Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,071 - 1,080 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Kannattaa jätkä tosiaan välillä istahtaa citymaasturin laadukkaampaan pakettiin niin voi olla että vanha jurmukin vielä muuttaa käsityksiään. Jos on tähänasti vaikka vain sattunut niitä traktorista muunneltuja alle. Mitään maastorenkaita ei tarvita, auto etenee loistavasti tappiin asti ilmankin. Kulku pysää vasta siihen kun renkaat nousee pitävästä pinnasta.

    Gla Gla

    Hintaluokka täytyy pitää mielessä. Kun puhutaan uutena 80 000 euroa maksaneesta katumaasturista, pitää mukavuutta verrata samanhintaisiin vaihtoehtoihin.

    Jätkä

    Kun täällä lukee noita yhden höyrähtäneen mielipiteitä, niin alkaa itsekin uskoa että: Ehdottomasti paras ”Metsämiehen” auto on nelivetoinen Villys, jonka valmistus loppui -50 luvulla. (”Minulla on sellainen”)

    Poltinpuiksi kuskattavien kyllästettyjen ja maalattujen märkien jätteiden kuskaamisessa on yliveto Bedfordin kevytkuorma-autoni vm – 62. (Märkä jätelauta on maailman parasta polttoainetta)

    Metsähommissa paras moottorisaha on kiinalainen 52 kuutioinen moottorisaha, jossa on alkuperäinen kiinalainen ketju. Minulla on sellaiset, ne ovat maailman parhaat. Raivaussahaa en tarvitse, tiukan paikan tullen raivaan moottorisahalla, vaikka se on yleensä täysin ajan haaskausta.

    Metsätöitä teen omiin tarpeisiini ja tuon aina päivän saaliin juontokouralla kotiin, se on paras metsäkone, sillä pystyy päivän työt kuskaamaan kerralla. Traktorinikin on maailman paras, se on valmistettu puolassa, eikä siinä tarvita lumiketjuja koskaan, se on maailman paras traktori.

    Kaikki minun koneet ja laitteet ovat maailman parhaita ja osittain samalla myös ainoat.

    Kasvatan metsissäni Kiinalaista Bambua, jota kukaan muu ei suomessa pysty kasvattamaan. kukaan ei sitä osta, mutta kunhan se tulee korjuuikään, teen sillä melkoisen tilin…

    jees h-valta

    Jätkä on kiistämättä oppiva yksilö! Nyt vain soveltamaan opittua käytäntöön. Hiukan tarkempaa sisälukutaitoa tosin niin pääsee asian ytimeen hiukan suorempaan.

    harrastelija harrastelija

    Nämä ”metsämiehen” autojutut ovat vähän samaa tyyliä kuin seuraisi lastentarhan alle kouluikäisten keskustelua !

    Oikeasti monenlaisilla metsätieurilla liikkuva ajaa kyllä riittävällä maavaralla olevalla lukittavalla nelivedolla. Moottorina on vääntävä ja taloudellinen diesel.

    Ens8innäkin dieselmoottorin eetta on ainakin 10 % parempi kuin ottomoottorin. Tämä pudottaa jo polttoaineen kulutusta. Polttoaineeksi käy alhaisemman syttymispisteen omaava halvempi aina. Tämän vuoksi voidaan puristussuhdetta nostaa ja sitä kautta saadaan parempi tulos.

    Polttokaasuja bensakoneesta tulee H2O ja palamattomia hiilivetyjä, jotka saastuttavat ilmakehää. Dieselistä tulee myös H2O, koska se on luonnollinen palamistulos, haitallinen aine sieltä tulee NOx-yhdisteitä eli nokea.

    Vuosituhannen alussa seurasin Dallasin seudulla, kun perheen rouvat ajelivat kauppareissuja paripyöräpikkareilla joka oli varustettu suurella bensakoneella. Gallona bensaa maksoi 1 $:n – maapallon ilmansaastumisen kannalta ei järjen häivää!

