Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ajokilometrien seuranta voisi olla mahdollinen määräaikaiskatsastusten yhteydessä, ilman ’isoveli valvoo’ -tyyppisiä paikantimia. Mutta hölmö uudistus kaiken kaikkiaan.

    Tolopainen Tolopainen

    Miten tuosta mittarista näkee paljonko on ajett valtionteitä tai yksityisiä. Kaupungissa ei paljon tule valtionteitä käytettyä. Mökki-ja metsäautoteiden kulut joutuu itse maksamaan, kun omistaa maata, jos ei omista voi noita teitä käyttää ilmaiseksi. Hieno systeemi tuokin.

    Timppa

    Kuten Mika Anttonen äskettäin totesi, niin on olemassa yksinkertainen systeemi.  Polttoainevero.  Sen kerääminen ei maksa mitään.  Ottaa huomioon matkan ja saastuttamisen.

    Jos tuo järjestelmä tulisi käyttöön niin, mikä muuten estäisi kaupunkejakin perimästä omia käyttömaksujaan.  Olisi siinä jollakin kaupparatsulla selvittelemistä, kun joka kaupungille pitäisi maksaa.  Jos valtion tie menee kaupungin läpi, niin eipä sinne poikettaisi kuin välttämättömässä pakossa.

    Tolopainen Tolopainen

    Kun autoissa on paikantimet, myös metsäteiden käytöstä tiekunnille voitaisiin ohjata varoja, nyt metsäteillä rällätään ilmaiseksi ja omistajat maksavat, suurinosa liikenteestä on muiden kuin omistajien. Onpa hieno juttu tuo kapula, alkaa saaman tieosuuksistakin tuloja.

    MaalaisSeppo

    Anttosellakin on tietysti oma lehmä ojassa. Näkee, että perinteinen öljynjajostus on erittäin kilpailtu ala, eikä sieltä ole voitollista kasvua tulossa, vaikka Hilux-metsuri onkin toista mieltä.

    Anttonen rakentaa ST1 ykköselle brändiä ja samalla kannattavampaa liiketoimintaa biopuolelle. Tähän kuvaan sopii hyvin polttoaineveron pysyminen pääverotuskanavana. Esim. biodieselin verotuskohtelu voisi tällöin keventyä, mikä edistäisi ST1:n liiketoimintaa.

    Timppa

    Niinhän kaikki valveutuneet polttonestefirmat toimivat.  Myös Neste.  Näkevät, että fossiilisista polttonesteistä ollaan hiljalleen luopumassa ja kehittävät uutta tilalle.  Kehitystyö tietysti rahoitetaan pääosin fossiilisista saatavilla tuloilla

    Tolopainen Tolopainen

    Kotimaisten polttoaineiden käyttöönotto edellyttää niiden verotuksesta luopumista, koska ovat paljon kalliimpia kuin halpa tuontiöljy. Hallitus on aivan oikeilla linjoilla, muuten päästöjä ei saada alas, jos ei muuteta verotusperusteita, ne jotka liikkuvat paljon myös maksavat. Tällöin voidaan olla turhaan verottamatta kalliimpia biopolttoaineita.

    Apli

    Minusta polttoaineesta kerättävä vero on paras, se joka ajaa se maksaa, diesel muuttuu pikkuhiljaa biodieseliksi kun sille asetetaan sekoistusrajat, samoin bensassa näin saadaan fossiilista polttoainetta vähennettyä, samaan pitäisi pyrkiä ehdottomasti lentoliikenteessä, laivat on menossa LNG käyttäjiksi ja näin häviää raskas polttoöljy pikkuhiljaa pois, sen käyttö loppuu myös lämmityksessä kun verotusta kiristetään samoin käy kevyen polttoöljylle.

    Tolopainen Tolopainen

    Aika vaikea olisi kerätä veroa, jos käyttää omalla tilalla tuotettua biokaasua autossa polttoaineena. Tai jos sähköä kuluu 5kw, sadalla kilomterillä, valtio jäisi ilman veroja, kun siirrytään uusiin polttoaineisiin. Paikkatieto on hyvä järjestelmä, meillä on kännykät mukana niistä saadaan paikkatiedot koko ajan, ei haittaa mitään. Uusiin autoihin tulee paikkatietojärjestelmät EU:ssa pakollisiksi ensivuoden alussa,  ne hälyttävät apua automaattisesti kolarin sattuessa, vaikka kuljettaja ei sitä kykenisi tekemään.

    rame

    Suurin syy muutoksen tarpeeseen taitaa olla polttoaineveropohjan romahdus nopealla aikataululla ja autoveron poisto on vain porkkana muutokseen jonka poistoa kansa on pitkään odottanut.

    Niin tai näin mutta jostain on löydettävä korvaava ”vero” polttoaineverolle jota kerätään 2,7 mrde/v pikapuoliin.

Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 5,990)