Keskustelut Metsänomistus Metsämiehen auto.

Viewing 10 replies - 561 through 570 (of 600 total)
  • Metsämiehen auto.

    *** Uutta ajokkia olisi katseltava. Tai uutta käytettyä paremminkin 🙂
    Olisikohan Subarun Outbackistä tehtävään. Toinen houkutteleva ehdokki on toki lantikan Discovery 3. Mutta avoin olen kaikille vinkeille millä koluta metsäautoteitä kuin liikahtaa sivistyneesti paremmilla paikoilla. Nyt saa omaansa kehua estoitta !

  • Gla

    Kulutuseron kustannuserolla oli keksitty parantaa teitä.

    Jos verrataan kaksi- ja nelivetoa, verrataan kahta muuten samanlaista autoa keskenään. Silloin kun autoni ostin, tutkin tätä asiaa enemmänkin. Käytännössä 0,5…1,0 litraa vie nelivetoinen malli testeissä enemmän kuin vastaava kaksiveto. Kylmänä vuodenaikana ero kasvaa, kun voimansiirron lämpiäminen hidastuu. Kun tuon kertoo vuotuisella 35 tkm ajokilometrimäärällä, alkaa kulutuksella olla jo rahallistakin merkitystä.

    Toki katumaasturien hintaisia malleja löytyy kaksivetoisista henkilöautoistakin. Meillä yleisimmän luokan (Rav4, CRV, Forester jne.) tilat ja varustetaso löytyy kuitenkin 25000 euron Golf-luokasta litran tai parin pienemmällä kulutuksella.

    Jos kaksivetoisia autoja löytyy tulevaisuudessa vain museosta, silloin ostetaan nelivetoisia. Tuollaista tilannetta ei minun elinaikana kuitenkaan tule vastaan. Siitä pitää huolen ympäristövaatimukset ja hintakilpailu.

    Korpituvan Taneli

    Joo just, poterossa ollaan ja syvällä, eikä koskaan kaksivedolla irti, jos Golf otetaan tuon sarjan vertailuautoksi.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Ainut jossa käsitän Miisun ajatusmallia on että hänellä on kait sitten metsätyöreissuille erikseen työnantajalta ”passaus” eli kone, taimet ja kaikki muu päivään tarvittava työstövarustus tuodaan työpisteelle. En millään jaksa uskoa missään ”nuoltavan” metsäpalstojen teiden tai lähinnä urien loppupätkiä niin hyviksi että kyseisellä pääsee lähellekkään. Yksinkertaisesti kun ei ole edes maavaraa juuri asfaltin ulkopuolelle. Mutta meneehän se päivä tavaroita selässä rontatessakin.

    Gla

    Mikä olisi oikea verrokki Foresterille? Sehän perustuu Imprezaan eli alemman keskiluokan henkilöautoon.

    jees h-valta

    Kun ei tuo Taneli näytä palstoilla kiikkuvan kyseenalaistan tuota Glan vertausta niiltä osin ettei tuo alusta ratkaise auton vertailua suuntaan eikä toiseen. On todella paljon autoja joissa käytetään samoja pohjalevyjä mutta muu sitten onkin muokattu käyttötarpeen tavalla.

    jees h-valta

    Ja olen Tanelin kaas jyrkästi samaa mieltä että auto käyttötarpeen mukaan mieluummin yli kuin ali tarpeen. Ja jopa kaksi autoa käytön tarpeen mukaan on parempi kuin yksi huono kompromissi. Maksaa se mutta mikäpä täällä ei maksaisi. Ainakin metsurin palkkataso on hyvin verrannollinen LVI-myyjän palkkaan. Että sillä menen minä ja sillä ehkä voisi metsurikin menestyä. Mitään en ole ilmaiseksi saanut vaan kaikki perustuu palkkatyöstä saatuun. Pankin suosiollisella nopeutuksella tietty.Tämä elämä on hiukan finanssipeliä jossa yleensä pitkäjänteisyys palkitaan. Usein sillä ettei edes huomaakkaan että tämä valinta toi helpotuksen tässä jne.

