Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,761 - 1,770 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Vaurioalttiimpi toki tuollainen rengastus on mutta en nyt tarkoittanutkaan todella hankalia teitä vaan asfalttipaanoja joissa saa olla jotain pientä poretta ja uraa kyllä. Niissä mennään sanotaan nyt että vakaasti. Vesikelissä pärjää aika hyvin hyvillä kulutuspinnoilla mutta sohjoa kyllä on syytäkin pelätä. Kuten aiemmin mainitsin se on tänä talvena kerran kyllä pelläättänyt kunnolla. Tilanteessa jossa lipsumiseen ei olisi ollut yksinkertaisesti tilaa. Eikä mahdollisuutta hellittää vauhtia. Tuurillakin joskus seilataan.

    Gla Gla

    Jos rengaskoon merkintätapa on jonkun mielestä sekava, kannattaa varautua polkupyörien renkaita uusiessaan järkytykseen. Käytössä on kolme standardia. Oman maantiepyöräni rengaskoko voidaan merkitä joko 35-622, 28 x 1 5/8 x 1 3/8 tai 700 x 35C. Joskus leveysmitta heittää muutaman millin, joten sama rengas voidaan merkitä 37 milliseksi. Läskipyörien rengaskoko voidaan merkitä myös esim. 26 x 4,8″.  Oma lukunsa on maastopyörissä suosittu 29″, jossa todellisuudessa on halkaisijaltaan sama 28″ vanne kuin monissa muissakin pyörissä. Maastopyöräni vanne (kiekko) sopii siis periaatteessa heittämällä maantiepyörääni.

    Autojen talvirenkaiden vesikelin ominaisuuksia arvioidessa kannattaa perehtyä TM:n nro  16/2016  artikkeliin. Testissä uusi kesärengas (kulutuspintaa 7 mm) nousi vesiliirtoon 80,2 km/h nopeudessa. Uusi talvirengas (kulutuspintaa 8 mm) 69,3 km/h nopeudessa. Kulunut kesärengas (kulutuspintaa 2 mm) oli samaa tasoa kuin uusi talvirengas. Tämä on asia, jota harva ennen tuon testin julkaisua tiesi.

    Jarrutusmatkoissa oli sama suuntaus. Uusi kesärengas hidastui märällä tiellä 80 > 5 km/h 25,4 metrissä. Uusi talvirengas vaati matkaa 39,2 m eli suunnilleen saman verran kuin 2 milliin kulunut kesärengas.

    Tuon testin selkeä tulos on siis, että talvirengas ei toimi kesäolosuhteissa.  Ainakin etelässä pääteillä on suolauksen ja lauhan kelin takia usein kesäisen märät olosuhteet. Testissä käytetyt uudet renkaat oli Michelinin malleja. Jos siis jonkun ennakkoluulot ovat vahvempia kuin testiradalla suoritetut mittaukset, kannattaa ainakin lukea testi ennen sen tulosten kumoamista.

     

    jees h-valta

    Siis siirrytään vapaaehtoiseen talvirengastukseen. Tuohan on kuitenkin juuri yleisin keli talvella nykyään pääteillä. Korkeintaan suolauksesta märkä.

    Gla Gla

    Tänään ilmestyneessä TM:ssä on koeajettu 3008 Allure manuaalina.

    Kulutus maantieajossa 5,8 l/100 km, ihan ok lukema tuon muotoiselle autolle.

    Maavaraksi mitattiin tavanomaiset 16 cm, joten kuten aiemmin epäilinkin, valmistaja ei ole tehnyt mittausta matalimmasta kohdasta.

    Tavaratilan koko 380 l eli alemman keskiluokan pystyperäisistä puhuttaessa paremmasta päästä, jää kuitenkin n. 100 litraa saman kokoluokan farkkujen tavaratilasta.

    Lähivaloissa kantama erinomainen, kaukovaloissa ei ihan yhtä hyvät. Vaikuttaa olevan tyypillistä nykyisille valoille eli lisäpitkien asennus voi olla tarpeen, jos kaukovaloilla on tarve ajella. Ajovalojen pesurit puuttuu, mitä koeajossa ihmeteltiin. Tuon tehoisissa valoissa pesuri on lakisääteinen varuste.

    Istuimet mainittiin mukaviksi, mutta keskikonsoli saattaa jonkun mielestä olla turhan massiivinen. Neljälle on tilaa riittävästi.

    Moottori ja vaihteisto toimii hyvin, samoin ajettavuus ja jousitus muutenkin on kunnossa. Auto on suht hiljainen, mutta 19″ renkaat hiukan heikentää tilannetta varsinkin karkealla asfaltilla. Koeajoauton talvirenkaat oli 17″.

     

     

    oksapuu

    No niin…

    Autovero-uutinen karkasi julkisuuteen, nythän tämä homma vasta mielenkiintoiseksi menee… 🙂

    Jätkä

    Nykyhallituksella ei ole munaa tehdä tuollaista päätöstä. Kyllä se lahoaa käsiin hyvin nopeasti.

    Visakallo Visakallo

    Jos on auto olemassa ennestään, väliraha ei välttämättä paljoa muutu, sillä uuden  sekä vaihtoauton hinta putoaa. Jos pääsee suoraan uuden ostamaan, saa sen tietysti halvemmalla. Täsä toteutuu melko varmasti ns. suomalainen malli, että tulee uusi auton käyttömaksu, mutta vanhat verot jäävät myös olemaan.

    jees h-valta

    Pitäähän tuo jokatapauksessa kompensoida tällä hetkellä kaupat tehneille. Muutenhan alkaa piiiiiitkä vuosi kauppiaille. Loppuu varanto ennen kuin vuosi. Ja todella olen samaa mieltä jätkän kaas että tämä kyllä kippaa täysin.

    Berza

    Kyllä se on nyt niin Jesse ja kumppanit, että autojen kingi tehdään Romaniassa, sen on autobildkin todistanut 🙂

    http://www.autobild.de/bilder/die-besten-marken-aller-klassen-5695536.html#bild3

    Visakallo Visakallo

    Autoliiton mukaan autoilijoilta perittävät tienkäyttömaksut voisivat olla vuosittain keskimäärin jopa yli 700 euroa. Vanhoilla autoilla köröttelevät kuuluisivat liikenneuudistuksen suurimpiin häviäjiin, sillä he eivät hyötyisi autoveron poistamisesta.

     

Esillä 10 vastausta, 1,761 - 1,770 (kaikkiaan 5,990)