Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,191 - 1,200 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • harrastelija harrastelija

    Joko aloittaja on tehnyt autokaupat? Tässä on varmaankin tullut jo ohjeita niin paljon, että valinta on helppoa?

    Autotallista katsoin keskeisten vaatimusten / toiveiden kriteereillä.

    * ensin tuli yli 300 mahdollisuutta ilman merkkivaatimusta, sitten Volvon haulla ei ollut yhtään automaatilla. Sitikalta tuli 2 C5:sta. Veikkaisin, että ainakin kauko-itäautoja saa valita asti tai sitten skoda, joka näyttää olevan yllättävän suosittu metsämiehillä!

    Puuki

    9 omaa autoa on ollut, joista 1 Fiat, 2 Nissania ( 100 A oli Datsunin nimellä) 2 Ooppelia ( Kadett ja Astra), 1 Mitsubishi (lava-auto), 1 WV (Polo) ja  2 Volvoa ( 40 :nen ja 60:nen).    Muita autoja sitten toistakymmentä eri mallia, joita olen ajanut enimmäkseen työhommissa.  (Koeajoautoja en  laskenut mukaan).

    Oikein huonoa ei ole ollut yhtään. WV 1 l moottorilla oli tosi laiska, mutta muuten kestävä. Paras on ollut vieläkin käytössä oleva 60:nen . Vanhemmista autoista paras oli Volvon D6 .

     

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Ylinopeus on oma asia jos puhutaan autoista ja niiden turvallisuudesta. Hän auton hyvät ajo-ominaisuudet on paremmat sallituissa nopeuksissa. Ei niin voi ajatella, että muut ajaakin paremmilla autoilla aina ylinopeutta ja ite kulkeekin huonommalla autolla turvallisesti.

    Kummallista, että itse olet sanonut, että ajat n. 15 vanhalla corollalla mikä lähestyy elinkaaren loppua, enhän mä muuta voi olettaa. Noh, en oleta, että olet käyny pohjalla tässä uuden ja tulevan uuden auton välissä. Oletus on siis se, että ihan hyvin olisi saanu tässä välissä vaikka käytetyn xc90.

    Jos vasemmalla tulee rekka vastaan ja kauris vaikka pomppaa tielle toljottamaan niin ajaistko sitä päin corollalla vai cx90? Oikealla lapsi taluttaa koiranpentua. Tai väistäisitkö hirveä ojaan katolleen vahvistetuilla osilla tehdyllä cx90 vai corollalla?

    Ostat nii  matalan auton, että voit ajaa hirven ali niin vaa, että kulkuset kilisee.

    Gla Gla

    AR: ”Oletus on siis se, että ihan hyvin olisi saanu tässä välissä vaikka käytetyn xc90.”

    Jos olisin ostanut puolessa välissä käytetyn XC90:n, se olisi tällä hetkellä sen ikäinen, että auto olisi vanhana vaarallinen. Lisäksi olisin tarvinnut suuren summan välirahaa. Lisäksi ylläpitoon olisi mennyt rahaa enemmän kuin nykyiseen autoon, joten kun tässä vaiheessa auton vaihto olisi kuitenkin ajankohtaista, mahdollisuudet nyt hankkia kelvollinen auto olisi entistä heikommat.

    Tilanne, jossa kauris tulee eteen samanaikaisesti kuin rekka tulee vastaan ja oikealla lapsi taluttaa koiranpentua, on sellainen, että väistö onnistuu jopa katumaasturin kaarreominaisuuksilla. En todellakaan tuosta välistä aja kaupunkinopeutta kovempaa riippumatta siitä, havaitsenko kauriin ajoissa vai en.

    Mutta kuten kiemurtelustasi huomataan, liikenneturvallisuutta hirvikolarien osalta on syytä parantaa alentamalla hirvien määrää.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Ai kuka kiemurtelee tilanteessa,jossa Väistö ei ole mahdollista ja päälle ajaminen ainut vaihtoehto niin kaikki tietää, että xc90 olisit sinä ja perheesi paremmin turvassa. Ja ojan pohjalla olisit paremmin turvassa.

    Jos ostaa 30 ke käytetyn luksusauton niin arvo ei ainakaan alempi ole 5 vuoden päästä kuin uuden corollan viiden vuoden päästä. Ja kaikilla hilkkeillä 10 vuotias luksus auto on taatusti turvallisempi kuin 5 vuotta vanha corolla. Tai sit vaihdat 5 vuoden välein koska turvallisuus meinaa niin paljon sinulle.

    MaalaisSeppo

    Pari vuotta sitten hyppäsi kauris oikealta tielle ja rekka tuli vastaan. Matkaa oli n. 70 m ja jäinen keli. Jarrutin heti rauhallisesti. Kauriita lappoi lisää jonossa. Nippa nappa saatiin molemmat pysähtymään ennen neljättä kaurista. Alhainen nopeus (70) aamuhämärissä ja aikaisemmat kaurishavainnot pelastivat.

