Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,631 - 1,640 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Uudempi vm. 2013, ja ne toiset ovat n. 10 vuotta vanhoja.

    Visakallo Visakallo

    Jesse: ”Kumma että täällä pösökuskit vaihtaa samaan uudelleenkin.”

    No, se taas johtuu siitä, että automyyjät kävelee poispäin tolpan taakse piiloon, jos menet tarjoamaan Pösöä johonkin toisen merkin liikkeeseen. Voit itse kokeilla parin vuoden kuluttua!

    jees h-valta

    Tuskin edes yritän mutta työkaveri kyllä hyrräsi tyytyväisyyttään kun vaihtoi pikku-pösön (oli varmaan jotain 206 tai 306jos oikein muistan) Skodan Fabiaan. Sai mielestään hyvin eikä yhtään edes koeajettu vaan sinne jäi ja Raumalta myytiin eteenpäin jonkun emännäm ”kauppakassiksi”. Eipä hänellä siinä kyllä mitään mainittavaa vaivaa ollutkaan. Ja hänelläkin toinen pösö, ensimmäisellä ajeli itse jatkuvasti Pori-H-valta väliä töihin.

    Gla Gla

    Katumaastureissa hintojen vertailu on monesti vaikeaa. Helposti verrataan pykälää isompaan ja siten saadaan mielikuva edullisesta vaihtoehdosta. Mazda CX-3 on omaa sukua Mazda 2 ja Mazda CX-5 on omaa sukua Mazda 3. Mallimerkinnällä luodaan kuitenkin toisenlaisia mielikuvia. Jessen Pösön akseliväli on 2675 mm, kun Mazdassa se on 2570 mm. Tuo varmasti vaikuttaa sisätiloihin. Kokonaispituuksien ero (4447 vs 4247 mm) vaikuttaa myös tavaratilaan.

    Huomattavasti lähempänä 3008:n mittoja Mazdan mallistossa on CX-5, jonka akseliväli on 2700 mm ja pituus on 4555 mm. Hinnatkin etuvetoisena 30 000 euron molemmin puolin kuten Pösönkin. Onko kyse moottorista vai mistä, mutta etenkin jarrulliset peräkärrypainot on Mazdassa selkeästi suuremmat ja siten se antaa aihetta oletta tuon olevan sopivampi raskaampaan käyttöön. Toisaalta myös CX-3:n todellinen kokoluokka paljastuu jarrullisen kärryn vaatimattomasta painosta, 1200 kg niin etu- kuin nelivetoisenakin. Kattokuormakin on vain 50 kg.

     

    Visakallo Visakallo

    En kyllä verrannut Jessen Pösöä Mazdaan, vaan lähinnä oleviin etuvetoisiin katumaastureihin. Kun tutkii tarkemmin Pösön hinnoittelua, niin parempi varustelu nostaa auton hintaa rajummin kuin muilla merkeillä. Jessen versio maksaa oman kertomansa mukaan jo 35.000 euroa. Se on oikeasti aika paljon etuvetoisesta, 1200 kuution moottorilla varustetusta autosta, kun muita saa samalla varustelulla sillä hinnalla nelivetoisenakin ja isommalla moottorilla. Tämä on hyvin merkittävä seikka siinä vaiheessa, kun Pösön vaihtoarvoa punnitaan kolmen vuoden kuluttua.

    jees h-valta

    Tuo Glan mainitsema peräkärryn veto-ominaisuus joka tosiaan Mazdan vaatimattomana kiinnitti myös huomioni. Ja kattokuorma samaten. Minulle ei ne olleet valintakriteerejä koska kumpaakaan en tarvitse. Koukkua en edes ottanut lisävarusteisiin. Kyllä se Visakallo niin on että aivan samoin joudut ottamaan ne toiset renkaat ja jotain muutakin lisävarustetta niihin sinun vertaamisiisi eli kyllä ne samassa suhteessa kallistuu. Mazdan CX5:n olisi mennyt minulla vastaavilla varusteilla yli neljänkymmenen tuhannen äkkiseltään katsottuna. Silti esim. rengaskoot yms vaatimattomammat. Maavaraa se on se tuumakin lisää. Rasitteena ikiaikaisen vanhakantaisesta moottorista vireytetty ja rikkaampipäästöinen ja huonon väännön omaava nelisylinterinen konstruktio. Kuten mainittu Puretec ”puree”maantietä kummasti. Ja edelleen, pösön vaihtoarvoa punnitaan todennäk. edelleen pösöön jos kummia ei satu kolmenkin vuoden päästä. NIIN vakuuttava ja nuorekas paketti se on.

