Keskustelut Tekniikka metsämiehen auto

  • Tämä aihe sisältää 167 vastausta, 37 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 8 vuotta, sitten GlaGla toimesta.
Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 167)
  • metsämiehen auto

    Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta on autonvaihto harkinnassa ja ajattelin kysellä täällä kokemuksia. Minulla on tiettyjä kriteereitä, joita haen autolta. Ensinnäkin arvostan autossa hiljaisuutta, koska sillä joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja. Sen täytyisi olla myös neliveto, jossa on hyvä maavara, lukittava keskitasauspyörästö ja riittävän hidas ykkösvaihde eikä kulutus saisi olla kovin suuri. Dasia duster olisi muuten hyvä vaihtoehto, mutta on aika äänekäs. Land rover freelander on vähän kalliinlainen, mutta muuten ominaisuudet olisi kohillaan.

  • Gla Gla

    Kääntöpaikoista kun oli jokin aika sitten puhetta, aina ei tarvi saada rekkaa ympäri. Henkilöauto+peräkärry-yhdistelmälle ainakin kannattaa aukko avata sopiviin paikkoihin. Tai ainakin pelkälle autolle, koska peräkärryn kääntää käsin kapeallakin tiellä.

    Kovin kattavaa varustelua ei minulla ole, mutta kun melkein kaikilta löytyy kotoa talja, ei varmaan ole huono ajatus jättää sekin auton perään. Kun kuitenkin joskus pehmeikköön autonsa upottaa, taljalla se tulee ylös parissa minuutissa. Jos taljaa ei ole, 5 tonnin kiinan versio maksaa rautakaupassa pari kymppiä. Joskus sitä kuitenkin puun kaadossa tarvitsee, joten investointi ei mene hukkaan edes huolellisella kuskilla.

    Pähkäilijä

    Jos metsään tulee sulan maan aikuisia hakkuita pikkuperäkärrissäkin voi olla 1 kuution ureapytty kyydissä ja sitä kärriä harvemmat kääntelee käsin metsätiellä… Tai jo 400 litrainen löpöpyttykin painaa osansa jos ei kärriä saa ajamalla ympäri… Levikkeitä tehdessä tuo säästö lienee hyvin marginaalinen. Usein huomaa vuoronvaihdossa ettei neljää autoa ole suunniteltu yht’aikaa samalle työmaalle etenkin jos joku tulee vielä isomman auton kanssa puitakin hakemaan samalla on sumppu valmis…

    Muutkin on näemmä huomanneet että nelikolla pääsee paikkaan josta tarviaa paljon suurempaa vehjettä avuksi että pääsis pois kuten Roisto Reipas mainitsi

    ”älykäs selviää tilanteista joihin viisas ei joudu”

    JKH

    Vähän asian vierestä, tai ehkä paljoa.

    Puolisolla on GrandVitara, tällä hetkellä kaksikin. Vanhempi 2005 mallinen menossa sukuun osin metsätalouskäyttöön, uudempi juuri ostettu 2008-mallinen tulossa hänelle ajoon.
    2005-mallin Vitara normaalisti takavetoinen, kytkettävä neliveto jolloin molemmat päät raapii. Vähän vinkeä tottumattomalle takavedolla talvella, ei mikään liian tilava. 2.0 bensakoneella kulutus jossain karvan alle kympin satasella. Etenee maastossa ihan mukavasti, tuota vielä korotettu alustasarjalla edellisellä omistajalla. Ihan OK ajaa myös tiellä. Toki maasturinomainen, hieman pompottaa ja ei ihan äänetön.

    2008 Vitara selvästi tilavampi, hiljaisempi jne. Jatkuva neliveto kytkettävällä keskilukolla, alennuksella. Tuossa kun ESP, löytyy myös sähköinen ”lukko” eli hitaalla nelivedolla estää jarrulla sutivaa pyörää pyörimästä. Pikaisen testin mukaan toimii hienosti, aika pahaa kivistä mäkeä kiivettiin ilman sutimista. Kulutus 2.0 bensakoneella pitäisi olla sataselle joku reilu 9 litraa seka-ajossa, maantiellä pitäisi mennä pienemmällä.

    Jos omasta ”metsäautosta” puhutaan niin kuva löytyy linkistä. Jatkuva neliveto, kytkettävä keskilukko, kytkettävä takalukko, kytkettävä alennus.
    Turbodieselmoottori 160hv (6.0ltr), rekisteröity yhdeksälle. Tilaa varmasti kaikelle tarvittavalle tavaralle, hytti toimii vaikka taukotilana tai yöpymispaikkananakin tarvittaessa.
    Valmistusmaa (kaikki luulee että USA): Länsi-Saksa, vm 1986. Ajettu 29 tkm. Dieselvero vuodessa 170€, liikennevakuutus yksityispuolella 0-bonuksilla 850€/vuosi. Jos rekisteröisi Y-tunnukselle saisi heti 70% bonukset…
    Kulutus varmaan 20ltr/100km. Eipä tuolla toki mitään kymmeniä tuhansia vuodessa ajeta, siihen löytyy henkilöautokin.

    https://www.dropbox.com/s/jez6qnkz12qsolj/Iveco-Magirus_90-16AW.jpg

    pihkaniska

    No nyt on sitten pihkaniskakin pitkällisen harkinnan jälkeen vaihtamassa autoa. Lähden hakemaan käytetyn volvo xc70 pietarsaaresta, siellän Conalin Cars niminen yritys joka tuo käytettyjä autoja saksasta.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Ei sentään niin käynyt kuin 60-luvulla, jolloin pitkään jatkunut autokuume saattoi johtaa jopa angiinaan (=Ford Anglia).

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Onnittelut pihkaniskalle! Kovan pelin valitsi ja kunhan muistat pyytää suomenkieliset käyttö-ja huoltokirjat. Työkaverille jäi samasta yrityksestä ruottalaisversiot.

    6 m3 6 m3

    No ompahan ollut sitten juustohöylä pihalla. 🙂 Kuplatkin meni seminologeille. ” Osta Ifa, auto paras, sit ei vohki auto varas.” vaiko ”Tiella oli pieni kivi, siihen kaatui Morris Mini.” Vaiko kenties ”Simca tonni, remonttimiehen onni.”

    pihkaniska

    Volvo täyttää aika hyvin alussa antamani kriteerit. Ykkösvaihde on aika hidas, hitaampi kuin yhdessäkään muussa ajamassani citymaasturissa. Lukittavaa keskitasauspyörästöä ei ole, mutta volvo on liikkeellelähtiessä aina nelivetoinen.

    jees h-valta

    VW:n Touareg on kyllä juuri kuten pihkaniska mainitsee liian vilpas kulkija. En ainakaan ole löytänyt aivan tarpeellisen hiljaista nopeutta. Ja pensamyllyllä alkaa helposti nyökkimään hitaassa ajossa autom.lootalla. Kummia ominaisuuksia kun huippunopeus on kyllä rajoitettu 210 km:n tunnissa mutta hiljaista nopeutta ei osata jonkun sortin maasturiksi suunnitellulle tehdä. Sähköinen nelikkovalinta tuntuu kyllä toimivan mutta sekin on syytä valita jo ennen pahoja paikkoja. Kun täytyy vapaa-asennon eli N:n kautta viedä.

    pihkaniska

    Eikö touaregissa ole alennusvaihteistoa ? Ajamassani manuaaliversiossa se ainaskin oli. Volvoon löytyy muuten suomenkielinen manuaali netistä.

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 167)