Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,311 - 1,320 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Gla Gla

    Olen kyllä Jessen kannalla tuossa asiassa. Muutamalla kaverillani on käytettynä ostettuja Mersuja yms. kalliita autoja. Niiden korjausten takia kysellään tietoa hyvästä ja halvasta korjaamosta, kun Vehon hinnat ovat poskettomia. Viimeksi jarrujen remontti johti kylläkin villissä korjaamossa puoli vuotta pitkään valituskierteeseen ja lopulta uuteen korjaukseen toisessa paikassa. Tällä hetkellä etsitään yhtä varaosaa purkamoista, kun uusi olisi kohtuuttoman kallis. Siihen saakka ajetaan epäkuntoisella autolla. Työkaverin mukaan 30 kilsan päässä on hyvä ja halpa korjaamo, joten sinne kai auto menee, kunhan osa jostain löytyy.

    Tavallisen hankalaa on tällainen säästäminen, mutta mitäpä ei suomalainen automies olisi valmis säästämisestä maksamaan. Kokonaisuuteen kuuluu, että renkaiksi valitaan halpikset, kun tuollaisen rengaskoko on halpamerkkinäkin kallis. Sitten kehutaan hienon auton kyytiä.

    TM:n vertailussa vuodelta 2014 (korotetut nelivetoiset farkut) kiinnitettiin huomiota siihen, että tekniikaltaan toisiaan muistuttavien Audi A4:n ja Passatin huoltohinnoissa oli neljänneksen ero. Jostain syystä Audin huoltaminen on kalliimpaa, joten auton kovempi hinta ei näy ainakaan ylläpitokulujen säästössä, vaikka mielestäni laadukkuuden korostamisen takia pitäisi. Samaa sanoi eräs automyyjä, joka myy molempia merkkejä. Audin tuntiveloituskin on kalliimpi, vaikka samassa huollossa työt tehdään. Kyse täytyy olla vain maksukykyisemmästä asiakaskunnasta. Voi olla, että Touareg mallina kärsii samasta ongelmasta taviksiin verrattuna, vaikka Cayennen huolto ja korjaaminen on luultavasti vielä kalliimpaa. Tähän ilmiöön kiinnitettiin jo vuosia sitten huomiota myös Teknikens Världissä, jossa verrattiin kekenään Volkswagen groupin autoja sekä tekniikaltaan vastaavia Ford Focusta ja Volvo V40-malleja. Kalliimpien merkkien huolto oli kalliimpaa.

    Omia rahojaan autoiluun käyttävän taviksen kannattaa siis kahteen kertaan miettiä, millaisen auton ostaa edes käytettynä. Jessenkin on pakko kallis korjaus tehdä (kustannus tähän mennessä n. 6 €/100 km eli 30-kertainen Corollan normaaliin korjauskuluun), jos meinaa autonsa saada myytyä. Moottorin irroitus on sen verran monimutkainen työ nykyaikaisessa autossa, että nyrkkipajalla tehtynä on odotettavissa ongelmia jossain muodossa. Luultavasti varoitusvaloja alkaa asennuksen jälkeen vilkkua, mistä vian etsiminen onkin mukavaa puuhaa. Merkkikorjaamolla riski joutua taistelemaan tällaisista asioista on yleensä pienin, ellei sitten ole tiedossa poikkeuksellisen hyvää nyrkkipajaa. Ja kun korjaamolla tiedetään, ettei asiakkaalla ole mitään mahdollisuutta kontrolloida työtä, valojen vilkkumisen poistaminen ns. takuutyönä saatetaan rahoittaa ns. korjaamalla työn aikaan löytyneitä muita vikoja aitoon goodwill-tyyliin, jossa korjaamo osallistuu takuaajan jälkeisten vikojen korjaamiseen 20% alennuksella varaosista, joiden ovh on kyllä osattu hinnoitella tällainen mahdollisuus huomioiden.

    Gla Gla

    Pieni ja siten epäolennainen esimerkki hinnoittelusta, johon muuten hiljattain törmäsin. Lattiamatto kului puhki oikean jalan kohdalta. Varaosaliikkeessä mallikohtaista mattosarjaa joko ei ollut tai sitten toimitusaika olisi ollut useita viikkoja. Kysäisin huvikseni myös merkkiliikkeestä. Vielä löytyi näin vanhaan autoon samanlainen, mikä siinä uutenakin oli ollut eli taatusti sopiva. Toimitusaika perjantaina tehdylle tilaukselle oli seuraavana tiistaina ja hinta n. 30% halvempi kuin tarvikeliikkeessä.

