Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,101 - 1,110 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

• Nimetön

Lassella on ehkä ainakin 12 autoa ollut tähän mennessä ja kaikki aivan yhtä luotettavia, no Ooppeli ja Saab tais olla joskus pajallakin. Autot on olleet pääasiassa eri merkkisiä, vain kaksi Mazdaa ja kaksi Oopelia.  Nyt on hetkenaikaa (43v) mennyt ettei kolareita ja ojaanajoa ole sattunut.

Jees tuolla aikasemmin tuskaili kun automaatiila ajaessa ei pysty käyttään vakkaria kun vastamaassa rytkii pienempää ja isompaa vaihetta silmää niin ettei MG lippis pääsä pysy.

Minä tänään kiersin hyvän lenkin ja vakionopeudensäädintä käyttäen, oikein tarkotuksella seurasin että vaihtaako mun auto vastamaassa pienemmälle ja en kertaakaan huomannut että ois pinemmälle vaihtanut ja ei sitä käytännössä mitenkään muuten huomaakkaan kuin kierroslukumittaria seuraamalla kun kierrokset nousee 200r/s pienemmälle vaihtaessa  86km/h ajaessa.

Norjan reissulla kesällä ei tullut asiaa mitenkään huomioitua, hyvin tietokone hoiti mun puolesta sopivan vaihteen valihtemisen, sai keskittyä vain muun liikenteen seuraamiseen.

Jeesellä ei nyt kyllä ole muita vaihtoehtoja kuin lähtä autokauppoja kierteleen ja jättää ne pinttyytyneet asenteet kotiin.

jees h-valta

Pitkään automaatilla ajaneen korva ehkä ottaa hiukan herkemmin tai paremminkin perstuntuma koska vaihde vaihtuu. Ei se todella DSG nyki eikä ryki vaan minä vain tiedän koska pienikin kierrosalueen muutos tapahtuu vaikken tuijota ollenkaan yleensä kierroslukumittaria. Kyllä se vakkari vain kuuluukin vaihtaa pienempää kun pitkää ylämäkeä mennään. Eihän sellaist olekkaan mikä isoimmalla kaikkeen pystyy. Ei siinä häiritse mikään vaan se on vain tullut tiedostettua että bensiiniä kuluu hiukan enemmän kun vakkarilla ajaa. Ja kun en sellaisella edes halua ajaa. Mutta testattua on tullut. Se vain ei kuulu minun ajotapaani.

wanhajätkä

Luulin tuota jesseä teinipojaksi. Taitaa olla silti fyysisesti olla jo aikamies vaikka röpinät on ku lammas tuohelle paskantas…

Saahan sitä tulla uskossaan autuaaksi. Ei sun jesse kannata uskontoa vaihtaa, Tuut vaan onnettomaksi jos pitäs antaa periksi. Siis älä istu japanilaiseen nykyautoon.

jees h-valta

Ei ole kyllä aikomustakaan. Joku taso sentään olla pitää!

kiipiä

Minulla saksalainen Wagen ja japanilainen crossover. Hyvin pelaa molemmat eikä skitso-oireita ole allekirjoittaneelle tullut. (Oma arvio).

Visakallo Visakallo

Yleensä Jesselle auton bensankulutuksella ei ole niin merkitystä, ja välilä taas on.  Aiotko  jossain vaiheessa päättää, kumpaa mieltä olet?

Gla Gla

Edelleen ihmettelen Touaregin vakionopeudensäätimen toimintaa. Aiemmin jo kerroin kokemuksiani VW:n 1,2 dgs:stä, joka ei vaihda maantienopeuksissa pienemmälle isommassakaan mäessä. Kun nopeus on n. 60-70 km/h, alkaa arpominen, mennäänkö 7. vai 6. vaihteella.

Omassani on manuaali ja n. kilsan mittainen keskimäärin 7% ylämäki menee suurimmalla vaihteella tyhjänä n. 60 km/h ja kuormattuna n. 70 km/h ilman jurinoita. Mutta autoni onkin aasialaisittain vanhanaikaista  peruskauraa, ei saksalaisittain premiumtason huipputekniikkaa 3-litraisella bensakoneella, joka ei edes maantieajossa pysty pitämään nopeuttaan ilman pienemmälle vaihtamista. Toisaalta edelleen ymmärrän sen, että 2,3 tonnin massa, nelivedon vastukset ja suuri ilmanvastus vaatii osansa isonkin moottorin tehoista. Sitä en ymmärrä, mikä hinku joillain on kuljettaa jatkuvasti mukanaan liki tonnin verran ylimääräistä romurautaa.

Jätkä

Kun kunnossa oleva automaatti vaihtaa, se on aivan varmasti oikea liike auton ja taloudellisuuden kannalta.

Jos kuljettaja ei käsitä, miksi automaatti joskus kuluttaa polttoainetta enemmän kuin manuaali, niin enpä taida alkaa sitä hänelle täällä selvittämään.

Ihmeenä pidän kylläkin sitä, että Jeessi ei ole vielä rakastunut Hummeriin. Siinäpä auto, jossa on leveyttä ja korkeuttakin niin, että puolentoista metrin putkirunkkarikin mahtuu ecoineen siihen. Bensankulutuskin on takuulla riittävä.

jees h-valta

Nyt pitää kyllä ihmetellä näitä jätkän et kumpp. kommentteja. Minä EN ole väittänyt että en ymmärrä automaatin vaihtamista. Se että moottori ottaa pitkään ylämäkeen pienemmällä vaihteella kuormitettuna kierroksien lisäksi oktaaneita enemmän, ymmärrän senkin. Mutta se että nämä arvon raatilaiset eivät käsitä vaan yrittävät sepittää asioita lähes päälaelleen, sitä en käsitä. Ja senkin käsitän että auto on raskas ja haluankin että massaa on. Ja se että isoon autoon mahtuu ja sinne pitääkin muutaman päivän mökkireissuunkin esim. mahtua, käsitän ja eritoten hyväksyn senkin. Muutta arvon raati ei! Ja sitä tonnin ”ylimääräistä” rautaa, käsitän erittäin hyvin senkin. Joku muu ei. Ja sillä ylimääräisellä bensankulutuksella on aivan sama rajansa minulla kuin mopoauton ajajallakin. Auton kulutus on oltava suhteessa tarkoituksenmukaisella tasolla. TURHAA en kuluta. Kulutan juuri sen mitä oikean auton kuuluukin kuluttaa. Kuten sanoin mopoauto kuluttaa vähemmän ja silläkin pääsee metsään. Miksi Gla et ole ottamassa vinkistä vaarin?

jees h-valta

Näytti muuten ihan kelvolliselta sivunumerolta tuo 111. Se oli tällä kirjasimella ikäänkuin Metsäliiton logo!

Esillä 10 vastausta, 1,101 - 1,110 (kaikkiaan 5,990)