Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,261 - 1,270 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Hiluxmetsuri

    Anneli kirjoitteli, että tulevaisuudessa autot kulkee sähköllä. Kyllä ne kulkee sähköllä jo nytkin mutta kulkineiden määrä ja mallivalikoima on rajallinen eikä kaikkien makuun ehkä vielä löydy juuri sitä sopivaa. Tulossa on kuitenkin melkoinen määrä kaikenlaisia täyssähköisiä ja hybridiversioitakin ihan lähivuosina.

    Sähkön käytöllä päästään eroon isosta osasta hiilidioksidipäästöjä ja ennenkaikkea pakoputkipäästöistä, jotka eivät ole terveellisimmästä päästä.

    Metsänomistajan parempi uusi auto käy sähköllä, joka on tuotettu selluteollisuuden yhteydessä kuten nytkin. Tämä on energiatehokas ja kokonaisuutena järkevä kombinaatio.

     

    Jätkä

    ”Kyse on siitä, mitä käytännön vaikutusta on pienellä päästövähennyksellä ilmastoon. Ei se ole mitään anekaupaa. Muutenkin turhaa syyllistämistä  liittyy asiaan joillain näistä co2 päästöistä puhuttaessa.   Sen takia on hyvä verrata pienen päästön aihuttajia oikeasti isoja päästöjä aiheuttaviin. Jokin vanha auto saattaa saastuttaa paljon enemmän kuin uudempi isokin auto, vaikka ison voisi luulla päästävän enemmän. Joskus  on joutunut ajamaan sinistä savua tupruttavan auton perässä eikä siinä jää epäselväksi saastuttaako edellä menevä kulkine vähän vai paljon.”

    co2 – päästöt eivät ole niinkään riippuvaisia siitä, minkä väristä tavaraa tulee pakoputkesta, vaan siitä, paljonko polttoainetta syötetään moottorille esim satasella.

    Minulla on auto, jonka ajotietokone kertoo kekikuluttavan minun ajoillani 8,5 litraa satasella. Toinen autoni kertoo kuluttavansa keskimäärin 4,7 litraa  – myöskin bensiiniä. Henkilökohtaisesti ajelen mielelläni tuolla raskasruokaisemmalla autolla, ainakin niin kauan, kunnes polviniveleni sopeutuu lähinnä lihasten ja jänteiden puolesta autoon nousemisen ja -poistumisen pullisteluissa.

    Puuki

    ”co2 – päästöt eivät ole niinkään riippuvaisia siitä, minkä väristä tavaraa tulee pakoputkesta, vaan siitä, paljonko polttoainetta syötetään moottorille esim satasella.”

    Ne co2-päästöt on paljon pienempi haitta,kuin se muu tavara jota tulee pakoputkesta kun öljyä palaa bensan seassa.

    Co2 lisää mm. puustonkin kasvua. Kasvihuoneviljelyssäkin saatetaan ilmaan lisätä co2:a, jotta saadaan kasvu lisääntymään.

    pihkatappi pihkatappi

    Sähköautot pitäisikin kieltää Suomessa lailla, metsät tarvitsevat autoilun tuottaman Co2 lisän. Metsien kasvua ei pitäisi heikentää, se on metsäteollisuuden investointien perusta.

    H-vallan kriitikko

    <div class=”comment__text”>

    harrastelija: ##Nyt kyllä jo suora kysymys abietissille! Puolitoista vuotta olet saanut erinomaisia ohjeita ja kokemuksia hyvin erilaisista metsäautoista.

    Minkälaisen uuden metsänomistajan auton olet hankkinut ?##

    Vastaus kysymykseen löytyy jo ketjun sivulta viisi !

    </div>

    Hiluxmetsuri

    Pihkatappi:” Sähköautot pitäisikin kieltää Suomessa lailla, metsät tarvitsevat autoilun tuottaman Co2 lisän. Metsien kasvua ei pitäisi heikentää, se on metsäteollisuuden investointien perusta.”