    Visakallolle vihjeenä, että mattojen myötä tuli ripaus uuden auton tuoksiakin, jos siitä pitää. Jos vielä pesisi penkit, menisi varmaan täydestä.

    Puuki

    Se voisikin olla ihan hyvä keino autokuumeeseen, että uusii vain jotain sisustustuksesta.

    Muistui tuosta mieleen tosikertomus maanviljelijä siskoksista, joista toinen ehdotti vanhan traktorin vaihtoa , johon toinen totesi, että eiköhän vain maalata tuo traktori.

    Sekin kuulemma auttaa autokuumeeseen jos hieroo tyhjällä lompsalla otsaansa.

    jees h-valta

    Glan pitkässä autokirjoitelmassa paljon asiaa mutta en pidä tuota omalla kohdallani jälleenmyyntiin aivan olennaisen tärkeänä korjauksena. Esim. uuteen Kodiaqiin kaupan saa ilman mitään pähkäilyä vanhan kuntoisuudesta. Kun on katsastettu ja huollettu se riittää aika monelle autokauppiaalle. Uusien myynti on heille senverran tärkeä ja omaakin pussia lihottava tekijä ettei vanhasta kysytä juuri muuta kuin toiset renkaat ja toiset avaimet. Kun hintaluokka kuitenkin jo sopivan pieni ettei se vie heiltä uuden myyntikatetta edes kokonaan. Toiseen käytettyyn vaihdettaessa se on enemmän myyjäkohtainen kuinka hyvin hän tuntee kyseisen vaihtarin kalliit ongelmat. Minun ei tarvitse kertoa kuin että siellä palaa auton moottorin häiriövalo. Joka tietysti on juuri katsastuksen jälkeen syttynyt enkä ole asiaa selvittänyt. Se kuinka paljon se sitten vaikuttaa minun maksuuni käytettyyn on aina itse laskettava ja mietittävä onko saamassa hyvän vaiko kehnon kaupan. Toki korjaus on mielessä pyörinyt aivan varteenotettavana vaihtoehtona mutta ei sitä sitten kyllä enää autokuumeilla. Taas ajellaan samalla pari-kolme vuotta aika helposti sen rempan jälkeen. Nämä moottorin häikkävalot esim. peruuttivat yhden työkaverin pösökaupat kun autoa oltiin tuomassa toiselta puolen suomea hänelle. Kesken matkaa syttyi häiriövalo vaikka edellisen omistajan mukaan mitään vikaa ei ollut. Tuoja kurvasi takaisin ja liikkeestä peruttiin sen auton myynti. Varmaan lähti korjaamoon. Kyllä hän siltä samalta firmalta myöhemmin sitten osti samanmerkkisenkin mutta eri auton kuitenkin.

    jees h-valta

    Ja sitä uuden auton tuoksua ei kannata enää nykypäivänä metsästää. Sehän on todettu epäterveelliseksi noiden muovien lukuisten myrkky-yhdistelmien syystä. Jota erityisen paljon ”viljellään” juuri kansanautoissa ja eritoten halppiksissa. Olen tuolla huollon vartoilussa istuskellut esim. uusissa Audeissa ja Volkkareissa ja mitään kovin vahvaa uuden hajua ei kyllä ole. Ehkä Golfissa hiukan enemmän. Sen pienemmässä en kyllä ole lähiaikoina istahtanut.

    Visakallo Visakallo

    Vielä tuosta uuden auton tuoksusta sen verran, että automyyjäni kertoi niissä olevan eroja. Hän sanoi tunnistavansa vaikka silmät sidottuna autoon istuessaan, onko auto eurooppalainen vaiko japanilainen. Ko. liike myy useampia merkkejä kumpiakin. Tämä on sinällään luonnollista, sillä eurooppalaiset autonvalmistajat käyttävät hyvin paljon samojen alihankkijoiden muovi-, kumi-, ja tekstiiliosia. Japanissa tehdään samoin taas sikäläisten alihankkijoiden suhteen.

