Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,221 - 8,230 (kaikkiaan 32,380)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Jeessi:”Painaahan se kuorma-auton polttomoottorikin jotain.”

    Kai se Ka;n moottori painaa saman verran kuin 500 kw:n sähkömoottorikin – ei sen enempää. Sitä ei voi verrata kymppitonnin akkujen painoon.

    Tolopainen Tolopainen

    Nämä ovat Jätkälle aivan liian isoja asioita. Hän ei tajua mitä tarkoittaa autojen käyttöaste ja miten alhainen se on nykyisin.

    Visakallo Visakallo

    Tolopainen: ”Suomen autokannan käyttöaste on vain 5%.”

    Näin varmasti on. Mikä on Tolopaisen auton käyttöaste? Minulla se on nyt eläkkeellä ollessa ollut 8%.

    Tolopainen Tolopainen

    Se on n. 2.5%.

    jees h-valta

    Olettaisin ettei ero kuitenkaan ole aivan hurjan iso painollisesti. Eihän ne akutkaan enää mitään lyijymönttejä ole. Jos olette nähneet nykyajoakut on aika kaukana vanhasta perinnetoosasta. Uskon ettei kuorma-auton kantaavuuteen eniten vaikuttava asia eli akut kuitenkaan syö sitä akselikuormaa kovinkaan paljon.

    Tolopainen Tolopainen

    Äläpäs höpötä. Kuorma-auton akusto painaisi n. 8t ja nykyisin moottorit ja polttoaine vajaa 1000kg.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Suomen autokanta ei tule olennaisesti uudistumaan vuoteen 2030 mennessä.”

    Suomen autokanta uudistuu vajaan vuoden verran vuodessa. Nykymenolla vuonna 2030 keskimääräinen auto on noin vm. 2018.

    Paljonko autokannan pitäisi olla nuorempaa, jotta tavoitteisiin(?) päästäisiin? 2 vuotta nuoremmalla autokannalla 2030 ajeltaisiin keskimäärin vm. 2020 autoilla. Mikä olisi tuon muutoksen vaikutus päästöihin, kun nollavaihtoehdossa samaan tilanteeseen päästäisiin vuonna 2032? Entä paljonko tuosta muutoksesta kannattaa maksaa?

    Tolopainen on oikeassa siinä, että ajosuorite on suurin uusilla autoilla ja putoaa auton iän kasvaessa. Siten keski-ikää ei yksin pidä tuijottaa.

     

    Puuki

    Henkilöautot aiheuttaa Suomessa n. 6 milj. t Co2-päästöt ja se on tarkoitus puolittaa.  Laskennallisesti onnistunee , jos polttomoottorisia eniten päästäviä autoja saadaan vähennettyä liikenteestä tavalla tai toisella.   Ajomääriä yritetään luultavasti vähentää polttoaineveroja korottamalla ja autojen vaihtamista vauhdittaa korottamalla ajoneuvoveroja edelleen .  Jos sähköautoja haluttaisisin nykytilanteessa lisätä paljon, niin ei auta mikään siihen ellei s-autojen hankintahintoja saada pudotettuja kymmeniä prosentteja nykyisistä.

    Päästöjen vähenystavoitteissa EU:n -päättäjät  kilpailee nokittamalla toisiaan koko ajan suuremmilla päästövähennys %:lla.  Komission tavoite oli 55 % lyhyellä aikavälillä ja EU-mepit pani paremmaksi  60 %:n pienennysvaatimuksella.    Suomessa ainakin vihreät ym. keskittyy hallitusohjelmansa mukaan omaan pääasiaansa eli päästöjen laskemiseen ilmeisesti hinnalla millä hyvänsä.

    3 milj. t /v. CO2-päästövähennys jota h-autojen  osalta tavotellaan on melko iso määrä. Se olisi paljon helpompi saavuttaa metsän kasvatusta lisäämällä .   Muutaman vuoden puuston kasvulisän tuoma CO2- kasvukaasun lisääntynyt kerääminen vastaisi autoilun päästövähennystavoitetta.   Puusto kasvuhan on lisääntynyt ja lisännyt hiilinielua ja – varastoja jo kymmenien vuosien ajan.  Siihen hiukan lisää panostuksia niin tavoite on suht. helposti saavutettavissa.   Mutta oikeasti toimivista keinoista kannattaa ottaa selvää. Hakkuiden tekemättömyys jota jotkut suosii , ei vähennä pitkityksessä päästöjä toivotulla tavalla.  Sekin parantaa hiilitasetta lyhyellä aikavälillä laskennallisesti lisäämällä hiilivarastoa kuten nyt pari vuotta on jo tehnytkin.   Mutta paremmin toimiva tapa olisi lisätä erityisesti th:jen ja harvennushakkuiden tekemistä, hoitaa metsien terveyttä ja lisätä kasvua mm. tuhkalannoituksilla .

    Tolopainen Tolopainen

    Niin jos turpeen polton päästöt ovat isommat kuin koko henkilöautoliikenteen. Lämpölaitosten päästöt voidaan puolittaa nopeasti lähes ilman investointeja, kun lisätään hakkeen osuutta poltossa. Kyllä hakepuut meneekin nykyisin markkinoille kuin kuumille kiville eli muutos näkyy jo selvästi kaupankäynnissä ja hinnoissa. Euroopan päästöistä Suomen henkilöautoliikenteen päästöt ovat jotain 0.01%. Eli ei ne mitään ratkaise.

    Puuki

    Turvelisä parantaa lämpölaitoksissa hyötysuhdetta ja lisää polttokattilan käyttöikää, kun metalli kestää paremmin turve+puu yhdistelmän poltossa kuin pelkän puuhakkeen poltossa.

    Päästövähennystavoite on sidottu johonki tiettyyn vuoteen (taisi olla juuri 2030) jota verrataan v:een 1990.   Siihen tod. näk. pyrkii ainakin Suomi kunnianhimoisesti ; E-Euroopan maissa ja muuallakin tavoite otetaan varmaankin ohjeellisena eikä kirjaimellisesti eli kuten aina ennenkin on tehty muissakin ohjeistuksissa.  (Oma maa ensin, Suomessa erilailla… )

Esillä 10 vastausta, 8,221 - 8,230 (kaikkiaan 32,380)