Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,491 - 8,500 (kaikkiaan 24,667)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Gla Gla

    Kyllähän voimassa oleva takuu pikkuvikojen korjausta helpottaa, mutta ei takuu mikään kokonaisuuden yläpuolelle nouseva juttu ole. Aika pieni riski on, että takuuaikana merkittävä määrä vikoja tulisi. 7 vuoden takuussakin on pitkä lista ehtoja, lisäksi siinä on kilometriraja eli voi helposti loppua jo 4-5 ajelun jälkeen. Joillekin jopa 2 vuoden takuu on parempi kuin 7 v. Oma lukunsa on huoltosopimukset ja ajoturvat.

    Huoltovälin pituus on kaksipiippuinen juttu. Onko pitkä väli oikeasti hyvä, jos ajaa autonsa loppuun. Visakallon tapaiselle tietysti on sama, vaikkei huoltaisi ollenkaan.

    Visakallo Visakallo

    Ei todellakaan ole sama. Uudenman auton jälleenmyyntiarvoon vaikuttaa ajallaan tehdyt huollot aivan merkittävästi.

    Jätkä

    Gla. On myös autoja, joissa takuuehdoissa ei ole kilometrirajaa.

    Visakallo. Jos teettää merkkiliikkeissä alvariinsa tonnin huoltoja, niin voi olla, että jälleenmyyntiarvo ei nouse yhtä paljon kuin mitä menee merkki-määräaikaishuoltoihin.

    Toki ainakin öljynvaihdot kannattaa tehdä ajallaan, mutta muut ”tarkistukset ym” menevät kyllä rahastuksen piikkiin.  Täydellinen huoltokirja ei paljoa nosta vaihtoauton hintaa autoa kauppiaalle esitellessä, mutta kun sitä autoa menee liikkeestä ostamaan, sen vaikutus on mittava.

    Gla Gla

    Jätkä: ”On myös autoja, joissa takuuehdoissa ei ole kilometrirajaa.”

    Siksi sanoinkin 2 vuoden takuun olevan joissain tapauksissa parempi kuin 7 v.

    Vaihtoarvo tosiaan usein määritellään niin, että kauppias katsoo järjestelmistään auton todennäköisen hinnan. Ehkä huoltokirja yms. asiat voi olla hyvä keino, kun kauppaa tosissaan aletaan vääntää ja lopullinen hinta viilataan kohdilleen. Saako siinä omansa pois vai ei parivuotiaan vaihdossa (öljynvaihdot pitää kuitenkin tehdä eli nollakustannuksella ei huoltoja tehdä), sitä en osaa sanoa. Ja ikävähän olisi ajaa sekä antaa vaihdossa autoa, jonka huoltoilmaisin kertoo, että huolto olisi pitänyt tehdä 50 tkm sitten.

     

    Tolopainen

    Turha spekuloora, tavis autoilija ajaa n. 20000km vuodessa jotkut 5000km. Jotka ajaa yli 50000km yleensä käyttää yhtiön autoa.

    rööri roope

    Huollot voi kuitata tehdyksi omalla laitteella itse.

    Autokauppa on rinnastettavissa tummien hevoskauppoihin suurelta osin.Myyjät ja vaihtajat uunottaa kilvan toisiaan.

    Tolopainen

    Kerran vaihdoin auton  ja huoltokirja oli hukassa, myyjä soitteli jälkeenpäin. Ihmettelin, että eikö ole hansikaslokerossa. Eipä ole tullut mieleenkään huollattaa autoja takuuajan jälkeen.

    Visakallo Visakallo

    Jätkä: ”Jos teettää merkkiliikkeissä alvariinsa tonnin huoltoja, niin voi olla, että jälleenmyyntiarvo ei nouse yhtä paljon kuin mitä menee merkki-määräaikaishuoltoihin.”

    Jätkä tuntuu elävän näissä autojen huoltoasioissa vielä markka-ajassa. Sen jälkeen kun autojen takuuaikaiset huollot mahdollistettiin myös muiden kuin merkkiliikkeiden tehtäväksi, merkkiliikkeiden huoltohinnat putosivat selvästi. Huollot maksavat nyt alle kahdestasadasta kolmeensataan. Huoltokirjojahan ei nykyisissä autoissa enää juurikaan ole, vaan autossa itsessään on sähköinen huoltokirja, josta voi ottaa tulosteteita, jos niitä tarvitaan.

    Jätkä

    On totta, että huoltohinnat humahtivat alaspäin, kun oli pakko hyväksyä myös muiden huollot jopa hyvin tehdyiksi.

    Kuitenkin vieläkin on ilmaa merkkiliikkeiden minnoitteluissa ja sivubisneksenä niissä on hyvin suolaiset hinnat huoltotarvikkeissa.

    Esim jakopään hihnan ja sen yhteydessä olevien hilujen vaihtotyö ja hinta marmoritiskillä saattaa olla tautisen kova verrattuna osien hankintahintaan internettiä apuna käyttäen ja työn hintaan monimerkkikorjaamolla. Jakohihnan vaihto saattaa vieläkin tulla joissakin autoissa jopa 60 000 km:n välein, eikä siinä asiassa juurikaan kannata paljoa venyä.

    Täytyykin viedä auto vuosihuoltoon, ettei takuu raukea moottorin osalta ennen aikojaan.

    jees h-valta

    Ei tulisi mieleenkään viedä autoa johonkin tusinapajalle huoltoon. Siinä kyllä säästö voi koitua aika nopeaan isoksi auton tuhoksi. On näitä nähty ja kuultu.

Esillä 10 vastausta, 8,491 - 8,500 (kaikkiaan 24,667)