Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,541 - 1,550 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Pitkä takuuaika on parhaimmillaan silloin, kun sitä ei tarvitse lainkaan. Minusta monessa laitteessa, joita tarvitaan oman työn tekemiseen, takuuhuollot ja korjaukset ovat joka tapauksessa harmillisia, koska ne syövät tuottavuutta.

    Toki on hienoa, jos autossa jokin kallis remontti saadaan takuun piikkiin, eikä siitä tarvitse maksaa mitään, mutta hienompi homma on, jos ei tarvitse ajella ja kulkea korjaamolla ylimääräisiä kertoja.

    Esim minun , nyt jo edesmennyt Audi poti sähköhäiriöitä, joille ei löytynyt selitystä. Samoin Volkkarin Jetta oikutteli sähköjensä puolesta. Rikki ei ollut yleensä, mutta vikavaloa näytteli ja menihän niistä sulakerasian pohjaa ja ABS-jarrujen ohjausboksi, sekä tosiaan moottorinohjaus-vikavaloa ja tehonmenetystä.

    Niihin tosin tottui, eikä tien päälle jääty kertaakaan. (Paitsi kerran automaattilaatikko esti käynnistämisen – ilman syytä) No – yli 600 tuhatta kilometriä mittariin kuitenkin.

    Visakallo Visakallo

    Autojen takuuajat ovat yleisesti pidentymässä nyt jo eurooppalaistenkin autojen osalta. Eihän mikään takuu normaalista kulumisesta johtuvia osia korvaa, mutta pääsääntöisesti nykyiset 5-7 vuoden takuut toimivat ihan asiallisesti. Kyllähän asiallisesti huolletun ja ajetun auton pitää vähintään sen ajan kestääkin.

    harrastelija harrastelija

    Nuo ylisuuret takuut ovat vähän 2-piippuinen juttu. Vaimon kauppakassista päättyi 3-v takuu ja vein huoltoon yksityiselle korjaamolle. Hinta oli ehkä puolet myyntimerkin huoltoon verrattuna! Eli merkkifirma varmistaa pitkällä takuulla myös korjaamon työllisyyden ns jälkimarkkinoinnin.

    Tuosta Jees:in osamaksusopparista on nyt noussut melkoinen älämölöö! Koneyrittäjiä kun jututtaa, niin kun on sopivasti vekkuleita, niin aika kuluu paremmin!

    Gla Gla

    Harrastelija: ” Sen verran katselin 3008 SUV_malleja, etteikö niillä ole nelivetoa?”

    Ei näytä olevan, mutta mielestäni se ei ole mikään ongelma.

    Harrastelija: ”Suomi on pitkä maa ja keliolot vaihtelevat, ehkä H-vallan talvet ovat niin lyhkäisiä, että 2-vedolla pärjäilee? Näillä korkeuksilla puoli vuotta on ongelmakeliä, joten aion kyllä vielä pysyä nelikolla ja dieselilläkin.”

    En tiedä, millä korkeuksilla ajelet, mutta Lapissakin pärjätään hienosti kaksivetoisilla, kun puhutaan yleisillä teillä ajamisesta. Taannoin TM:n talvitestissä oli pelkkiä nelivetoisia poislukien referenssiautona farkku-Auris hybridinä. Etenemiskyky (vetokyky ylämäessä yms. testit) oli ainoa kohta, missä eroa nelivetoisiin syntyi. Normaalissa maantieajossa ja jopa jääradalla ei kaksivetoisuus millään tavalla haitannut suoritusta, eikä ole mitään viitteitä siitä, miksi enemmistön käyttämällä autotyypillä ei läpi Suomen pärjäisi.

    Tarpeesta puhuttaessa maastoajo on sitten asia erikseen ja sen suhteen on muiden toisille vaikeampi vaatimuksia määritellä. Sen olen huomannut, kun minun ratkaisujani on moni huonona pitänyt. Itse en kuitenkaan osaa olla pahoillani siitä, että pärjään kaksivetoisella henkilöautolla, kaiken lisäksi matalan maavaran omaavalla, yleisten teiden lisäksi metsätalouden ajoissakin. Toki seuraavassa autossa saisi tilaa hiukan enemmän olla tien ja pohja välissä, kunhan asiasta ei ole havaittavaa haittaa siinä yli 99% osuudessa kilometreistä, jotka yleisiä teitä pitkin ajan.

     

    Visakallo Visakallo

    Nykyisin auton voi huollattaa muuallakin kuin merkkiliikkeessä ja takuu säilyy silti. Hinnat putosivat merkkihuolloissa samalle tasolle muiden kanssa, eli ovat 300-400 euroa / 20.000 km.

    Tolopainen Tolopainen

    Minä en aja tuolla isokoppasella nelivedolla talvella ollenkaan. On se niin vaikea hallittava jos lähtee luisuun. Etuvetoinen henkilöauto on paljon turvallisempi ja parempi talvella.

    Gla Gla

    Huollon hinnat ovat yhtä helposti verrattava asia kuin vakuutukset, joissa ehtojen erilaisuus tekee vertailusta käytännössä mahdotonta. Kukaan ei pysty sanomaan, onko halpa huolto yhtä hyvä kuin kallis. Kaikkein tärkeintä mielestäni on se, että työt tehdään hyvin. Toki jälleen jos vaihtaa kolmen vuoden välein, asialla ei niin ole väliä. Kunhan öljyt vaihdetaan. Muuta varsinaista tehtävää ei tuossa ajassa paljon ehdi tulla tai ainakaan niiden laiminlyönti ei ehdi isompaa ongelmaa aiheuttaa.

    Tolopainen Tolopainen

    Voi sen huollattaa, mutta ei kannata. Huolto-ohjelmiin voi tulla muutoksia ja saattaa menettää takuun, kun niitä ei ole noudattanut. Eikä nuo ulkopuoliset kuitenkaan saa ohjelmapäivyksiä tai tietoja tarkistuksista tai ilmaisista korjauksista, joita merkkiliikkeet tekevät.

    harrastelija harrastelija

    Se on kyllä mitä Tolopainen esittää. Takuuhuoltojen aikana huoltomies kyseli toiveita ja hän sitten ajoi päivitysohjelman sen mukaan. Sitä en kyllä tiedä, että mitä säädetään? – p.aineen syöttö’ä – ilmaa …

    Traktoripuolella puhutaan lastutuksesta silloin, kun halutaan tehoa lisää. Kainuun metsäteitä kolutessa talvikeleissä maasto on sen verran mäkistä eikä linkous ole aina juuri käynyt, niin 2-vedon kanssa ollaan kusessa!

     

    Puuki

    Huoltohinnat vaihtelee melko paljon nykyäänkin. Viimeksi kun käytin autoa merkkihuollossa, niin määräaikaishuollon hinta oli tiedossa etukäteen, mutta ylimääräisiä kuluja tuli hieman akun uusinnasta.  Huoltomies ehdotti aluksi uuden huoltoajan varaamista ja n. 300 € arvoisen  osan vaihtoa, joka kuulemma voisi olla syynä virtapuolen vikailmoitukseen. No se vika korjaantuikin ihan akun vaihtamisella, mutta itse sitä piti ehdottaa.

    On vähän vastaavia huoltokäyntejä joskus sattunut muillekin tutuille. Autokorjaamot huoltojen yhteydessä tekevät usein bisnestä esim. vaihtamalla arvokkaita osia uusiin vaikka entisen osankin saisi kuntoon joskus helpostikin.

Esillä 10 vastausta, 1,541 - 1,550 (kaikkiaan 5,990)