    Gla

    En tiedä ketään, joka olisi eri mieltä siitä, kannattaako valita tarpeeseen sopiva auto.

    Keskustelua syntyi Tanelin kanssa siitä, mitä autoja kannattaa verrata keskenään. Tanelin mielestä kun autoon lisätään hiukan suurempi maavara, neliveto ja kunnolliset ajo-ominaisuudet asfaltillakin, niin löytyy useita malleja, jotka eivät juurikaan poikkea kaksivetoisista maataviistävistä, hintansa eikä kulujensa puolesta.

    Minä olen sitä mieltä, että kun autoon lisätään sekä akseleita voimansiirtoon, että korin otsapinta-alaa 10-15%, siitä seuraa kustannusten kasvua niin ostovaiheessa kuin jokapäiväisessä käytössäkin. Juurihan Volkkarikin mainostaa päivän lehdessä uutta Golfia, jossa on hiukan suurempi maavara, neliveto ja kunnolliset ajo-ominaisuudet. Ilmaiseksi tuo ei kuitenkaan tule. Katumaasturin koriin (Tiguan) puettuna se on ollut markkinoilla jo pitempään, mutta vähintään saman verran siinäkin on ominaisuuksista joutunut maksamaan.

    jees h-valta

    Monesti voidaan sitten kyseenalaistaa niitä kovempia käyttökustannuksia. Ollaan nimittäin laajalla haitarilla liikkeellä jos esim. metsätalouden palkattu henkilökunta veivaa yhden päivän käsipelillä taimia palstan syrjään tai odottelee apua tuntikausia.
    Tehokasta työaikaa tävääntyy ja tämä on juuri se kohta josta totesin edellisessä että sitä säästöä ei juuri aina huomaakkaan kun asiat sujuvoituvat. Ja sitäkään ei huomaa jos se sama työn tilaaja seuraavalla kerralla palkkaa metsurin joka pääsee palstalle omatoimisesti. Nämä ovat sitä haitarin kirjoa josta se paletti joko toimii tahi ei. Eipä meillä työnantaja komenna äijiä putkitöihin pikkuautolla. Voisi loppua työt aika pian. Se varmasti olisi työn antajalle kustannustehokasta. Ja kyllä peräkärrykin saa tuolla takapihalla aika paljon seisoa. Enempi taitaa olla henk.kohtaisia käyttötarpeita monissa suunnissa.

    jees h-valta

    Jatkoajatuksena voisi jopa ehdottaa että otetaan palkkausperusteisiin vaatimus omatoimisuuteen metsäkuvion laitaan.
    Eli jos työnantaja joutuu hommaamaan kuljetuksen tavaralle tai metsurille työpalkkaan pitää tulla alennus tuolta kustannuserältä vastaavuusperiaatteella. Tai sitten kaikille sama työnantajan autot kuten tällä alalla. En kuitenkaan malta olla huomauttamatta että toki moni putkiurakoitsija on aloittanut polkupyörällä jossa työkalupakki takatarakalla ja ehkä siitä mopoon jne.jne. Ehkä metsätöissäkin jossain kohtaa päästään kulkuajatuksissakin jo 2000-luvulle.

    MIISU4F

    Ihanaa, että joku jaksaa olla kiinnostunut työnantajani menestyksestä ja panoksestani työssä. Onneksi pomoni ei ole Jees tai AMMATTIMIES, kun niille auto on näemmä hyvän työntekijän mittari. Ja onneksi emme tee yksityisille mo:le, kun niille näköjään on kunniakysymys, millaisella välineellä metsuri tulee tekemään työnsä.

    Lopetan tämän vänkäämisen autosta, jonka hankintaan olen tyytyväinen. Jos intoa piisaa, käy Jees tutustumassa jossain, miltä toi farkku vaikuttaa livenä maavaraltaan jne., onko se edes *pikkuautokaan* jos se niin vaivaa.

Viewing 10 replies - 561 through 570 (of 600 total)