Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 35,305 vastausta, 176 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten jupesa toimesta.
Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 35,307)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ainakin Espoon kaupungissa oli viime syksynä kaduilla tulvavesien. Syvyyttä en mitannut.

    Jätkä Jätkä

    Ajelitko tulvavesissä silti, vaikka et mitannutkaan?

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Tuo kahluusyvyys ei kyllä kuulu niihin ominaisuuksiin joita tarkistaisin auton ostossa. Jos tiellä on vettä, niin sinne ei pidä ajaa ellei sitten todella käy tarkastamassa pohjaa. Kokemus on osoittanut että veden alla oleva tien pohja on harvoin kunnossa.

    Toisaalta on hyvä kun on päästy niistä autoista, joissa piti sateella kuivata virran jakajan kantta, niitäkin on ollut. Nykyiset autot joissa on hiukankaan enemmän maavaraa tavalliseen verrattuna menevät kyllä kaikista loskakeleistä. Mutta vesikulkuneuvohan auto ei ole.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä Jätkä

    Joskus – kun ajelimme metsäautoteitä, joissa oli rumput jäätyneet ja tulva tuli, laitoin muovin maskiin kiinni niin, että sen liepeet ylettyivät laihdelaatikon takapuolelle asti. ailloin pääsi kuivana , vaikka vettä olisi ollut hieman reilumminkin, mutta sellaista reilua kävelyvauhtia mentiin. Hyökyaalto meni auton edellä.

    Joskus oli reipas virtaus vienyt maat rumpun kohdalta, pahin oli noin metrin levyinen ja reilun metrin syvyinen – betoniputket pohjalla.

    Vettä ei ollut varoittamassa, joten mentiin ihan vahingossa yli siitä ajamalla. Autona oli silloin Rellu 8.  Silläkin voi ihan hyvin ajaa paksuunkin veteen, kunhan vauhti oli sopiva.

    Hiluxmetsuri

    Kahluusyvyydestä ei keskivertoautoilijan tarvitse juurikaan huolehtia. Jos vettä on tiellä enemmän kuin napoihin saakka, on sitä liikaa ja on syytä etsiä ihan muita reittejä.

    Offroad-jutut on sitten ihan erikseen; niistä selvitään snorkkelin kanssa. Sen verran offroadia ajaneena voin opastaa, että takajarrurummut on kahluuajelun jäljiltä täynnä mutaa ja muuta moskaa eli takanapojen aukaisu- ja putsaushommat on edessä.

    Jätkä Jätkä

    Vesi ei haittaa, ellei jäädy. Kura on eri juttu, mutta sitä kai tiellä harvoin on kymmeniä senttejä, taikka sitä ei voi sanoa tieksi.

    Hiluxmetsuri

    Vesi ei haittaa eli jos mutaa on haitaksi asti niin keskivertoautoilija on eksynyt 🙂

    Visakallo Visakallo

    Sellaisten ei tietenkään tarvitse selvittää autonsa turvallista kahluusyvyyttäkään, joille ei mitään temppuja koskaan satukkaan.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kaupungissa kaikki ajelee toisten perässä, vaikka tulvaan!

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Visakallo:

    ”Sellaisten ei tietenkään tarvitse selvittää autonsa turvallista kahluusyvyyttäkään, joille ei mitään temppuja koskaan satukkaan.”

    Kyllä tavallisen autoilijan pitää lähteä siitä ettei koko tien yli olevaan vesilätäkköön vain ajeta. Ellei etukäteen varmistu siitä että vettä on vain noin pyörien napaan asti. Vaatii siis autosta nousua ja saapasjalkamittausta. Sellaisen lätäkön rauhallista yliajosta auto yleensä vielä selviää.

    Jos todella ruvetaan mittaamaan auton kahluukorkeutta, niin sehän olisi sitten sellainen, jossa pakoputki jää, ei kuivaksi, mutta ainakin yhtenäisen vesipinnan yläpuolelle.

    Minä pidän ainakin ehdottomana kahluukorkeutena tuota pyörien napakorkeutta. Sekin edellyttää lätäkön pohjan tutkimista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

     

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 35,307)