Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,291 - 8,300 (kaikkiaan 32,425)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Toki siihen vaikuttaa myös auton merkki.

    Kun autolla ajellaan kiihdytellen ja jarrutellen jatkuvasti, kuluu bensiinin lisäksi myös jarrutuslaitteet – kaikilta osiltaan. Eli Ajotapa vaikuttaa jarrujen kulumiseen.  Jos käyttää kevyttä jarrujalkaa, niin etujarrut kuluvat nopeammin, oli auto minkä merkkinen tahansa. Jos esim hekilö / farmariautossa kuljettaa takaboksissa merkittävää painoa, kuluu takajarrut nopeammin, koska järjestelmä jakaa enemmän jarrujen painetta taka-akselille.

    Esim oikeassa pakettiautossa, jolla kuitenkin ajellaan lähes terveisiä, ei takajarrut juurikaan ota kiinni, vaikka pedaali painettaisiin pohjaan äkäisessä pysäytyksessä, mutta jos takana on enemmän kuormaa, kuin pelkkä 30:n kilon ilmalämpöpumppu menossa kaakonkulmille, voi kuormaa olla tonni tai enemmänkin, niin takajarrut purevat tarmokkaasti kiinni.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Lampi ei kulu vaikka käy soutelemassa. Joissakin autoissa vain on niin huonot jarrupalat, että kuluvat nopeasti ja sen jälkeen levyt, jotka menee sitten vaihtoon.

    Jätkä

    Jos ensiasennusjarrupalat kuluvatkin jo muutamalla kymppitonnilla, niin onko pakko ostaa / laittaa yhtä huonot? Onko pakko ajaa jurnuttaa, vaikka jarruttaessa kuuluu ääni? Jos jarrupalat ovat lopussa ja teräs hankaa teräkeen, ei se merkitse, että jarrulevyt pitää vaihtaa tai edes sorvata. Pienet jurmut levyssä vain parantavat kitkaa.

    Eri juttu on, jos on hangattu levyt liian ohuiksi, yhden oppilaamme Cerrystä oli etulevyt niin kuluneet, että lähempänä keskialuetta oli ainevahvuus vain millin luokkaa.kyllä siihen hyvät jarrut saatiin – ja edullisesti, vain osat tarvikeliikkeestä maksoi.

    Jos jarrutuslaitteet eivät kulu, vaikka niillä jarrutellaan, niin kyseessä on ihmeteko, taikka sitten itaran ukkelin ajotyyli, jossa katsastamattomalla ja huoltamattomalla autolla, joka on liikennepoistossa, on hissuteltu pikkupöhnässä nostamaan kansaneläkettä OP:n seinä automaatista – ja sitten keppanaa ostamaan ja kotiin.

    Tolopainen Tolopainen

    Levyt joutuu vaihtamaan, jos katsastusseti määrää, jos auto on säännöllisessä huolto-ohjelmassa harva alkaa jarrupaloja itse vaihtaa. Kyllä yleensä oletetaan, että ne kestää huoltovälin. Mutta Mazda ssa ei kestä.

    MaalaisSeppo

    Jokut säätävät nopeuttaan etenkin jonoissa jarruilla. 10 s välein painavat jarrua. Ei ihme, jos jarrut kuluvat. Itse hidastan ensi sijassa mottorijarrutuksella.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Uusissa autoissa on usein adaptiivinen vakkari joka vähentää tarvetta jarrujen käyttöön.

    Olen varmaan jo kertonut, mutta kun nyt ollaan aiheessa niin omat jarruseikkailut kertauksena. Peugeot 307:ään muistaakseni vaihdettiin jarrulevyt ruostumisen takia. Skoda Yetissä hirtti jarrusatula kiinni ja vanne kuumeni. Pahin tapaus oli kuitenkin 1980-luvun lopulla Pösö 309, joka piti helvetinmoista kolinaa jarruttaessa ja sitä selviteltiin pitkään. Syyksi paljastui lopulta väärin päin asennetut jarrupalat.

    jees h-valta

    Voi hitto, joku nätti pimu ajeli vielä nätimmällä Pösön uudella 2008:lla meitin asutusalueelle. Kullanvärinen alaosa ja musta katto ja etusäleikkö, tosi kähee! Melkein mielitekoja aiheuttava näky.

    Rane

    Tämä?

    jees h-valta

    No justiinsa!

    Visakallo Visakallo

    Peugeot Partner olisi Jesselle passeli peli seuraavaksi autoksi.

    https://www.peugeot.fi/tavara-ja-muut-yritysautot/hyotyajoneuvot/peugeot-partner.html

Esillä 10 vastausta, 8,291 - 8,300 (kaikkiaan 32,425)