Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,461 - 1,470 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Tolopainen Tolopainen

    No paljonko oli kauppareissulla kulutettu polttoainemäärä, nimimerkki epätietoinen kysyy.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    20 l/100 km = 0,2 litraa/1 km. 2 km x 0,2 litraa eli 4 dl? Käynnistys itsessään ehkä vei vielä hippusen lisää.

    Tolopainen Tolopainen

    Eipä ole tullut seurattua paljonko diesel kuluttaa kaupunkiajossa, mutta keskikulutus on 5,7 eli aika lähelle tuota on teoriassa mahdollisuus päästä. Dieselauton kulutus  ei paljon nouse kaupunkiajossa, tuokin kulutus ajettu keskinopeudella 50km/h eli sisältyy paljon kaupungissa ajoa.

    suorittava porras suorittava porras

    Taloussanomat :

    ”Saksassa ja Suomessa tehtyjä testejä on analysoinut sama tutkimusryhmä, joka oli paljastamassa Volkswagenin päästöhuijausta, kertoo The Guardian -lehti.

    Nykyaikaiset dieselautot voivat tuottaa litraa kohti kymmenen kertaa enemmän myrkyllisiä typenoksideja (NOx) kuin raskaat rekat ja bussit, paljastaa uusi eurooppalainen selvitys. Asiasta kertoo The Guardian.

    Saksassa ja Suomessa testatut raskaat ajoneuvot päästivät ajettua kilometriä kohden noin 210 milligrammaa typpioksidia, kun nykyisten parhaiden Euro 6 -luokituksen mukaisten dieselautojen vastaava luku on 500 milligrammaa kilometriltä.

    Koska busseilla ja rekoilla on lisäksi isommat moottorit ja ne polttavat enemmän dieseliä kilometriä kohti, ero polttoainelitraa kohti kasvaa kymmenkertaiseksi.”

    Typenoksidit aiheuttavat kymmeniä tuhansia ennenaikaisia kuolemia Euroopassa, ja suuri osa NOx-päästöistä on lähtöisin dieselautoista.

     
    ….on jotenkin ”pyhä ” olo , kun ajelee siviiliajot vähäpäästöisellä bensavehkeellä . Työautoa ajellessa on vain pyrittävä unohtamaan ikävät tosiasiat : )

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kaasu- tai sähköauto on vielä oleellisesti parempi päästöiltään kuin bensa-auto. Puupohjaiset biopolttoaineet ovat vielä kysymysmerkki: tuleeko todellista päästövähennystä? En laske biomassan vähenemistä metsissä tässä yhteydessä päästöksi, vaan pelkästään se energia, joka menee puunkorjuuseen, kuljetukseen ja prosessointiin vs. polttoaineesta saatu energia.

    Jätkä

    Nuo Jeessin ”tiedot” moottorin esilämmityksestä ovat ajalta ”kun isä lampun osti”.

    Asensin hiljakkoin minulle uuden traktorin kupeeseen oikariin menneen letkulämmittimen tilalle uuden. Teho 2 kilowattia, vesipumppu ja termostaatti, joka pitää huolen, että neste ei lämpiä yli 50 astetta celsiusta.

    Laite kierrättää lämmittämänsä nesteen öljypohjassa olevan kennon läpi lämmittimeen, josta pumppu työntää nesteen sylinterinkannen kautta kiertoon. Moottori on kuusisylinterinen n. 165 heppainen möhkäle, joka jo puolen tunnin lämmityksen jälkeen on pakkasellakin plussan puolella. Jos lämmitän traktoria esim kaksi tuntia, sen lämpömittari näyttää noin 50 astetta, vaikka ulkona olisi -30 astetta.

    Ainoa, mikä hetken aikaa kangertaa, on hydrayliikka, jonka voi käynnistyksen jälkeen antaa pyöriä sen aikaa, kun menee lumien harjaamiseen ja ikkunoiden putsaamiseen.

    Traktorin moottori lähtee siis käyntiin paremmissa olosuhteissa kuin kesähelteellä. Ei tarvitse hehkutella, vaikka ei olekaan bensavehje. Ja heti alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa ohjaamoon.

    Tolopainen Tolopainen

    Metaani olisi paras hiilivetypohjainen polttoaine polttomoottorille, hyötysuhde saadaan paremmaksi kuin dieselissä eikä hiukkaspäästöjä synny. Ihmeen hiitaasti noidenkin yleistyminen edistyy, tai ei edisty ollenkaan. Suomessa valtiota ei autoilussa kiinnosta kuin autoilijoiden rahat, päästöjen vähentäminen on jäänyt sivuseikaksi.

    jees h-valta

    Ensin visakallolle tuonne edelliselle sivulle että ei tarvita haapakauppoja uuteen autoon siirtymiseen. On tilattu jo mutta toimitus sinunkin autoasi pidemmälle kevääseen. Siitä juuri tiedän tuon bensa-auton lämmityksen hankalat temput. Tosiaan, öljypohjalämmittimen olisi saanut ja se on aika hidas. SÄÄSTÖÄ tuli siinä kohtaa. Saa sen toki jälkiasennettuakin. Nykyauton noin 5,5-6 litran kulutus ei paljon extraihmeellisiä temppuja säästämiseen tarvitse. Muistaakseni 5,5 oli yhdistetty kulutus ja minun ajotyylilläni automyyjän mukaan varmaan 6. Auto on paikasta a paikkaan b siirtymistä eli käyttöä varten eikä sähköverkon käyttöä kuormittamaan. Työpaikalla saisi lämmitystolppaan mutta en ala siihen tuhraamiseen. Tuleepa ne renkaatkin sitten uusittua saman tein. Molemmat, kesä/talvi. Katkeruus siirtymisestä ”nuhapumppuihin” mutta ei tätä nykymaailmaa vastaan kannata yhden miehen sotia. Ajo-ominaisuudet riittää samaan kuin edellisessäkin ja kokokin lähellä VW:n kokoa. Mitään muuta nyt lyhyt koeajolenkki ihmeitä tuonut mutta ihan kelpo eurooppalainen auto. Bensiiniturbo ja automaatti. Ja vuotuiset kulut tietenkin putoaa roimasti.

    Gla Gla

    Kodiaqin ostit? En ikinä usko, että pääset sillä 6 litran koulutuksiin.

    Anneli, tee kauppamatkalla kolmaskin koe. Kulje kilsan matka polkupyörällä. Itselläni ainakin tulee todella tyhmä olo, jos tuollaiseen matkaan käytän autoa. Itselläni on kauppaan matkaa 7 km ja 20 kiloa tavaraa sieltä pyörällä tulee sivulaukuissa hienosti kotiin.

    jees h-valta

    Eipä ollut Kodiaq, sitä kun saisi varmaan varrota kutakuinkin vuoden loppuun. Kyllä se vanha tunnettu mutta uudistunut ja eikä suinkaan huonosti uudistunut. Ainakin auton näkö on parantunut huimasti ja todella moderni sisätiloiltaankin. Näytti herättävän mielenkiintoa siinä autoliikkeessä varsin kovasti. Hinta/laatu vaikuttaisi aika hyvältä paketilta.

Esillä 10 vastausta, 1,461 - 1,470 (kaikkiaan 5,990)