    Jätkä

    Onkohan Jeessin autossa vielä niin vanha moottoriohjausohjelma, että se ei kerro, minkä takia moottorihäiriövalo palaa? Kyllä minullakin Audissa häiriövalo paloi silloin tällöin, mutta siinä tuli koodikin, joka kertoi, mikä mättää. Sen sai kyllä kätsästi vikakoodin lukulaitteella pois ja esim tehot palasivat samalla hetkellä, kun koodi nollattiin.

    Jos on riittävän etevä lukulaite, sillä voi myös päivittää moottoriohjausyksikön ”ihan ite”.

    Tolopainen Tolopainen

    Kun laittaa oikean auton, ei tarvitse korjaamolla norkoilla,  aina saa vara-auton huollon ajaksi. Voi käyttää tuonkin ajan hyödyllisesti,  vaikka jonkin kiinnostavan auton testaamiseen

     

    Visakallo Visakallo

    Alan vähitellen paremmin  ymmärtää, miksi Suomessa on Euroopan vanhimmat autot. Suurin syy on toki ollut korkeassa verotuksessa, mutta on siinä jotain muutakin. Joillakin tuntuu olevan hyvin syvällä sielussa käsitys, että vanhassa vara parempi, maksoi mitä maksoi. Uskon kuitenkin, että verotus- ja maksukäytäntöjen, sekä yleisen ajattelutavan muutos vaikuttaa meilläkin siihen suuntaan, ettemme enää ole autojen suhteen Euroopan Kuuba. Jopa sielläkin puhaltaa nyt muutoksen tuulet.

    Gla Gla

    Kun lukee 80-luvun lopun lehtiä, siellä ollaan samalla tavalla huolissaan autokannan laadusta kuin nykyään. Juppikauden huippuaikoina meillä myytiin 180 000 uutta autoa, vaikka autojen määrä oli nykyistä pienempi. Koska sekään ei riittänyt, kyse on mielestäni etupäässä autoalan lobbauksesta. Tähän saakka en ole nähnyt yhtään pätevää laskelmaa siitä, miten muutaman vuoden nuorempi autokanta nykytilannetta muuttaisi. Ja toisaalta, autokantaa uudistaa vanhojen autojen poisto liikenteestä, ei auton vaihtaminen muutaman vuoden välein.

    Itse ajan autoni loppuun eli siihen saakka, kun ylläpito ei ole niin huoletonta kuin sen arjessa kuuluu olla. Useinhan tuotteen elinkaaressa ongelmien määrä muodostaa u-mallisen käyrän ja omassani ollaan vasta nousun alkumetreillä.

    Vaikka itse vaihtaisikin uuteen paljon nykyistä aikaisemmin, joku auton kuitenkin lopppuun ajaa. Tällöin yhteiskunnan vinkkelistä katsottuna auton vaihto tarjoaa ainoastaan työtä automyyjille. Itselläni ei ole motivaatiota rahoittaa tuon porukan elämää ja Visakalloon verrattuna suunnilleen 3 kauppaa onkin jäänyt nykyisen autoni aikana tekemättä ja niissä liikuvat provikat maksamatta. Väitän myös, että vaikka Suomessa ajetaan kenties vanhemmilla autoilla kuin koskaan aiemmin, autokanta on silti parempaa kuin koskaan aiemmin. 80-luvulla oltiin kovan verotuksen takia huolissaan myös siitä, että suomalaiset ajaa pienillä autoilla, jotka ovat turvattomia. Nykyään, ilmeisesti parantuneen tiedonvälityksen takia on kuitenkin huomattu, että monissa maissa suositumpia ovat pienet autot. Jopa saksalaisten autokanta on suomalaista pienempää, vaikka isoja mersuja, bemareita yms. autoja sekaan paljon mahtuukin.

    Minusta olennaisinta on se, että jokainen valitsee auton, johon on varaa. Kun ylläpidossa joudutaan kovien hintojen takia turvautumaan huollon laiminlyöntiin, kiinalaisiin halparenkaisiin, epäkuntoisella autolla ajamiseen yms. kikkailuun, on valittu väärin.

Esillä 10 vastausta, 1,311 - 1,320 (kaikkiaan 5,990)