Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,791 - 1,800 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    No niin, Trump on virkaan vihitty ja voimme odotella Usan autojen laadun ja myyvyyden uutta nousua. Kun vielä verot kevittyy en taidakkaan luopua Chevroletista vaan avolava saattaa vain nuortua lähivuosina. Olihan niitä komea satsi saattelemassa uutta pressaa virkaan. Hiukan päästöalttiita ovat mutta kait se meillä maailmaan mahtuu kun tuolla ison rapakon takanakin.

    Gla Gla

    Sehän se vitsi onkin, ettei maailmaan päästöjä mahdu, eikä luonnonvarojakaan ole tarpeeksi nykyiseen kulutukseen verrattuna. Jossain loppukesän – alkusyksyn paikkeilla maapallo on käyttänyt vuoden aikana tuottamansa luonnonvarat ja loppuvuosi eletään velaksi. Ekologian kannalta on samantekevää, syntyykö päästöt meillä ja amerikassa. Eli osta vain samanlainen auto, mutta laita se loppuvuodeksi seisontaan kesälomien jälkeen. Uuden auton ostaja kun päättää osaltaan autoilun päästöistä keskimäärin seuraavan 15-20 vuoden ajalta, vaikka vaihtaisikin kolmen vuoden välein uuteen. Joku kuitenkin uutena ostetun auton käyttää loppuun. Siten olen iloinen, että Touaregin kohdalla päädyit kohtalaisen taloudelliseen Pösöön. Vielä jos tartut ehdotukseeni työmatkapyöräilystä, aina parempi.

     

    Tolopainen Tolopainen

    Jenkkilä on kuin vanha Neuvostoliitto. Maailmassa on kaksi maata, jotka eivät ole siirtyneen SI-järjestelmään toinen on USA ja toinen oli jokin kehitysmaa, jonka nimi on unohtunut. En koskaan osta jenkkien vanhanaikaisia tuumakoisia avaimia vaativia kulkuneuvoksia, niissä on tukivarsissakin vielä rasvanipat. Kun heidän autonsa eivät pärjää kilpailussa, tietenkin kuluttajat ostavat muiden tekemiä parempia autoja.

    Suurinosa jenkkilästä on takapajulaa, tehtaat ovat samalla tasolla kuin täällä 70-luvulla, ei ole investoitu riittävästi, ovat kuin täällä  vanhat navetat aikoinaan. Trump on täysi pelle, ei työpaikat tule sinne takaisin. Hän aikooo siirtää vallan kansalle, heh kenellä se silloin on. En ole koskaan kuullut presidentiltä noin yksinkertaista ja populistista puhetta, jonka hän piti aloittaessaan. Muistuttaa kansallistunnetta hehkuttaessaan Putinia ilmeisesti on tämän  ihailija, käytös  on samanlaista mahtipontista. Hänen hallitus koostuu miljonääreistä ja köyhä kansa uskoi hänen löyhiä puheitaan, mielenkiintoista kauanko tuota miestä voivat pitää vallassa.             Kun katsoi dokumentin hänen liiketoimistaan, näki että ei ymmärrä taloudesta juuri mitään, hän on markkinamies, jolla oli paljon velkaa, jonka hän kippasi piensijoittajille, myymällä konkurssikypsän yhtiön heille ja senjälkeen antamalla mennä konkkaan,,itse hyötyi miljoonia sijoittajien menettäessä rahansa. Tuli julkisesti nöyryytetyksi Obaman taholta, kun vihjaili, että tämä ei ole syntyperäinen jenkki. Julkisen nöyryytyksen jälkeen häipyi neljäksi vuodeksi julkisuudesta ja palasi kostamaan, hän on vaarallinen tyyppi ja aivan väärässä tehtävässä. Säälittävää miten jenkit kestävät tuota miestä neljä vuotta, todennäköiseti ei istu täyttä kautta.

