Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto

  • Tämä aihe sisältää 167 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 vuotta, sitten GlaGla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 167)
  • metsämiehen auto

    Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta on autonvaihto harkinnassa ja ajattelin kysellä täällä kokemuksia. Minulla on tiettyjä kriteereitä, joita haen autolta. Ensinnäkin arvostan autossa hiljaisuutta, koska sillä joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja. Sen täytyisi olla myös neliveto, jossa on hyvä maavara, lukittava keskitasauspyörästö ja riittävän hidas ykkösvaihde eikä kulutus saisi olla kovin suuri. Dasia duster olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta on aika äänekäs. Land rover freelander on vähän kalliinlainen, mutta muuten ominaisuudet olisi kohillaan.

  • Itäsuomen Antti

    Jos ”nelivetoki” kelpaa niin käypä koeaja Hondan nelikko isä ja äitee ihastuivat siihen autoon, Onhan se vähän muovisen oloinen sisältä mutta varsin näppärä pyöriteltävä.

    Omin voimin on sillä tultu joka paikasta minne on vaan hirvitty mennä

    jees h-valta

    Näillä japsien viskolukoilla ei paljon kummoisia suoriteta. Mutta pääsee niillä hiukan tukkoista metsätietä. Itse mm. tänään ajoin kannonnostotyömaan läpi omalle palstan rajalle pelkällä takatuuppari-letukalla. Siinä hiukan kaipaili parempaa maanvaraa ja hiukan useampaa vetävää.

    pihkaniska

    Hondan olen koeajanut, ja autona se on ihan ok. Hondan nelivetotekniikka on vain sieltä huonoimmasta päästä. Ei ole keskitasauspyörästön lukkoa, ja automaattinen lukitus toimii hitaasti.

    Pähkäilijä

    Tojotalta vanhempi Hiace. Siihen mahtuu tavarat sateelta suojaan ja käyttövoimaverollisesti edullisempi pitää kun henkilömaasturit, vaan toisaalta edullisempaa on aurauttaa tiet kun nelikko vie aina enemmän menovettä vajaavetoiseen nähden. Edullisemmin ostaa ketjut ja huomaa ettei niitäkään tarvita joka vuosi.

    Kuitenkin metsäautoteillä pitäsi pystyä liikkumaan vajaavetoisellakin – jos sieltä meinataan myytävää puuta saada aikaan ei niissä autoissa ole kun korkeentaan 2 vetävää akselia seitsemästä mitkä ne puut pois ajaa.

    Gla Gla

    Omaa kokemusta on aloittajan mainitsemista autoista kovin vähän ja haaveet nelivetoisesta pickupista torppaa kustannukset. Tehostuuko metsänhoito autosta aiheutuvia kustannuksia vastaavasti?

    Kiinnostavin, pickupiin verrattuna kevyempi ratkaisu on minusta ainakin teoriassa Suzuki Grand Vitara. Nelivedon saa keskeltä lukittua ja autossa on tuon hinta- ja kokoluokan ainoana alennusvaihteet. Muistaakseni taka-akselia ei kuitenkaan saa lukkoon. Suzuki on muutenkin olemukseltaan astetta maasturimaisempi kuin muut katumaasturit, joiden soveltuvuus auratun tien ulkopuolelle on varsin heikko. Oikeastihan ne ovat nelivetoisia henkilöautoja, joissa on vain tavanomaista isommat pyörät. Pohjassa on osumille arkoja paikkoja, ja nelivetoa ohjataan vaativassa käytössä koville joutuvalla järjestelmällä.

    Suzukin takapenkki on tilava, mutta tavaratilaa saisi olla enemmän. Kori on herkkä ruostumaan. Hiljaiseksi Suzukia ei ainakaan dieselinä voi sanoa. Jos melutaso on tärkeä vaatimus, tutustuisin seuraavaksi Subaruun (XV, Outback, Forester). Ei sillä, että nekään erityisen hiljaisia olisivat, mutta ainakin joissain malleissa on valittavissa tavallista hitaampi välitys. Varsinainen alennusvaihteisto se ei kuitenkaan ole, mutta varmaan lisää mukavuutta hankalissa paikoissa.