    wanhajätkä

    Onnea vaan jesse valinnallesi. Vahva usko tekee ihmeitä. Olet jo valitsemassa seuraavaa vaikka tulevastakaan ei ole kokemusta juuri valokuvaa ja autokuumeessa ajettua lenkkiä enempää. Ei nyt anneta sen häiritä.

    Tivottavasti se on se metsämiehen uusi parempi auto.

    Jätkä

    Visakallo:

    ”-Jesse: ”Kumma että täällä pösökuskit vaihtaa samaan uudelleenkin.”
    <div class=”comment__text”>

    No, se taas johtuu siitä, että automyyjät kävelee poispäin tolpan taakse piiloon, jos menet tarjoamaan Pösöä johonkin toisen merkin liikkeeseen. Voit itse kokeilla parin vuoden kuluttua!”

    Tuo on kyllä pantu merkille ranskalaisten autojen kohdalla. Pösöö, Citikkaa tai Rellua ei autokauppias hyvitä oikein mitenkään. Mitä tuoreempi malli, sitä vastenmielisempi se on kauppiaalle.

    Vastaavasti niiden merkkien myyjien on otettava, jos haluavat uuden myydä, sellaista on se ”merkkiuskollisuus”.

    Epäilemättä Ranskikset ovat paljon parempia kuin mitä on niiden maine, mutta se ei riitä.

    </div>

    Gla Gla

    Uskaltaisikohan ottaa seuraavaksi autoksi muutaman vuoden ikäisen C5-farkun nestejousilla? Hintapyynnöt niissä on kovia suhteessa tiloihin ja käyttökustannusten edullisuuteen, mutta ehkä lopullinen hinta asettuu todellisessa kaupanteossa sopivalle tasolle. Jos tarpeeksi halvalla saisi, voisi sen surutta paalata jo 250-300 tkm kohdalla, jos vikoja alkaa liikaa tulla.

    Gla Gla

    Visakallo: ” Jessen versio maksaa oman kertomansa mukaan jo 35.000 euroa. Se on oikeasti aika paljon etuvetoisesta, 1200 kuution moottorilla varustetusta autosta, kun muita saa samalla varustelulla sillä hinnalla nelivetoisenakin ja isommalla moottorilla.”

    Varustelun vertaaminen vaatii melkoista perehtyneisyyttä, jotta olennaiset erot selviäisi. Esim. ksenon- tai ledivalot on monessa vakiona vasta huippumallissa ja jos ne joutuu lisävarusteena tilaamaan, tulee siitä helposti tonni lisähintaa. Toki jos niitä ei halua, asetelma muuttuu toisenlaiseksi. Sama pätee varmaan moneen muuhunkin varusteeseen.

    Moottorin koko ei ole mielestäni olennainen kriteeri. Esim. Jessen Pösöstä lähtee 130 hv/230 Nm. Tuo on linjassa vastaavan kokoluokan autojen kanssa ja tarjoaa tähän autoon täysin riittävän suorituskyvyn, mutta pienen kulutuksen. Jos kaikesta huolimatta verrataan Mazdaan, jossa on poikkeuksellisen iso moottori, siitä irtoaa versiosta riippuen joko 120 hv/204 Nm tai 150 hv/204 Nm. Kummassa sitten on paremmat arvot, Pösössä vai Mazdassa? Itse kyllä pidän Mazdan lähestymistavasta (iso, vapaastihengittävä moottori), mutta minun fiilikselläni ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

     

Esillä 10 vastausta, 1,631 - 1,640 (kaikkiaan 5,990)