Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,421 - 1,430 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Bensiiniautot vain toimivat kelistä kuin kelistä ja mitään turhia apukiksanteereja ei tarvita. Skodankin myynnistä oli työkaverille suoraan sanottu että osta järkevämpiä lisävarusteita kuin moottorin lämmitin. Se ei ole nykybensiinimoottorille kuin riesa. Kun ohjausyksikkö tuntee väärin osalämmön mootttorissa se ei välttämättä osaa ruokkia edes kylmälähtöön oikein. Ne ei tarvitse ja siten päivän metsätöihinkin aina varma peli kun tietää että lähtee muutenkin kuin hinausauton lavalle sulatuskeikalle. Minä kuulen aivan riittämiin alan ammattiväen eli myyntiedustajien autokokemuksia ja sieltä kyllä saa vinkkejä mikä missäkin toimii ja mikä ei.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Oma tiisselini on ollut nyt 6 v käytössä ja muistaakseni ihan alkuperäinen akku käytössä edelleen. Ainut ylimääräinen härpäke, jota joskus itsekin käytän, on jäähdyttimen säleikön suojus kovilla pakkasilla, että moottori lämpenee nopeammin eikä polttoaine jähmety. Ihmiset kai tykkäävät tiisseleistä siksi, että vääntö on moottorin kokoon nähden oikein hyvä, ja paljon ajaville syntyy vähän säästöä polttoainekuluissakin. Luulen että bensa/diesel kilpailutilanteeseen tulee kovasti vaikuttamaan se, kummassa systeemissä saadaan kehitettyä kustannuskilpailukykyinen biopolttoaine ja lisäksi hiukkas- ja typpipäästöt hallintaan.

    jees h-valta

    Onko A.J:llä nk. moottorin esilämmitin polttoainetoiminen vai sähkö? Akun kestoon vaikuttaa todella olennaisesti jos on nk. wepasto.

     

    Jätkä

    Kun akun koko on mitoitettu oikein, se kestää Wepaston, kuin myös muidenmerkkisten lisälämmittimien käytön.

    Tietty laturi pitää olla teholtaan riittävä ja hyvä olisi olla automaattilaturi yhdistettynä lohkolämmittimeen.

    ”Akkujen huoltoa on purkaminen ja lataaminen”, sanoi kone – ja sähköpuolen opettaja.

    Olen ajellut satojatuhansia kilometrejä autoilla, joissa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Niissä on järjestään tupla-akut, eikä koskaan ole tullut ongelmia niiden kanssa, vaikka auto on seissyt tunteja pakkasessa ”Webasto” päällä.

    Tosin nuo lämmittimet ovat olleet Ebersbächer- merkkisiä tai jotain sinne päin..

    Tuon Jeesin änkytyksestä tulee mieleen Maatalousoppilaitoksen pojat, joilla on kotona uudehko traktori: Toisen kotona on Iso Jontikka ja toisen kotona lähes aman kokoinen Valtra. Molemmat kehuvat koko ajan omaansa.

    Koululla on samanlaiset traktorit, joita pojat pääsevät ajamaan. He ajavat vierailla merkeillä ja koittavat tosissaan saada sitä rikki kaikin mahdollisin keinoin. Valtra sen kisan hävisi, voimansiirto hajosi totaalisesti.

    Takuuseen korjattiin, vaikka kaikki tiesivät, että ”Tahallaan särjetty”.

    Jeessin tapauksessa olen kuvitellut, että hänellä kuitenkin olisi ikää je reipusti yli kuudentoista vuoden.

    Visakallo Visakallo
    jees h-valta

    En tiedä vielä vittaako visakallo päivän iltalehti-annillaan juuri kohtaan jossa tosiaan varoiteltiin polttoainekäyttöisten lämmittimien syövän akun nopeasti. En millään jaksa uskoa että jätkän pirssit olisivat jotenkin asiassa poikkeuksellisen nerokkaita laitteita. Että kyllä se on noin pari vuotta per akku ja sitten on se puhti ohi jolla kylmä akku vielä pystyy starttiin. Toki sillä on muu käyttö mahdollista vielä vuosikausia. Olen nimittäin jokusen käytellyt sähköaitojen akkuina, työmaan autoista kun on vaihdelleet. Sitä paitsi mikään auto ei mene tuntikausia vepastolla jos auto on sammutettu. Kyllä kuivaa varmasti virrat paremmastakin akusta. Meillä asentajat ovat kertoilleet etä max-puolituntia menee. Meillä firmassa on Ducatoja,Transitteja,Transporttereita. Ettei se autokohtaistakaan ole. Mutta jätkällä voi nyt sanoa että kaikki tuntuu olevan hiukan parempia. Jopa fiilat.

    Visakallo Visakallo

    Et tainnut Jesse klikata linkkiä auki?  Siinä on Ssangyong XLV:n esittely.  Se ei liity auton lämmittämiseen.

    jees h-valta

    Aha, olisi tosiaan pitänyt. Mutta tuo Kiinan rakkine juuri enempää kuitenkaan kiinnosta.

    Visakallo Visakallo

    Etelä-Korean. Tätä mallia myydään vain Ruotsissa. Suomen hinta nelivetona olisi jotain 26.000-28.000 euroa.

    Jätkä

    Kun Jeessin asentajakavereilla ei ole akku kestänyt kuin puolen tunnin lisälämmityskäyttöä, niin on syytä epäillä joko käyttäjien virheitä, eli auton akku on ollutkin vajaalatauksessa, taikka akku on alunperin alamittainen ja on ollut vain ns. vakioakku.

    Meidän autoissa on – samoin kuin paikallisen sähköverkkoyhtiön autossa on tupla-akut ja automaattilaturit, jotka ylläpitävät akut täydessä iskussa, kunhan auto on ennen ajoon lähtöä piuhan päässä.

    Mutta Jeessillehän ei sovi mikään sellainen, mitä hänellä ei ole. Kaikki se, mitä hänellä on, on maailman parasta ja ainutlaatuista.

Esillä 10 vastausta, 1,421 - 1,430 (kaikkiaan 5,990)