    Visakallo Visakallo

    Kauppalehden mukaan perinteiset automerkit voivat joutua ahtaalle, jos ne eivät onnistu päivittämään itseään uuden ajan kuluttajien vaatimusten mukaisiksi. Silloin auton merkki ei merkitse niin paljon kuin nyt, sillä kuluttajat valitsevat liikkumistuotteensa lähinnä niiden ohjelmisto-ominaisuuksien perusteella. Perinteiset automerkit voivat menettää markkinoitaan sellaisille ketterille toimijoille, jotka tarjoavat houkuttelevia sovelluksia ja palveluja. Näin on jo käynyt tietotekniikkapuolella ja älypuhelimissa, joissa kuluttajat valitsevat esimerkiksi Windowsin tai Androidin ennemmin kuin tietyn tuotemerkin.

    Perinteiset automerkit ovat jo aikoja sitten haistaneet vaaran merkit ja ovat alkaneet kehittää omia kuljettajattoman auton järjestelmiään. Esim.  General Motors yrittää nyt vastata haasteeseen sijoittamalla ainakin 600 miljoonaa euroa kuljettajattoman auton tekniikan kehittämiseen. BMW puolestaan on liittoutunut ulkopuolisten toimijoiden kanssa.

     

    Gla Gla

    AR:n kommenttiin liittyen. Volvolla ajamisesta en tiedä, mutta matalalla taviksella ajaessani koiranpentua taluttavan lapsen kohdalla jarrutan niin, ettei tarvitse väistää ojaan.

    Oletetaan, että ostan käytetyn luksusauton samalla hinnalla kuin uuden taviksen. Käytetyn mittarissa on esim. 150 tkm. Tämä auto alkaa olla elinkaarensa puolivälissä jo hankintahetkellä. Oletetaan, että vaihdan auton, kun sillä on ajettu 300 tkm ja tässä vaiheessa auton arvo on 0 €. Ajan siis Volvolla sen huonoimmat kilometrit kuluneella alustalla yms. mainitsemillasi ongelmilla. Lisäksi maksan ylläpidosta tavista enemmän, koska suuren ja kalliin auton kulutus ja huolto/korjaus on tavista kalliimpaa.

    Vaihtoehtona on ostaa uusi tavis ja ajaa sillä kilometrit 0-300 tkm. Säästän kuitenkin ylläpidossa. Lisäksi säästän välirahassa, koska en vaihda autoani 150 tkm välein, vaan 300 tkm välein, kun molemmissa tapauksissa vanhan auton arvo on 0 € ja uuden 30 000 €. Kaupan päälle taviksen kanssa ajan puolet ajasta uudehkolla autolla, Volvolla ajaessani ajan koko ajan vanhalla. Minä en saa tätä yhtälöä kannattavaksi, joten voitko  AR selvittää miten sinä saat?

     

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Jos siis tälläsen taviksen hinta on alkaen 30000 mihin sitte ruksitaan talvirenkaat ja vetokoukut ja muut, okei vähän yli mut löyty hyvä esmes: http://www.nettiauto.com/volvo/xc90/8487708

    Vm 2013 ajettu 60tkm hinta 35000e

     

    http://www.nettiauto.com/volvo/xc90/8433363

    Vm 2007 ajettu 118tkm hinta 30000e

    http://www.nettiauto.com/volvo/xc90/8472861

     

    2008 ajettu 143tkm hinta 25500

    Eli viidessä hinta tippuu joku 10000, 2000e vuodessa kilometrit 60 – 140 tkm.

    Eli oot keränny tähänkin mennessä 2000e vuodessa autoa varten niin no problem. Aika vähäistä on noiden käyttökulujen hintaero, että liian suurta numeroa ei kannata tehdä siitä.

    Jos kysyn, että ajaisitko kaurista päin ruotsalaisinsinöörien hirvikolarointiin suunnitellulla autolla vai Corollalla niin vastauksesi on tyyliin, että et lähtis ajamaan autoa sinä päivänä.

     

    Visakallo Visakallo

    Suomessakin kannatta jo alkaa opettella siihen, ettei autot ole tehty kymmenien vuosien käyttöä varten, vaan ne ovat kodinkoneiden tapaan kierrätettäviä käyttötavaroita. Sellaista autoa ei olekaan, etteikö se viimeistään kymmenen vuoden iässä alkaisi tuottamaan eriasteisia harmeja omistajalleen. Erinäisistä syistä meihin suomalaisiin on iskostunut vähän sellainen euro-kuubalainen menttaliteetti, että käytetään vanha tarkkaan pois, vaikkei siinä oikeasti ole mitään järkeä. Lainsäätäjät ovat parhaillaan tekemässä laajaa autoverouudistusta, joka johtaa väistämättä siihen, ettei vanhalla autolla kannata enää ajaa eikä sitä omistaa.

Esillä 10 vastausta, 1,191 - 1,200 (kaikkiaan 5,990)