    Täällä metsämiehet kehuvat ylisuuria bensakoneita. Miksi ylisuuria? Siksi, että bensakoneen vääntö on niin paljon pienempi dieselmoottoria. Ja siksi bensamoottoria pitää huudattaa ylikierrolksilla, koska muuten vääntöä ei tule tarpeeksi ja käyrä tarvitsee kierroksi noustakseen!

    kiipiä

    Tuli mieleen Jätkän tekstistä vanhat neuvostoajat kun työkaveri osti uuden farmari Latukan. Muuten oli tyytyväinen autoon mutta haju sisällä johtuen verhoilusta johti tokaisuun: ”kun saisi jostain vanhan suojeluskuntamanttelin jolla vois pientä sisustan”!

    Visakallo Visakallo

    31 maan autotoimittajien muodostaman tuomariston mielestä Seat Ateca on paras auto-ostos Euroopassa vuonna 2017. Valinnan tärkeimpinä perusteina pidetään hintaa, monikäyttöisyyttä sekä huoltoverkostoa. Atecan vahvuuksia ovat esimerkiksi muotoilu, mukavuus, ajo-ominaisuudet ja rahalle saatava vastine. Kokonaispisteissä kakkoseksi tuli Citroën C3 ja kolmanneksi Kia Niro.
    Seat Ateca oli Vuoden Auto Suomessa -kisassa kakkonen. Kauppalehti koeajoi Atecan keväällä.

     

    Visakallo Visakallo

    Jesse: ”Jazzeille Poriin mentiin työporukalla meitin naapurin tilataksilla joka oli penkitetty vanhan Hiacen pohjille”.

    Olen tullut entistäkin vakuuttuneemmaksi, että Jesse ei ole ajanut yhtään uutta Toyota Avensista tai maastureita ja tila-autoja, Lexusta, Hondaa, Mazdaa, Nissania, Subarua, Suzukia, Mitsubishiä, Isuzua,  Hyundaita tai Kiaa.

    Kaikkia kannattaisi kyllä kokeilla, vaikka ei ostaisikaan. Tulisi lausuntoihin enemmän syvyyttä. Vanhentuneella tiedolla kun ei tänä päivänä ole oikein käyttöä. Sen on nyt uudistuneen postinjalelunkin seurauksena joutunut huomaamaan!

    harrastelija harrastelija

    Tässä ketjussa keskustellaan ”Metsänomistajan paremmasta uudesta autosta”. Se on kyllä laaja käsite, koska metsänomistajia on 800 000 suomalaista. Aktiivisena metsänomistajana ymmärrän otsikon koskevan autoa, jolla voidaan liikkua oikeasti metsässä. Nämä ”Vuoden autot” saa jäädä omaan arvoonsa.

    Yleensä metsässä liikkuvat autot eivät ole oikein uuden karheita. Aloitin juuri äsken Foorumin autoja koskevan mielipidekyselyn. Aika alussa kysyttiin oman auton merkkiä, mallia ja vuosilukua. Merkki Toyota, malli Land Cruiser, vuosimalli vanhempi kuin 2004 – kysely loppui siihen – en kuulunut kohderyhmään !?

    Minusta metsästyskaverini kehoitus porukassa olevalle uudella bemarilla ajavalle yritysjohtajalle oli kuvaannollinen: – johtaja valitteli, että oksat raapivat metsätiellä. Toverini neuvoi: – pistä ikkuna kiinni !

    jees h-valta

    Minulla ainakin on siinä mielessä hyvä omatunto että olen tehnyt kattavan tieverkoston tiluksilleni etten nyt mitään kovaa vanhaa traktorimaasturia tarvitse. Mutta citymaasturi antaa juuri sitä pelivaraa kun kelit eivät aina ole vain parhaita vaan toiseksi parhaitakin löytyy. Pelkkä henkilöauto aiheuttaisi useamman kerran vuodessa kulkuun ongelmia ja haluan kuitenkin päästä esim. sähköistetyt riista-aidat tarkistamaan oman aikatauluni mukaan enkä sään mukaan. Uusi toki senkään ei tarvitse olla mutta käyttövarma kuitenkin. Usein ollaan pitkien vartoomisten takana jos auto ei toimisikaan metsästä lähtöön.

Esillä 10 vastausta, 1,071 - 1,080 (kaikkiaan 5,990)