Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 7,871 - 7,880 (kaikkiaan 35,357)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Eilen oli tv.ssä ohjelma auton valmistuksesta Englannissa.  15 uutta sähköhybridi taksia valmistui tehtaalla /pv.   Paljon samannäköisiä  päällepäin kuin Lontoon mustat taksit (Austineita) on olleet kymmeniä vuosia mutta täysin uudella tekniikalla.   180 kw sähkömoottori ja 1,5 l apumoottori joka lataa akustoja, kun niiden varaus laskee liiaksi.  600 km toimintasäde (tai pitäisi kait sanoa 300 km säteestä puhuttessa)  apumoottorin kanssa.  Erikoista autossa on mm. kuljettajaa suojaava basebalmailan iskun kestävä pleksilasi (suoja testataan joka 15. autosta hakkaamalla mailalla ja potkimalla sitä takapenkiltä. ) ja pieni kääntöympyrä n. 10 m.   Eturenkaat kääntyy yli 60 ast. mikä on miltei 2 x norm. auton renkaiden kääntymiskulman.  Hinta englannissa 60 t£ .

    oksapuu

    Dubaissa taas näytti olevan taksikuskien suosiossa Toyotan Lexus/Camry korimallin hybridit…

    Saas nähdä yleistyykö nuo myös Suomessa taksikäytössä…

    Tolopainen Tolopainen

    Oli Kiian sähköautolla ajettu testiradalla jo yli 1000km ilman välilatausta. Ajo vastasi kaupunkinopeutta.

    jees h-valta

    Jos testirata kiertää sähkötolppaa niin mikäettei. Kunhan ei piuhaa vaan tarvi välillä irrottaa.

    Visakallo Visakallo

    Sähköautoissa on yksi heikkous. Niillä ei voi vetää peräkärryä, ja juuri Suomessa niitä on automäärään suhteutettuna kaikkein eniten. Esim. meikäläinen on pärjännyt kaikki nämä vuosikymmenet yhdellä autolla juuri päräkärryn ansiosta.

    jees h-valta

    Minä taas olen pärjännyt mainiosti kahdella autolla. Avolavassahan se lava on juuri oikeassa kohtaa eli korkeus ja kuorman kantavuus esim. Henkilöautoa en runno turhilla vetotaakoilla.

    Jätkä Jätkä

    Kyllä patteriautoissakin kohta on vetokoukut, ei ole mitään todellista syytä sille, että niissä ei olisi. peräkärry on tosi kätevä ja yleensä sen lava vasta hyvällä korkeudella onkin.

    Käytännössä ei autolle ole mitään kauheaa vetotaakkaa, jos sen perässä on kärry / vaunu. Varsinkin jos on automaattivaihteet, niin sitä parempi ajella ja vetää, on aina oikea välitys.

    jees h-valta

    Nykyajan autot pitkälti etuvetoisia ja sinällään ei kovin hyviä kuorman kiskojia. Vetoakselit naksuttaa ja vaihdelaatikko vaikertaa. Avolavat vetää suoraan kuorman alta joten tasapaino ja ajettavuus aivan toista maata. Puhumattakaan maastoketteryydestä.

    Gla Gla

    Tuollaisilla asioilla voi olla merkitystä, kun mennään äärimmäisyyksiin. Tukit on toistaiseksi saatu haettua tien varresta peräkärryllä, vaikka toki avolavaankin on pieni nökkönen laitettu.

    Itse painotan omissa valinnoissani kustannuksia ja nykyään myös ympäristöystävällisyyttä. Kun normaali henkilöauto vetää ongelmitta kuormaa muutaman sadan kilon verran jarruttomalla kärryllä ja tuhannen kilon kuormia saa yhtä ongelmattomasti kuljetettua jarrullisella ilman vetoakselien ja vaihteiston porsimista, katson sen paremmaksi vaihtoehdoksi kuin toisen auton hankkimisen satunnaiseen tavaroiden kuljettamiseen. Ja onhan kärryn lava melkein puolet alempana kuin avolavan lavan pohja. Mukavampi nostella tavaroita sinne ja sieltä pois tai järjestää ajosillat esim. mönkkärille.

    Katumaasturissa muistan jonkun kehuneen luontevaa sisään ja uloskäyntiä korkeuden takia eli oletan tällaisilla ergonomiapuolen jutuilla olevan merkitystä silloin, kun niitä ei tarvitse periaatteen vuoksi kääntää päälaelleen.

    jees h-valta

    Ergonomiapuoleen liittyy myös tarpeeton kumartelu tarvikkeiden kärrystä nostelussa tai sinne laskiessa. Kun saat suoralla selällä tehdä nostot olet aina yhtä selkäniksahdusta vähemmän vammainen. Pikkuauton vetolaitteet on mitoitettu vain sen auton kuormalle, ei toisen auton tai senpainoisen peräkärryn lisäksi. Kestäähän ne aikansa mutta se aika ei ole järin pitkä. Tuolla ympäristöystävällisyydelläkään ei liioin ole merkitystä. Kun ajan vain yhtä autoa kerrallaan. Toinen on silloin aika ympäristöystävällinen parkissa. Silloin myös auto on tarpeen mukaisessa kokoluokassaan ja energiaa kuluu juuri tarpeen mukainen määrä. Kuten sillä pikkucorollallakin kun laitetaan se ylikoviin suorituksiin. Ei mennä ihan hajulla silläkään.

Esillä 10 vastausta, 7,871 - 7,880 (kaikkiaan 35,357)