsi-diesel ja myös voimansiirto ym. Hintaan n. 40 000 ei vastaavaa Mersua, Audia tai Bemaria löydy ja esim Ranskikset ovat kertakäyttökamaa.

    Gla

    AJ: ”Mitä Jätkä ostaisi Aasiasta autoluokassa: katumaasturi 4-veto, hintaluokka uutena 35-45 tuhatta euroa?”

    Itse en katsele autoja tuolla perusteella. Määrittelen tilat ja muut ominaisuudet. Sen jälkeen katson paljonko noilla ominaisuuksilla olevat maksaa.

    Nelivetokaan ei ole kriteeri, vaan etenemiskyky. Sitä voi myös arvioida toista kautta. Hoidetuilla teillä sitä en tarvitse kuin korkeintaan raskaan perävaunun vedossa. Hoitamattomilla teillä eli metsäautoteillä ja muilla kinttupoluilla on vaihtoehtona parantaa tiestöä, aurauttaa sitä tai kävellä.

    Saattaa säästyä auton hankinnassa helposti kymppitonni + käyttökulut, mikä ainakin minulle on paljon rahaa. Metsätaloudessa tavanomaisilla hehtaareilla on vaikea vastaavaa tiliä tehdä auton avulla.

    A.Jalkanen

    Tiestöstä eivät poistu Keski-Suomen korkeuserot tietä parantamalla. Naisautoiljalta poistuu elämästä turhaa stressiä, kun tietää pääsevänsä sinne mökille ja metsään ja takaisin. Nyt kun ei ole enää pakollista talvella päästä auraamattomille teille, nelivedon tarve on olennaisesti pienentynyt. Mukaan on tullut uusi kriteeri ’mahdollisuus käyttää uusiutuvaa polttoainetta’ esim. biokaasu. Naisautoilijan auton pitää olla myös siedettävän näköinen.

    Jätkä

    Kerran olen ihan oikeasti tarvinnut nelivetoautoa. Entinen työkaveri harrasti jostain käsittämättömästä syystä metsäautoteillä ajelua aina, kun oli tilaisuus. Kevätholseella hänellä oli jo kesärenkaat alla, kun hän jäi kiipeliin jäisellä ja lumisella kohdalla, varjoinen paikka ei ollut vielä paljoa sulanut.

    Hän soitti illalla ”hädissään” ja pyysi apua. otin (jo kesärenkaissa olevan” Volkkari synkron ja kävin vetämässä ukon Matzdan lumitaipaleen läpi.Silloinkin olisi voinut sanoa, että HÄN tarvitsi nelivetoista – en minä!

    Toki nelivetoisen etenemiskyky on parempi kuin kaksivetoisen, mutta jos mökkitie on semmoinen, että sitä ei voi kelirikkoaikana kulkea henkilöautolla, niin usein siitä voi syyttää vain itsään.

    Visakallo

    Näimme kesäretkellä (oliko 2015) A.Jalkasen mainitsemien teiden korkeuserot ja mäkien jyrkkyyden. Eipä varmaan kukaan meistä sen jälkeen epäillyt nelivedon tarpeellisuuta!

    A.Jalkanen

    Näin on! Suuresti ihailen niitä puutavara-autojen kuljettajia, jotka siellä operoivat. Hurjimmat jopa talvikelissä.

    Meillä on kaikki tienpätkät perusparannettu ja hoidetaan, mutta keväisin on jaksoja jolloin menemiseen tarvittaisiin ehkä lumiketjut ja niidenkin kanssa voi olla vähän riskaabelia. Onko kellä kokemusta näistä? En itse aio ostaa mutta paikallisista asukkaista joku saattaisi olla kiinnostunut.

    Tilley

    Mitäs koronaketjulle tapahtui?

    A.Jalkanen

    Korona poistui näemmä ketjujen taivaaseen.

    Kiitos jees vinkistä: näemmä minullakin katsastus edessä.

    Tilley

    En viikonloppuna lukenut palstaa.. Tuliko siellä Koronassa sitten jotain sellaista ilmi että oli tarve ylläpitäjän koko ketju lopettaa?

    Visakallo

    Korona-jutut alkoivat seilata jo niin etäällä metsästä, että ketju häipyi sen takia horisonttiin.

Viewing 10 replies - 7,141 through 7,150 (of 24,870 total)