Keskustelut Metsänhoito Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

  • Tämä aihe sisältää 1,907 vastausta, 73 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 kuukautta, sitten GlaGla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,221 - 1,230 (kaikkiaan 1,908)
  • Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

    Merkitty: 

    Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes 60 prosenttia metsälain vastaisia….Onkohan näin?  Epäilen kyllä, lakiahan muutettiin niin ettei mikään ole laitonta…..

  • Visakallo Visakallo

    Meillä on kaikki harvennukset tehty jo lähes 40 vuotta motolla ilman ongelmia.

    Rukopiikki

    Minkälainen kone harvensi Visan metsissä silloin lähes 40-vuotta siten?

    Visakallo Visakallo

    En muista enää merkkiä enkä mallia. Väri oli punainen. Netistä löydät varmasti tietoja sen ajan motoista. Ensimmäiset leimikot mitattiin pystymitalla.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Pentti Niemistö kirjoittaa uudessa Metsälehdessä, että ajourien liian suureen leveyteen on pääasiassa syynä ajokoneiden suuri leveys. Olisiko mahdollista sopia enskan hakkuusopimuksessa maksimi ajouran leveydelle, ja ostaja sovittaisi sitten korjuuketjunsa siihen? Kapeasta ajourasta tulee myyjälle voittoa koska puuton alue on pienempi,. Pienestä ajokoneesta tulee toisaalta tappiota suuremman korjuukulun muodossa. Näiden loppusaldoa en osaa arvioida meneekö plussalle vai miinukselle. Toinen kulujen kannalta tärkeä asia on poistuvan rungon koko ja kokonaispoistuman määrä, eli jos ne saa hyvälle tasolle korjuukulu ei välttämättä silti ole kohtuuton.

    Panu Panu

    Jos otetaan Ponsselta ensiharvennukselle isoin ajokone mitä sieltä löytyy (Mammoth) niin sen leveys on 3168 – 3298 mm. Miksi 4,5m leveä suora ajoura ei tälle vehkeelle riitä? Ajouranhan pitäisi olla suora leimikon reunaan asti, jossa on T-risteys. Risteyksessä tietysti vaaditaan vähän väljyyttä.

    On vähän erikoista jos erikseen pitää sopia, että noudatetaan metsänhoidon suosituksia (ajouraleveys 4 – 4.5m).

    https://www.ponsse.com/fi/tuotteet/kuormatraktorit/tuote/-/p/Mammoth#/

    Nuakka

    Kuten olemme saaneet kuulla, metsäkoneissa on renkaat vain siksi että ne saadaan ajettua ulos tehtaasta telojen asennusta varten. Telojen kanssa kone levenee, lakkaa kääntymästä ja alkaa luisua sivuttain. Ja sitten ei enää sovitakaan siihen 4-5 m uraan, ei ainakaan pimeässä eikä ainakaan jos ei ole ennakkoraivattu ja tehty taimikonhoitoa ajoissa. En tiedä miten uraleveyden kirjaaminen kauppakirjaan vaikuttaisi, viimeiset kymmenen vuotta olen hoitanut ensiharvennukset kalustolla joka ei tarvitse yli 4m uraa.

    Hämis

    En tiedä sitten. Aukkoa ajaa vanha 1110 Tj ja isolla suoharvennuksella 810 Tj. Kummasti niitä metsissä vanhempia ja pienempiä.koneitakin näkee. Ihan ammatti-korjuuketjujen koneita. Jollainlailla kannattavat.

     

    suorittava porras suorittava porras

    Nuakan kommenttiin sen verran , että koneiden leveys on lisääntynyt viimevuosien aikana myös pehmeille maille tarkoitettujen yleiskoneiden yleistyttyä. Tilan kaikki kuviot päätehakkuista ensiharvennuksiin tehdään yhdellä kertaa ja yhdellä koneketjulla.  Kesä-ja talvikohteita yhdistellään ja korjataan samalla kertaa. Kalusto valitaan luonnollisesti niin ,että pysytään pinnalla. Siksi telat. Joukossa järeitä puita . Siksi olosuhteisiin sopiva kone.

    Taimikonhoito takaa tasapuustoiset ja hyvin kehittyneet kohteet. Hoitamattomien kuvioiden ongelma on kasvatuskelpoisten runkojen niukka määrä , joka vaikuttaa myös uraleveyksiin . Kun puut ovat harvassa ja tiellä olevan rungon etäisyys lähimpään seuraavaan on suuri , urasta tulee paikoitellen suosituksia leveämpi. Suositustiheydessä kasvaneessa metsässä valinnan varaa on enemmän ja puut lähempänä toisiaan.

    Ennakkoraivauksella parannetaan kuljettajan mahdollisuuksia tehdä oikeita ratkaisuja ajourien suuntaamisessa ja puuvalinnoissa. Kun näkyvyys on esteetön , voidaan esteet ja pehmeiköt maastossa erottaa kauempaa ja väistää ajoissa. Näyvyyden ollessa rajoitettu , ongelmapaikat ilmestyvät näkökenttään monesti liian myöhään ja kurssin korjaaminen johtaa uran laajenemiseen tai pahimmassa tapauksessa ura on tehtävä kokonaan uuteen kohtaan. Peitteisillä kuvioilla ajourat pyrkivät lisäksi jäämään liian lähelle toisiaan ,kun edelliselle valmiille uralle ei näe kunnolla eikä sen varteen valmistettua puutavaraa voi käyttää apuna etäisyyksien arvioinnissa . Pimeys on suuri haaste peitteisessä metsässä.

    Jos halutaan laadukasta korjuuta , on panostettava hyvään näkyvyyteen.

     

    Kurki

    Kapeasta ajourasta tulee myyjälle voittoa koska puuton alue on pienempi,.

    Metsälehden kolumnisti Jyrki Ketola sanoo, että enskan urat pitääkin tehdä isolle koneelle sopivaksi, kun se toinen harvennus tehdään sillä isommalla. Jätetään vain puut tiheämpään ajourien reunoille, sillä kasvavat tiheämmässäkin, kun valoa on enemmän. Jos ajoura tokassa on kapea koneelle, joutuu poistamaan toisen puolen puurivin ja siitä se vasta leveä ajoura tuleekin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Jälleen hyvää palautetta suorittavalla portaalta. Eli käytännössä sama koskee ajokonetta kuin motoa: kaikki leimikot vedetään läpi sillä koneketjulla joka on käytettävissä, eikä yleensä ole käytettävissä pienten runkojen erikoisketjuja. Ellei tee tyyliin Jovain ja hanki sitä itse palstalleen.

    Tietotekniikka varmaan tulee tai on osin jo tullut kuskin avuksi ajourien sijoittelun havainnointiin (GPS) ja työn tuloksen automaattiseen mittaamiseen. Tämä ei tietenkään poista tarvetta nähdä yhtä puuta laajempi kokonaisuus jotta puiden valintaa voi tehdä.

    Kurki: kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta paitsi jos maasto on sellaista että toisen harvennuksen urat voi tehdä täysin eri kohtaan.

Esillä 10 vastausta, 1,221 - 1,230 (kaikkiaan 1,908)