Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 7,871 - 7,880 (kaikkiaan 32,341)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Renkaissakin on toki laatueroja, eli suosittelen pysymään kiinalaisissa laaturenkaissa, niin ei tarvitse kuluneilla kummeilla ajella.

    Jossain vaiheessa osallistuin polkupyörälläajon ME-kisaan ja niinhän siinä kävi, että Maailmanennätys tuli. Silloin käytössä oli Kotimainen merkkituote kotimaisin maastorenkain.

    En muista, paljonko poljimme, tai kuinka kauvan, mutta se ei ollut vähän. Pyörä kulki ”maastossa” myötä – ja vastamäkeä, kuten myös tasaisempaa pätkää varsin kevyesti ja hyvin.

    Puuki

    Eilen oli tv.ssä ohjelma auton valmistuksesta Englannissa.  15 uutta sähköhybridi taksia valmistui tehtaalla /pv.   Paljon samannäköisiä  päällepäin kuin Lontoon mustat taksit (Austineita) on olleet kymmeniä vuosia mutta täysin uudella tekniikalla.   180 kw sähkömoottori ja 1,5 l apumoottori joka lataa akustoja, kun niiden varaus laskee liiaksi.  600 km toimintasäde (tai pitäisi kait sanoa 300 km säteestä puhuttessa)  apumoottorin kanssa.  Erikoista autossa on mm. kuljettajaa suojaava basebalmailan iskun kestävä pleksilasi (suoja testataan joka 15. autosta hakkaamalla mailalla ja potkimalla sitä takapenkiltä. ) ja pieni kääntöympyrä n. 10 m.   Eturenkaat kääntyy yli 60 ast. mikä on miltei 2 x norm. auton renkaiden kääntymiskulman.  Hinta englannissa 60 t£ .

    oksapuu

    Dubaissa taas näytti olevan taksikuskien suosiossa Toyotan Lexus/Camry korimallin hybridit…

    Saas nähdä yleistyykö nuo myös Suomessa taksikäytössä…

    Tolopainen Tolopainen

    Oli Kiian sähköautolla ajettu testiradalla jo yli 1000km ilman välilatausta. Ajo vastasi kaupunkinopeutta.

    jees h-valta

    Jos testirata kiertää sähkötolppaa niin mikäettei. Kunhan ei piuhaa vaan tarvi välillä irrottaa.

    Visakallo Visakallo

    Sähköautoissa on yksi heikkous. Niillä ei voi vetää peräkärryä, ja juuri Suomessa niitä on automäärään suhteutettuna kaikkein eniten. Esim. meikäläinen on pärjännyt kaikki nämä vuosikymmenet yhdellä autolla juuri päräkärryn ansiosta.

    jees h-valta

    Minä taas olen pärjännyt mainiosti kahdella autolla. Avolavassahan se lava on juuri oikeassa kohtaa eli korkeus ja kuorman kantavuus esim. Henkilöautoa en runno turhilla vetotaakoilla.

    Jätkä

    Kyllä patteriautoissakin kohta on vetokoukut, ei ole mitään todellista syytä sille, että niissä ei olisi. peräkärry on tosi kätevä ja yleensä sen lava vasta hyvällä korkeudella onkin.

    Käytännössä ei autolle ole mitään kauheaa vetotaakkaa, jos sen perässä on kärry / vaunu. Varsinkin jos on automaattivaihteet, niin sitä parempi ajella ja vetää, on aina oikea välitys.

    jees h-valta

    Nykyajan autot pitkälti etuvetoisia ja sinällään ei kovin hyviä kuorman kiskojia. Vetoakselit naksuttaa ja vaihdelaatikko vaikertaa. Avolavat vetää suoraan kuorman alta joten tasapaino ja ajettavuus aivan toista maata. Puhumattakaan maastoketteryydestä.

    Gla Gla

    Tuollaisilla asioilla voi olla merkitystä, kun mennään äärimmäisyyksiin. Tukit on toistaiseksi saatu haettua tien varresta peräkärryllä, vaikka toki avolavaankin on pieni nökkönen laitettu.

    Itse painotan omissa valinnoissani kustannuksia ja nykyään myös ympäristöystävällisyyttä. Kun normaali henkilöauto vetää ongelmitta kuormaa muutaman sadan kilon verran jarruttomalla kärryllä ja tuhannen kilon kuormia saa yhtä ongelmattomasti kuljetettua jarrullisella ilman vetoakselien ja vaihteiston porsimista, katson sen paremmaksi vaihtoehdoksi kuin toisen auton hankkimisen satunnaiseen tavaroiden kuljettamiseen. Ja onhan kärryn lava melkein puolet alempana kuin avolavan lavan pohja. Mukavampi nostella tavaroita sinne ja sieltä pois tai järjestää ajosillat esim. mönkkärille.

    Katumaasturissa muistan jonkun kehuneen luontevaa sisään ja uloskäyntiä korkeuden takia eli oletan tällaisilla ergonomiapuolen jutuilla olevan merkitystä silloin, kun niitä ei tarvitse periaatteen vuoksi kääntää päälaelleen.

Esillä 10 vastausta, 7,871 - 7,880 (kaikkiaan 32,341)