    Pihkatappi on tavallaan metsäteollisuuden ja metsänkasvun asialla, mutta kun tuota hiilidioksidia tulee niin paljon enemmän, että mitkään maailman metsät eivät riitä sen sitomiseen. Metsänkasvun rajoitteet tulevat Suomessa ilmastomme ja etupäässä lämpösumman kautta. Hiilidioksidia emme tarvitse yhtään enempää.

    Sähköautot ovat käytännössä ainoa tapa jatkaa yksityisautoilua ja samalla vähentää sekä hiilidioksidipäästöjä ja energiankulutusta.

    Ohessa Paavo Puuntuottajan tekstiä:” Fossiilisten polttoaineiden käyttö on merkittävin hiilidioksidin vapauttaja, vuodessa vapautuu ilmaan 8.6 gigatonnia hiiltä. Maapallon metsät ja meret pystyvät varastoimaan vapautuneesta hiilestä osan, mutta nekään eivät pysty hoitamana koko ongelmaa. Maapallon ilmakehään kertyy vuosittain 4.3 gigatonnia lisää hiiltä joka vuosi. Vähentämällä fossiilisien polttoaineiden käyttöä voimme vähentää ilmakehään kertyvän hiilen määrää.”

    Visakallo Visakallo

    Sähköautoilu ei valitettavasti Suomessa vielä moneen vuoteen korjaa ilmastoa, eikä omaatuntoakaan juuri lainkaan, sillä Helsingissä, missä sähköautoja on kaikkein eniten, sähkö tuotetaan lähes kokonaan kivihiilellä.  Muualla Suomessa körötellään taas pitkälti tuontisähkön varassa. Vasta kun Olkiluodon ja Pyhäjoen ydinvoimalat valmistuvat, – jos valmistuvat, tuontisähköstä päästään eroon. Helsingin Hanasaaren voimalassa kivihiilen poltto loppuu aikaisintaan 2024.

    Hiluxmetsuri

    Visakallo on siinä oikeassa, että sähköisen liikkumisen vaikutus on vielä pieni henkilöautopuolella. Muuallahan ( junat, metro) olemme ajelleet sähköllä jo pitkään.

    Sähköä toki tuodaan jonkin verran (19% kulutuksesramme) mutta Energiateollisuuden 2015 vuositilaston mukaan sähkömme on 50% kotimaista, 45% uusiutuvaa ja 79% CO2-vapaat. Ei minusta ihan huono suoritus ja tarkoittaa sitä, että jokainen sähköllä ajettu kilometri on huomattava ympäristö- ja kotimaisuusteko fossiilisilla tuontipolttoaineilla liikkumiseen verrattuna.

    Puuki

    Suomen metsien kasvu sitoo joka vuosi hiilidioksidia n. 90 milj. m³ ja  kotimaiset co2 päästöt on n. 806 000 t. Hiilen määrä on aika paljon suurempi kuin kaikki päästöt yhteensä.

    Korjaus (kg–> t). Puuston sitoma määrä on n. 18 000 000 t  / v.

    Jätkä

    Hiluxmetsuri: -”Sähköä toki tuodaan jonkin verran (19% kulutuksesramme) mutta Energiateollisuuden 2015 vuositilaston mukaan sähkömme on 50% kotimaista, 45% uusiutuvaa ja 79% CO2-vapaat. Ei minusta ihan huono suoritus ja tarkoittaa sitä, että jokainen sähköllä ajettu kilometri on huomattava ympäristö- ja kotimaisuusteko fossiilisilla tuontipolttoaineilla liikkumiseen verrattuna.”

    – Kun sähköntuotantomäärä on kuitenkin rajallinen ja osa siitä tuotetaan kivihiilellä ja turpeella, on lähes merkityksetöntä, jos vaikka suurempikin määrä sähköautoja pihisisi maanteillämme.

    Jos ja kun kuvitellaan, että sähköautot käyttävät vain CO2-vapaata sähköä, niin tottakai se sähkö menisi muuhun käyttöön ilman sähköautoja.

Esillä 10 vastausta, 1,261 - 1,270 (kaikkiaan 5,990)