Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,821 - 1,830 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • harrastelija harrastelija

    Sipilän hallituksen aikaansaama selvä talouden kasvu alkaa tuntumaan. Sitä on vain niin vaikea joidenkin piirien hyväksyä. SAK:n pj Elorantakin on myöntänyt kehitystä tapahtuneen. Työttömien työllistämisessä olisi saatava kokonaisempi ratkaisu ja työttömät työhön sekä porkkanalla että kepillä – sopivassa suhteessa.

    Pari edellistä hallitusta oli SAK:n talutusnuorassa, Lyly piti viimeiseen asti kiinni ylisuurista ja kalliista eduista estäen näin työllistämisen. Etunenässä ns. pienet keskeisissä toimissa olevat ydinryhmät, paperi ja ahtaus.

    Tolopainen Tolopainen

    Suomessa on enää vähän ydinryhmiä, niistäkin tärkeimmät ovat julkisella sektorilla ja heidän lakko-oikeuttaan on rajoitettu. Paperiliiton lakko ei enää merkitse juuri mitään, kun teollisuudella on tuotantoa muuallakin.                                                                                                          AKT on todellinen avainryhmä, koska heidän ei tarvitse vastata mistään, mitään tuotantoa heillä ei ole, kun jättävät työnsä tekemättä vahingot kohdistuvat palvelujen käyttäjiin. Täysin edesvastuutonta joukkoa, sunnuntai lisätkin kolminkertaiset. Kolmivuorotyö on satamissa  kiellettyä ,työt tehdään kahdessa vuorossa jolloin saadaan kerrytettyä suuret ylityömäärät, kun laivojen lastaus on hoidettava mahdollisimman nopeasti. Metsäkoneessa pitäisi olla kaksi kuljettajaa, jos heillä olisi AKT:n sopimus. Nosturikuski saa tehdä töitä vain neljätuntia, sitten pitää vaihtaa miestä.

    harrastelija harrastelija

    Jos autoiluun ja verotukseen mennään, niin ne päätökset on tehtävä salassa ja pantava toimeen välittömästi. Esim. tulee mieleen maastureiden verotuksen muuttaminen pakettiautovero – henkilöautoveroksi.

    Kaveri seurasi silloisen vas.kansanedustaja ”vitsi-Kemppaisen” käytöstä. Kemppaisen pihalle ilmestyi uusi maasturi, kaveri käveli heti autokauppaan ja hankki maasturin, jota hän oli jo harkinnut. Muutaman päivän sisällä maastureiden vero muuttui hlöautoveroksi.

    Itsellä on edelleen 1992 pakettiautoksi muutettu 2-hengen maasturi. Käytännössä maastureiden myynti romahti muutamaan yksilöön 1990-luvulla. Kuinka käytännöllinen maasturi olisikin ollut silloisillakin huonoilla teillä.

    Muutoinkin autoverotus ei ole noudattanut käyttöautojen tarvetta. Etelä-Euroopassa 2-paikkainen pikkari on erittäin harvinainen. Pikkarit siellä ovat 4-ovisia, jolloin niissä voi kulkea työmiehet ja tavaraakin avolavalla.

    Tolopainen Tolopainen

    Joudutaan tekemään niin suuria muutoksia, että niitä ei voi salassa tehdä. Eipä tuolla ole kovin suurta merkitystä, jos tuontiautojen myynti vähäksi aikaa lopahtaa,  ehditään velkaantua vähemmän. Parkkipaikoilla on jo miljoona ylimääräistä autoa, uusien autojen ostossa voisi pitää vaikka muutaman vuoden taukoa, niin ehtisivät johtajat sopia uudistuksesta. Nyt kun on selvää, että autovero poistetaan, jokainen ostopäätös on oma valinta eikä voida edes vaatia kompensaatiota.

    Visakallo Visakallo

    Suurin osa autokaupoista tehdään rahoittamalla osa uuden hinnasta vaihtoautolla. Näissä tapauksissa veromuutokset tee auton ostajalle juuri kesää eikä talvea. Nyt kun vielä uusiin autoihin tarjottavat lisäpaketit ovat parhaimmillaan, on ihan hyvä aika vaihtaa autoa. Jos veromuutos toteuu, saattaa maksettavat välirahat jopa kasvaa.

    Jätkä

    Mitenkäs se nyt menikään? Valtio kerää autoilusta kaikkineen 8 Mrd / vuodessa ja käyttää siitä liikenteen hyväksi pari Mrd. Loput 6 Mrd menee ”yleishyödylliseen toimintaa, kuten poliisin ja armeijan rahoittamiseen ja koulutukseen sekä terveydenhoitoon.

    Bernerin keksinnössä jätetään verot keräämättä ja Bernerin/Sippilän yhteisyritys hoitaa tiet ja liikenneviraston hommaat.

    Mistä löytyy tuo 6 Mrd tuiki tarpeellisiin yleishyödyllisiin kuluihin?

    Tolopainen Tolopainen

    Meinaatko, että valtiolla on jotain ongelmia saada rahojaan pois kansalaisilta, vaikka lopettaa 800milj € autoverojen keräämisen. Paljonko olet viimevuosina jättänyt veroja maksamatta. Valtio saa aina rahansa pois, sillä on verotusoikeus ja poliisi ja armeija en epäile yhtään kummalle rahat menee, jos alkaa valtiota vastaan venkoilemaan.

    Rane2

    Jätkältä ihan hyvä kysymys.

    Ilmeisesti valtiolle jäisi veronalennusten jälkeenkin 6-7 miljardia verotuloa liikenteestä.Alvithan tulee netosta ja automyynti periaatteessa kasvaisi samoin kuin polttoainekauppa.Tämä uusi yhtiökin tietysti maksaisi veroa.

    Tämmöinen muutos myös lisäisi yleensäkin taloudellista toimeliaisuutta josta valtio ottaa aina osansa.

    Liikennetekniikan professori Jorma Mäntynen luonnehti mietintöä ”raikkaaksi” tekniikka ja talous-lehdessä.Nämä puheenvuorot tahtoo vain valtamediassa jäädä paitsioon.

     

    MaalaisSeppo

    Jos Visakallion ajatus siitä, että autoveron poisto lisää autojen vaihdossa tarvittavaa välirahaa on totta, niin silloinhan kannattaisi nostaa autoveroa. Tällöinhän välirahaa Visakallion teorian mukaan tarvittaisiin vähemmän. Itse en tähän usko. En ole kuullut tapauksista, että jonkun kustannuserän poisto nostaa kokonaiskustannuksia.

    Visakallo Visakallo

    Maksettava väliraha on tietysti aina tapauskohtainen, mutta tähänastiset autoveron alennukset ovat osoittaneet, että väliraha voi myös kasvaa. Suomeen tuotavien autojen tehdas- ja maahantuojahinnat ovat autoveron takia olleet edelleet edullisempia kuin monissa muissa maissa. Jos autovero poistuu, valmistajat ja maahantuojat hinnoittelevat autot uudelleen, ja joissain tapauksissa väliraha voi myös kasvaa. Suorissa kaupoissa autot tietysti halpenevat, kun halventunut vaihtoauto ei ole syömässä alennusta ostettavasta autosta. Eihän tässä mistään ihmeellisestä asiasta ole kysymys. Normaali elämänkokemus ja laskutaito riittävät oikein hyvin.

Esillä 10 vastausta, 1,821 - 1,830 (kaikkiaan 5,990)