Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,241 - 1,250 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    ”Ketjut olivat vain liian huonosta materiaalista tehtyjä ja venyivät sen takia liikaa.”

    Ovat kai edelleen ja siksi venyvät edelleen? Osassa uusia moottoreita on ketju korvattu hihnalla, mutta ainakin 1,8 tsi on edelleen ketjulla. Pikainen googletus kertoo, että sekään ei ole ongelmaton.

     

    jees h-valta

    Ketjun venyminen ei olisi ongelma jos siihen ei olisi istutettu tätä moottorihäiriön valoa samaan pakettiin. Ketju kun on sen pienen venymänsä tehnyt ei sitä lopulta jatka vaan sen ongelman tekee että anturit rekisteröivät pienen heiton ja hälyttävät turhaan viasta. Olen lähes koko ajan, ainakin kolme vuotta ajanut sillä venuneella ketjulla eikä mitään lisäongelmaa. Monissa VW:in autoissa tuo on vaivana aika vähäpätöinen korjattava, samaa tasoa kuin yleinen hihnan vaihtokin. Mutta nämä isommat joissa konehuoneessa on rautaa hiukan enemmän jakopää jäi liian ahtaaseen ja sitä ei saa auki ilman moottorin alaspudotusta. ja se on se iso ongelma, kun suomessa työ maksaa maltaita autokorjaamolla ja ne kaikenlisäksi veloituksiinsa ovat keksineet valmistajan antamat aikaraamit työlle. Ja suomessahan osataan rahastaa juuri tuon suositustyömäärän mukaan jolloin siitä tulee kallis. Mikään materiaali ei todella ole rattaillaan ikuista, että silleen aika typerää porua turhasta. Minäkään siitä poraa vaan nimenomaan siitä että joudutaan työstämään kaksi ylimääräistä päivää purussa ja kokoamisessa.

    Jätkä Jätkä

    Kun Volvoon asennettiin aikoinaan Audin diesel-moottoreita, niissä oli tuo jakoketju / -hihna korvattu Fiiberihammasrattailla, jotka äänettämästi ja venymättöminä palvelivat yhtä pitkään kuin moottori muutenkin. Muissa moottoreissa ei ollut vielä silloinkaan tuollaista ratkaisua.

    jees h-valta

    Onhan tuo Chevroletin ketju kohta neljäsataa tuhatta pyörinyt eikä ole katkennut. Venynyt on varmasti ja paljon. Senpäiväinen nalkutus kuuluu hetken kun pakkasesta lyö käyntiin ilman lämmitystä. Kun öljy alkaa kiertää ääni häviää ja auto toimii ja toimii. Mutta eipä ole moottorin häiriöantureita niitä venymiä rekisteröimässä. -91:ssäkin on kyllä moottorin häiriövalosysteemi jo ja jos sytttyy palaa muutaman kilometrin ja sammuu. Mitään muuta ei sitten tapahdukkaan.

    Visakallo Visakallo

    VW:n ketjukoneiden suurin ongelma ei olekaan merkkivalot ja ylimääriset äänet, vaan se, ettei käynnistyksen jälkeen öljynpaineella toimiva kiristäjä ehdi heti kiristää ketjua, ja jos auto on samaan sopivassa asennossa kallellaan, ketju hyppää hampailta, ja se moottori on silloin mennyttä.

    jees h-valta

    Aika sanoisinko harvinaista että ketju voisi niinpaljon venua että se hyppisi noin monen rattaan paketissa pois päältä. Eikä se kone siinäkään vielä mennyttä ole jos ei yritä enää käynnistellä. Paketti lavalle ja korjaamoon. Vain silloin moottorivauriot ovat pahoja jos kierroksilla käyvä kone sekoittaa jaon.

    Metsuri motokuski

    Eipä se paljoa kierroksia tarvii jos jako menee sekaisin ja kun mäntä lyö venttiiliin. Kansiremontti on vähintään edessä ja pahemmassa tapauksessa mäntä menee vaihtoon.

    kiipiä

    Ellen aivan väärässä ole niin muistelin omistamassani Saab 96:ssa olleen fiiberirattailla rakennettu jakopää. Moottorihan oli näissä Fordin 1,5 litran V4:n. Yksi parhaista omistamistani  autoista aikonaan, nyt tuntuisi ahtaalta (kapeus). Vapaakytkin toimi hienosti ja kapea sekä korkea rengas takasi hyvän talviajon.

    Gla Gla

    Jees: ”Senpäiväinen nalkutus kuuluu hetken kun pakkasesta lyö käyntiin ilman lämmitystä. Kun öljy alkaa kiertää ääni häviää ja auto toimii ja toimii.”

    Ihan normaalia, kun ketjun kiristin toimii öljynpaineella.

     

    jees h-valta

    Hyvinhän se puski ojaan jos ei kuski osannut olla aito saabisti. Lumieteneminen oli kyllä aika hyvää mutta liukkaissa kaarteissa sai olla kyllä tarkkana. Olen vain ollut aikanaan sellaista ojasta pois auttamassa eikä keli ollut edes paha. Vain kokematon naiskuljettaja ja mutkainen paikallistie ja liikaa mutkaan nopeutta.

Esillä 10 vastausta, 1,241 - 1,250 (kaikkiaan 5,990)