    Kulutus on varmaan kaikissa isopyöräisissä nelivedoissa korkea, jos sitä vertaa tavalliseen henkilöautoon. Lisäksi ilmoitettuihin lukuihin ei voi uskoa. Nelivedossa asia korostuu, koska talviaikaan sen kulutus kasvaa kaksivetoista enemmän. Hankinta- ja käyttökulut ovat vielä tässäkin ryhmässä isoin ongelma hankinnan kannattavuutta ajateltaessa. Siksi itse laskisin vielä uudestaan, onko neliveto varmasti tarpeellinen vai onko kannattavampaa satsata metsäautoteihin ja hyväksyä joskus hiukan pidempi kävelymatka. Etuvetoisen Qashqain tms. muodikkaasti sanottuna crossoverin kustannukset alkaa olla jo siedettäviä. Lumiketjut vaan mukaan, niin hätätilanteessa luulisi etenemiskykyäkin löytyvän.

    lastunraapija

    Tulee mieleen vanhat hyvät ajat. Silloin oli Saab 99 ja sen pyöriin sopivat norjalaiset hakaset. Ne sai helposti päälle sitten, kun auto oli jo jumissa. Eikä tarvinnut jäädä odottamaan traktoriauraa, jos tienpätkä oli lumipyryn jälkeen auraamatta. Nuo hakaset ovat vieläkin liiterissä, mutta nyt on pyörän kumi leveämpi eikä hakanen mahdu päälle. Toinen myrkky etenemiselle on luistonesto, jota ei saa täysin pois päältä sammutusnappuloista huolimatta. Jos vaikka luistavan pyörän jarrutusmekanismi vielä hiukan matkisi tasauspyörän lukkoa, niin moottorin tehon rajoitin lopettaa etenemisen siihen (Ford Focus vm.2004). Pitäisi varmaan opetella luistoneston sulakkeen sijainti ja nykäistä se pois talveksi. Kesällähän sen luistoneston voisi sitten pitää päällä siltä varalta, että joku olisi rasvannut asvaltin.

    koutus koutus

    Tuo Saab 99 selvisi todella hyvin huonoilla teillä ja lumessa. Siinähän maavaraa oli 20 cm. Volvo Amazonissa samoin, ja varmaan ”aurausmiehen käyttämässä” Kuplassakin. Niillä kyllä selvisi huonommillakin metsäteillä. Nyt esim. Golfeissa ja Passateissa maavaraa on 10-11 cm ja CRV:n dieselissäkin vain 17,5 cm. Subarulla sentään 20 cm.

    Yhteen aikaan minulla oli metsäautona Wartburg farmari. Sama bensa kävi sahoihin ja autoon, ja taakse mahtui sekä raivaussaha että saunapuut. Halpaa ja käytännöllista.

    vänkäri vänkäri

    Tuo luistonesto on aiheuttanut työkavereille kolareitakin kun auto jämähtää risteykseen alkunytkähdyksen jälkeen. Omassa tätä paikalleen pysähtymistä ei onneksi tapahdu, meno jatkuu hitaammin kunnes pito palaa ja matka alkaa edetä normaalisti.

    Saab oli melkoinen peto menemään hangessa, Kupla toinen. Saabilla pääsi lisäksi vielä pakittamaankin, volkkari kulki yleensä vain eteenpäin.

    koutus koutus

    Korjataan vielä noiden vanhojen hyvien metsäautojen maavarat:
    VW 15 cm, Saab 99 18 cm ja Amazon 21 cm.

    Raivaaja

    Minä ole tykännyt Skoda octavia combi 4×4 Tdi korotetulla maavaralla olevasta autosta. Iso tavaratila, raivaussahat menee kyytiin heittämällä.Takapenkit nurin jonka päällä pressu. Pysyy paikat puhtaana. Ei tarvitse vänkäripuolen etupenkkiä siirrellä. Kuluttaa vähän, keskimäärin 6 litraa/100km. Matka-ajossa pääsee lähelle 5 litraa. Hyvä auto niin siviili- kuin työajoon.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 167)