Keskustelut Luonto Median metsäpolitiikka

Esillä 10 vastausta, 1,701 - 1,710 (kaikkiaan 1,712)
  • Median metsäpolitiikka

Merkitty: 

Tiedossa on, että joillain kanavilla on erilainen käsitys vastuullisesta journalismista kuin toisilla.

Kirjoitin Ylen tuoreimpaan susikeskusteluun useita kommentteja. Osaa en huomannut julkaistun ollenkaan, osa julkaisiin, mutta hävisi hetken kuluttua ja vai muutama jäi jäljelle.

Kuuluuko moderaattorin ottaa kantaa keskusteltavaan aiheeseen vai klikkaileeko joku asiattoman viestin ilmoituksia ja viestit poistetaan kritiikittä. Ylen asenne on tiedossa, joten olen koittanut pysyä asiassa, etten sen takia anna aihetta viestien poistoon.

Millaisia kokemuksia muilla tuosta on?

• Nostokoukku

Eikö ole olemassa pienintäkään mahdollisuutta, että ” Metsä meidän jälkeemme” olisi vain yksinkertaisesti hyvä palkitsemisen arvoinen kirja?

Gla Gla

Ei ole. Et ilmeisesti ole lukenut sitä. Minulla se on kirjahyllyssä. Aiheen käsittely tällä palstalla:

Visakallo Visakallo

Ote kirjan arvostelusta: ”Käsillä oleva kirja ei ole, eikä väitä olevansa koko totuus, mutta se on painava puheenvuoro tuiki tärkeään metsäpoliittisen keskusteluun.”

Aika moni on tästä huolimatta ottanut tuonkin teoksen ihan täydestä.

Nostokoukku

Hyvähän se on, että on vaihtoehtoja, totuuksissakin. Luulen, että vielä useampi on ottanut Tapion Taskukirjan ihan täydestä.

Kahlschlag Kahlschlag

Sain aikanaan hyviä neuvoja Tapion Taskukirjasta kun pystymetsästä aloitin metsänomistajan taipaleeni, hyvä peruskirja niille, jotka haluavat hoitaa metsiään hyvin.

Nykyisin Suomen valtion omistamasta Tapiosta on sitten tullut vihervassariuskovaisturakaisten pesäpaikka, valitettavasti.🤮

Nostokoukku

Vai pitäisikö sanoa ennemmin, että hyvä kirja niille, jotka haluavat hoitaa pankkitiliään hyvin. Kaarslaakinkin kirjoituksissa toistuu hyvin usein ”fyrkan” saanti metsistä. Metsäluonnon hyvä ja pankkitilin hyvä eivät aina ole sama asia.

A.Jalkanen A.Jalkanen

En arvioisi Tapiota noin ankarasti kuin Kahlschlag. Esimerkiksi siellä laaditaan erittäin hyvät metsänhoidon suositukset. Tavallaan siis nykypäivän vastine Tapion ”Taikakirjalle”.

Silmäilin uudelleen mitä kohtia olin alleviivaillut lukiessani kirjaa ”Metsä meidän jälkeemme”. Itse asiassa ihan kelpo tietokirja, ei juurikaan asiavirheitä, vaan toimittajat ovat osanneet asiansa. En ollut kyllä aivan kaikista johtopäätöksistä yhtä mieltä, ja niissä se pamletin luonne sitten ilmeneekin.

Ainoana asiavirheenä mainitsisin väitteen, että petolinnut voisivat säädellä myyräkantoja. Eiköhän siihen kykene paremmin kooltaan suuremmat ja lukumäärältään runsaammat nisäkäspedot ilves, näätä ja kettu. Siis yhteen laskien niiden pelotevaikutus ja suora saalistus. Vaikka huomioitaisiin pöllöjen tapa varastoida. Ellei sitten petolinnun pelotevaikutus ole kertaluokkaa tehokkaampi?

Erkki Korpimäen mukaan myyrähuiput kasvavat sitä korkeammiksi, mitä pienemmäksi helmipöllöjen ja muiden pikkunisäkkäitä syövien petolintujen kanta käy. Viime aikoina helmipöllö on taantunut Etelä-Suomessa, mutta myyrähuippuja ei ole ollut. Paitsi aivan parina viimeisimpänä vuonna kohtalaiset huiput.

Soimakallio ennustaa, että suurimmat lähivuosikymmenten hiilinielut saavutettaisin noin 40 milj. kuutiometrin hakkuutasolla. Hänkin kuitenkin myöntää, että epävarmuudet ja mallien ennusteiden erot ovat suuret. Päättäjille tämä tuottaa harmaita hiuksia.

Olli Tahvonen: ”Metsähallituksen korkoajattelu on taloustieteellisesti virheellistä. Korkoa ei voi päättää itse, vaan se määritellään pääomamarkkinoilla. Korko tulee metsätalouden ulkopuolelta ja sen taso tulee ottaa kannattavuuslaskelmissa annettuna.” Ettäs tiedätte!

Kirja-arviota odotellessamme voimme katsella Suomi 125-videosarjan, esimerkiksi osat Sienet ja Metsät.

https://www.youtube.com/watch?v=jp-K7Ztn2-c

Nostokoukku

Täytynee vielä hankkia tuo kirja. Viime vuosina olen vähentänyt kirja-ostoksia, kun ne eivät tahdo mahtua enää mihinkään. Omasta kirjastohuoneesta huolimatta. Emännältä on tullut palautetta, kun kaikki sängynalusetkin on kirjoja täynnä. Keräävät kuulemma huvin pölyä.

isaskar keturi

Sano Nostokoukku emännälle vain, että tämä on siitä hiilivarastoa – kompensoit hakkuita nielemällä hiiltä talon nurkkiin.

Rukopiikki

Eikö tapion taskukirjaa enää julkaista vai?

Esillä 10 vastausta, 1,701 - 1,710 (kaikkiaan 1,712)