    MaalaisSeppo

    Lueskelin juuri Aamulehdestä Mika Anttosen ajatuksia mm. autoiluun liittyen. Muutamia huomioita:

    – väestö kasvaa hallitsemattomasti

    – fossiilisen energian käyttö kasvaa voimakkaasti

    – öljynjalostuksen sivutuotteena syntyy yhä enemmän bensaa. Johonkin se on dumpattava.

    – hybridiautoja ostetaan veroedun takia Saksassa. Oston jälkeen ajetaan bensalla.

    Hiluxmetsuri

    Gla on siinä harvinaisen oikeassa, että auton ostaja päättää minkälaisen saastesotkun aiheuttaa auton käyttöaikana. Päättää kuinka monta ihmistä altistaa hengityselinsairauksille pienhiukkaspäästöjen kautta. Päättää myös kuinka paljon rahaa haluaa osoittaa öljynjalostajille ja pois kotimaisesta taloudesta.

    Anttonen on ajatuksineen melko vahvasti omalla asiallaan, öljy-yhtiön edustaja kun on. ST1:n toiminnasta vain mitättömän pieni osa on jossain määrin ympäristölle myönteistä, valtaosa on ihan öljynmustaa fossiilisen polttoaineen myyntiä. Potemkin kulisseihin vertaaminenkaan ei ole ihan kaukaa haettu. Anttosen motiivina on puolustaa omaa imperiumiaan ja estää muita liikenteen energialähteitä etenemästä. Sopivasti myötäilevät toimittajat auttavat tässä puhtaampien vaihtoehtojen viivytystaistelussa.

     

    Timppa

    Kyllä jenkeillä on todella kestämistä seuraavat 4 vuotta, elleivät sitten heitä Trumpia pellolle.  Mutta on meilläkin omatekoiset trumpit.

    Sen kyllä ymmärtää, että Anne B. täysin ylenkatsoo veronmaksajien, siis työnantajiensa, älykkyyden on ymmärrettävää.  Sikäli, kun olen lukenut, niin siihen huoneeseen, missä tämä A. B. on, mahtuu vain yksi mielipide.

    Kauhistuttavinta tässä ”Annegatessa” on se, miten pääministeri Sipilä on ryhtynyt tukemaan Annea ja kehumaan täysin järjetöntä suunnitelmaa.   On mielestäni tehnyt itsensä täysin pelleksi, jolla ei ole minkäänlaista omaa ajattelukykyä.  Missään tahansa firmassa ei voitaisi menetellä niin, että tuon tyyppinen suunnitelma pääsisi julkisuuteen.

    Ilmeisestikin Sipilä on aikanaan luvannut Annelle tukea häntä kaikessa.  Ei pääministeri voi niin menetellä menettämättä täysin arvovaltaansa.  Annehan aikanaan kilpailutti kokoomusta ja kepua siitä, kumpi tarjoaa paremmat edut.  Sipilän tarjous oli siis parempi.  Nyt Sipilälle on tullut laskun maksamisen aika ja se lasku on tosi suuri.

    Saattaa menettää virkansa.  Joka tapauksessa taas kerran osoittanut äänestäjille kuinka typerinä heitä pitää.  Ja varmasti pedannut tällä tempulla kepulle vaalitappion.

    Timppa

    Mika Anttosesta sanoisin, ettei sillä myykö ST1 mitä tahansa ole merkitystä kuluttajien autojen valintoihin.

    Sen sijaan sillä on merkitystä, että ST1 on aktiivisesti kehittämässä uusiutuvia polttoaineita.  Ja silläkin, että yhtiö tekee uraauurtavaa tutkimustyötä Espoon Otaniemessä porauttamalla kilometrejä syvät reiät peruskallioon tarkoituksena saada sieltä saasteetonta energiaa.

    Kyllä Anttonen on mitä ihailtavin tyyppi.  Sellaisia uuden kesijöitä tarvittaisiin paljon enemmän.

