Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,351 - 1,360 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Mites taas tuntuisi että joku muu kuin jaappanininssit ovat taas muutaman vuoden etumatkalla. Taitaa se jaappanininssi sekoilla aivan muussa kuin olennaisessa. Jos rallirunkutukseen lähtö on tärkeämpää kuin pysyä sillä sähköisellä tiellä jossa ovat kerrankin ehkä hiukan jopa edellä muuta automaailmaa. Kun sen sähkökotteron ei varmasti tarvitse ralleja voittaa käydäkseen kaupaksi.

    Puuki

    Aika paljon on muuttunut autot T-Fordin ajoista, kun kulkevat jo ilman ohjaajaa. Mutta se huono puoli kehityksessä on, että saattaa vikaherkkyys lisääntyä. Ainakin huoltotarve  kasvaa ja huollot tulee entistä kalliimmiksi. Autojen käyttöikä luultavasti lyhenee.

    Omassa autossanikin on tutka, jonka avulla auto esim. pysyy toisen auton takana koko ajan samalla valitulla etäisyydellä; itselle jää vain ohjaaminen . Ajoturvallisuus ja ajamisen helppous lisääntyy. Kun tietokoneavusteiset härpäkkeet lisääntyy, niin huoltokohteet lisääntyy samalla, ja tietokoneisiin liittyvät hakkeroinnitkin saattaa tulla ongelmiksi jossain vaiheessa. Silloin ajoturvallisuus saattaakin vähentyä eikä parantua.

    Visakallo Visakallo

    Berliinin rekka-iskussakin olisi kuollut paljon enemmän ihmisiä, ellei Scanian hätäpysäytysjärjestelmä olisi puuttunut peliin.

    Esitetyssä uudessa autoverojärjestelmässä tiedonsiirtoyhteydellä toimiva laitteisto liitettäisiin ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään, joka on jo kaikissa uusissa autoissa. Vanhoihin  autoihin se pitää asentaa sertifioidulla asentajalla ja maksaa kaikkiaan lähemmäs tuhat euroa. Viranomaiset ovat arvelleet, että huijausyritysten varalta autojen ajomääriä voisi tarkistaa esimerkiksi autojen katsastuksen yhteydessä. Omistajalta pyydettäisiin lisäselvityksiä, jos päätelaitteen gps-lukemat ja auton mittariluvut eroaisivat paljon toisistaan.

    Puuki

    Samalla kun mm. ajomäärien seuraaminen helpottuu, auton kaiken liikkumisen seuraaminen mahdollistuu. Siinä on laillisuus  ongelmia olemassa. Eikös ne EU:ssa ole jo linjanneetkin, että yksityisyydensuojan vuoksi ko. seuranta ei ole mahdollista(?).

    Suuret kulut olisi ainakin tulossa seurantasysteemistä. Entistä verotusmallia kehittämällä olisi paljon edullisempaa hoitaa uudistus. Polttoaineverossa jo maksetaan km:en mukaan ajamisesta, ja jokin tietullityyppinen maksaminen olisi edullisempi toteuttaa lisäksi. Ainakin ulkomaalaiset rekat pitäisi ensimmäiseksi pistää verolle.

    Kummallista jos  autoiluun liittyvät verot ei nykyiselläänkin riittäisi tiestön hoitoon, kun niitä kerätään moninkertaisesti enemmän kuin mitä käytetään tieverkoston ylläpitoon.  Jos seuranta toteutuu, niin alkaa rahastus. Sama kehitys on tod.näk. mikä tapahtui  sähkönsiirron yksityistämisen jälkeen.

    Metsuri motokuski

    Näin se varmaan on että alemmat tieverkostot rapautuu vieläkin nopeammin kun yksityinen taho alkaa teitä hoitamaan kokonaisvaltaisesti. Sen jälkeen teitä kunnostetaan, jos kunnostetaan, joissa on suurin liikenne ja parhaat tulot. Kyllä uskon edelleen että valtiojohtoinen tieverkoston valvonta on paras ja siten kaikki osallistuvat tieverkoston kunnostukseen verorahojensa turvin kuten sosiaalisektori toimii. Siihen olen ilman muuta valmis että tietullit voisivat tulla meillekkin päätieverkostolle joilla kehitettäisiin teiden kuntoa.  Alemmat tieverkot hoidetaan valtionvaroin ja urakkakilpailutusten kautta.

    Jätkä

    Puuki: -”Suuret kulut olisi ainakin tulossa seurantasysteemistä. Entistä verotusmallia kehittämällä olisi paljon edullisempaa hoitaa uudistus. Polttoaineverossa jo maksetaan km:en mukaan ajamisesta, ja jokin tietullityyppinen maksaminen olisi edullisempi toteuttaa lisäksi. ”

     

    Tuon ehdotuksen mukaan pitäisi ainakin sähköautoille pistää lisävero?

    pitkät neulaset pitkät neulaset

    Minulla taitaa ollakin tuon vänkärin penkin alla jonkinsortin seurantalaite.

    Asennusautona ollut Lt. Tonnin värkit unohtuneet tarpeettomina?

    Visakallo Visakallo

    Jos tuo kaavailtu ajoseuranta tulee käyttöön, se kiihdyttää entisestään hiljaisimpien valtionteiden muuttamista yksityisteiksi, sillä pienet ajosuoritteet näkyvät heti, eikä erillisiä liikennelaskentoja tarvitse edes tehdä. Asukkaat ovat syrjäkylistä jo lähteneet ja asunnot siellä muuttuneet arvottomiksi. Seuraavaksi syrjäisille metsille käy samoin.

    Visakallo Visakallo

    Vähän kilometrejä vuodessa ajavat kaupunkilaiset hyötyvät eniten kaavaillusta uudistuksesta. Uusi auto olisi halpa ostaa ja halpa pitää.

    jees h-valta

    Onpas kumma kepulandian hallitus. Suosii kaupunkilaisia ja potkii omiaan päihin? (vaikka toteutus menisikin seuraavan hallituksen puolelle)

Esillä 10 vastausta, 1,351 - 1,360 (kaikkiaan 5,990)