Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,491 - 8,500 (kaikkiaan 35,525)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Ei todellakaan ole sama. Uudenman auton jälleenmyyntiarvoon vaikuttaa ajallaan tehdyt huollot aivan merkittävästi.

    Jätkä Jätkä

    Gla. On myös autoja, joissa takuuehdoissa ei ole kilometrirajaa.

    Visakallo. Jos teettää merkkiliikkeissä alvariinsa tonnin huoltoja, niin voi olla, että jälleenmyyntiarvo ei nouse yhtä paljon kuin mitä menee merkki-määräaikaishuoltoihin.

    Toki ainakin öljynvaihdot kannattaa tehdä ajallaan, mutta muut ”tarkistukset ym” menevät kyllä rahastuksen piikkiin.  Täydellinen huoltokirja ei paljoa nosta vaihtoauton hintaa autoa kauppiaalle esitellessä, mutta kun sitä autoa menee liikkeestä ostamaan, sen vaikutus on mittava.

    Gla Gla

    Jätkä: ”On myös autoja, joissa takuuehdoissa ei ole kilometrirajaa.”

    Siksi sanoinkin 2 vuoden takuun olevan joissain tapauksissa parempi kuin 7 v.

    Vaihtoarvo tosiaan usein määritellään niin, että kauppias katsoo järjestelmistään auton todennäköisen hinnan. Ehkä huoltokirja yms. asiat voi olla hyvä keino, kun kauppaa tosissaan aletaan vääntää ja lopullinen hinta viilataan kohdilleen. Saako siinä omansa pois vai ei parivuotiaan vaihdossa (öljynvaihdot pitää kuitenkin tehdä eli nollakustannuksella ei huoltoja tehdä), sitä en osaa sanoa. Ja ikävähän olisi ajaa sekä antaa vaihdossa autoa, jonka huoltoilmaisin kertoo, että huolto olisi pitänyt tehdä 50 tkm sitten.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Turha spekuloora, tavis autoilija ajaa n. 20000km vuodessa jotkut 5000km. Jotka ajaa yli 50000km yleensä käyttää yhtiön autoa.

    rööri roope

    Huollot voi kuitata tehdyksi omalla laitteella itse.

    Autokauppa on rinnastettavissa tummien hevoskauppoihin suurelta osin.Myyjät ja vaihtajat uunottaa kilvan toisiaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Kerran vaihdoin auton  ja huoltokirja oli hukassa, myyjä soitteli jälkeenpäin. Ihmettelin, että eikö ole hansikaslokerossa. Eipä ole tullut mieleenkään huollattaa autoja takuuajan jälkeen.

    Visakallo Visakallo

    Jätkä: ”Jos teettää merkkiliikkeissä alvariinsa tonnin huoltoja, niin voi olla, että jälleenmyyntiarvo ei nouse yhtä paljon kuin mitä menee merkki-määräaikaishuoltoihin.”

    Jätkä tuntuu elävän näissä autojen huoltoasioissa vielä markka-ajassa. Sen jälkeen kun autojen takuuaikaiset huollot mahdollistettiin myös muiden kuin merkkiliikkeiden tehtäväksi, merkkiliikkeiden huoltohinnat putosivat selvästi. Huollot maksavat nyt alle kahdestasadasta kolmeensataan. Huoltokirjojahan ei nykyisissä autoissa enää juurikaan ole, vaan autossa itsessään on sähköinen huoltokirja, josta voi ottaa tulosteteita, jos niitä tarvitaan.

    Jätkä Jätkä

    On totta, että huoltohinnat humahtivat alaspäin, kun oli pakko hyväksyä myös muiden huollot jopa hyvin tehdyiksi.

    Kuitenkin vieläkin on ilmaa merkkiliikkeiden minnoitteluissa ja sivubisneksenä niissä on hyvin suolaiset hinnat huoltotarvikkeissa.

    Esim jakopään hihnan ja sen yhteydessä olevien hilujen vaihtotyö ja hinta marmoritiskillä saattaa olla tautisen kova verrattuna osien hankintahintaan internettiä apuna käyttäen ja työn hintaan monimerkkikorjaamolla. Jakohihnan vaihto saattaa vieläkin tulla joissakin autoissa jopa 60 000 km:n välein, eikä siinä asiassa juurikaan kannata paljoa venyä.

    Täytyykin viedä auto vuosihuoltoon, ettei takuu raukea moottorin osalta ennen aikojaan.

    jees h-valta

    Ei tulisi mieleenkään viedä autoa johonkin tusinapajalle huoltoon. Siinä kyllä säästö voi koitua aika nopeaan isoksi auton tuhoksi. On näitä nähty ja kuultu.

    Jätkä Jätkä

    Normaalit huoltotoimet ovat niin yksinkertaisia, että ne pystyy tekemään hyvinkin vähäisellä kokemuksella, kunhan alkukoulutuksen on antanut joku ammattilainen.

    Jeessi on vuosikymmenet ajanut autoilla ja nyt vanhoilla päivillään ensimmäisen kerran eläimässään hän on huollattanut autoa, lähinnä sen peloittelun takia, mitä on saanut lukea täältä, kuinka kaikki menee, jos takuuaikana lyö laimin auton huollon.

    Ei uskalla edes konepeltiä avata, ettei vaan riko paikkoja.

    Luulisi, että tuulilasi on aika hieraantunut, kun pissapoika on suurimman osan ajeluista ollut tyhjänä.

Esillä 10 vastausta, 8,491 - 8,500 (kaikkiaan 35,525)