    Tolopainen Tolopainen

    Berner on etevämpi kuin useimmat  hänen arvostelijansa. Edellinen hallitus yksityisti Destian, ketä tuokaan enää kiinnostaa. Tieverkko siirretään erilliselle valtionyhtiölle, kuten rataverkkokin on tai lentokenttiä ylläpitävä Finavia, emme tarvitse kansanedustajia suhmuroimaan autoilijoilta kerättyjä varoja valtion muihin menoihin. Liikenne tulee muuttumaan, emme tarvitse kuljetusalla toimivia monopolistisia yhtiöitä, ei tänä päivänä kaukokuljetuksissa ole mitään kilpailua. Ala on suljettu, koska muutamat yhtiöt hallitsevat tilausjärjestelmiä. Satamat on täysin suljettu kilpailulta, muutama satamaoperaattori hallitsee Suomen satamia, joissa voi työskennellä vain AKT:hen kuuluvia ahtaajia, järjestelmä on kallis peruskoulun rimaa hipoen suorittaneet ahtaajat ovat palkoissa duunareiden eliittiiä.

    Kaikki muita tuotteita Suomeen voi vapaasti ostaa ulkomailta , mutta ei autoja, kun mieletön pykäläviidakko sen estää, ketä tuo palvelee. Voin milloin tahansa hakea jonkin työkoneen mistä tahansa Euroopan maasta. Monet yhtiöt ostavatkin  koneensa suoraan ulkomailta ilman välikäsiä.

    Puuki

    ST1 valmistaa Kajaanissa biopolttoainetta sahanpurusta ja aikoo laajentaa sitä toimintaa vielä. Se ainakin on kotimaista energiaa, jota tehdään sivutuotteesta.

    Sähköauto voi olla käytön kannalta ekoteko, mutta akkujen valmistukseen tarvitaan paljon louhittavia metalleja eikä esim. hiilivoimalasta tuleva sähkökään ole päästötöntä.

    Biokaasukäyttöisiä autoja pyritään lisäämään tukemalla tilakohtaista metaanin talteenottoa karjatiloilla. Se on hyvä suunta energiapolitiikassa. Metaani ei saastuta ollenkaan ja karjanlannan ominaisuudet lannoituskäyttöön paranee samalla ; hajuhaitat vähenee.

    Timppa

    On muuten eri asia käyttää rautateitä tai lentokenttiä kuin maanteitä.  Aina tarvitaan jonkun toisen omistama laite.  Enhän minä saa muuten liikkua niillä. Kun ajan maantietä, riittää oma auto.  Mihin minä mitään operaattoria tarvitsen.  Riittää, kun tie on kunnossa.

    Juttelin erään it-asiantuntijan kanssa.  Ihmetteli, että millä aikataululla pystyttäisiin uusi tiemaksujärjestelmä rakentamaan.   Sellaisia ohjelmistoja ei nimittäin ole.  Ohjelmiston kehittäminen ja toimivaksi testaaminen niin, ettei sitä pystyisi hakkeroimaan olisi tosi vaativa ja aikaa vievä operaatio.

    Eihän tämä järjestelmä toisi uutta rahaa tien pitoon.  Päin vastoin kulut nousivat.  Jos joku luulee, että verot ja maksut vähenisivät, niin ei kyllä ymmärrä mitään.  Eikä Valtio voi luopua noin vaan tuloistaan.  Jos niitä ei kerättäisi autoilijoilta, niin sitten olisi nostettava tuloveroja ja keksittävä uusia.  Esim metsämaan kiinteistövero.

    Energian säästön kannalta suunnitelma on täysin järjetön.  Nythän kalliita ja/tai runsaasti kuluttavia autoja verotetaan ankarasti.  Jos nykyään kalliin ja paljon kuluttavan auton saisi tulevaisuudessa halvalla, niin niiden kauppa kasvaisi ja saasteet lisääntyisivät.

    Eikä tämä järjestelmä vaikuttaisi pätkääkään AKT:n rooliin.  Tallinnan tunneli olisi ainoa, joka veisi heiltä neuvotteluvoiman.

    Velan ottamista Valtion taseen ulkopuoliseen, mutta valtion vastuulla olevaan järjestelmään harjoitti mm. Kreikka tunnetuin seurauksin.

Esillä 10 vastausta, 1,791 - 1,800 (kaikkiaan 5,990)