Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,851 - 1,860 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Timppa

    10 sentin korotus litralta polttoaineveroon toisi kaiketi luokkaa 400-500 miljoonaa rahaa.  Aikanaan ajettiin 20 senttiä kalliimmilla litrahinnoilla eikä kukaan ainakaan siihen kuollut.  Eikä ratkaisu maksaisi senttiäkään.

    Ulkomaalaisen liikenteen osalla Suomi on siinä mielessä onnellisessa asemassa, ettei täällä ole läpikulkua käytännöllisesti katsoen lainkaan.  Kaikki liikenne hyödyttää tavalla tai toisella Suomea.  Siksi järjestelmiä ei tarvitse suunnitella ulkomaalaisten varalta.  Jos joku vieras rekka tuo tänne tai vie täältä tavaraa halvalla, niin sehän merkitsee vain kilpailuhyötyä meidän teollisuudelle.  Ja heikentää AKT:n voimaa.

    ”Karjalainen” on näemmä ollut meikäläisen linjoilla ja ihmettelee, että kaatuko Sipilä Berneriin.

    Gla Gla

    Koko uudistuksen juju on siinä, ettei bensavero ole tulevaisuudessa käyttökelpoinen tapa kerätä rahaa. Nykyinen bensan hinta johtuu raakaöljyn hinnasta ja kauan ei kestä kun opecin kartelli saa hinnat ennalleen. korota siinä sitten veroa 10 senttiä.

    Timppa

    Mitä se autoilijaa auttaisi, että kalliin bensan lisäksi kerättäisiin kilometrivero, jonka keräyskustannukset olisivat huimat?

    Visakallo Visakallo

    Bensaverossa on se ongelma, että jatkossa autot kulkevat kaikella muulla kuin bensalla. Vaikka tuo ajoseuranta tuntuu nyt vähän vieraalta ajatukselta, jatkossa se taitaa kuitenkin olla ainoa käyttökelpoinen tapa rahastaa autoilijoita ja muita paikasta toiseen liikkujia.

    Puuki

    Olisihan niitä muitakin edullisempia vaihtoehtoja kuin satelliittiseuranta.

    Vaikka päästöperustainen verotarra tuulilasin alareunaan ja ajokilometrien tsekkaus katsastuksen yhteydessä. Ei varmaan olisi ainakaan hankalampi estää mahdollisia mittarinpyörityksiä kuin mitä olisi seurantalaitteiden hakkerointien estäminen.

    Muutaman sadan miljoonan  seurantasysteemi ja sen hoitaminen jäisi uuden voittoa tavoittelevan yhtiön syntymisen ohella pois.

    jees h-valta

    Ei se keräyskulu mikään huima ole jos siitä ei tarpeettomasti sellaista tehdä. Kyllähän tietotekniikka pystyy tietoa käsittelemään valtavat määrät suht pienessä ajassa eikä sen käyttöön isoa konttuuria tarvita. Itse seurantalaitteetkaan paljoa maksa. Onhan niitä nytkin firmojen autoissa jo aika laajalti ajoja seuraamassa. Työntekijöitä kyttäämässä, suomeksi sanottuna. Maakuntiin hajautettuna hyvinkin pienet organisaatiot pystyy ja työllistävä vaikutuskin vielä. Kuten Visakallo yllä toteaa mikään muu verotus ei oikein kauaa enää toimi tasapuolisesti. Sähköautot ja hybridit tulee ja osittain onkin jo. Sähkön hintaa ei voida juurikaan niin paljon nostaa myöskään muun käytön kärsimättä.

    Visakallo Visakallo

    Nämä veromuutokset ovat aina ongelma autokaupalle ja jossain tapauksessa autonostajallekin. Jos on ostanut auton kokonaan rahoituksella ja pitkällä maksuajalla, voi käydä kuin ”vanhaan hyvään aikaan” Volgan ostajalle: ”Ota velka, osta Volga, velka kestää kauemmin kuin Volga”. Vaihtoautosta voi joutua jopa maksamaan autokauppiaalle, jotta hän suostuu ottamaan sen vastaan, jos velkaa on vielä jäljellä. Uusi auto on toki edullisempi kuin ennen.

    Visakallo Visakallo

    Tuo katsastuksen yhteydessä tsekkaus ei kyllä oikein onnisti, kun uudella autolla voi ajaa yli kolme vuotta, ennen kuin tulee ensimmäinen katsastus, ja sen jäleen tulee vielä kahden vuoden leima. Kaiken lisäksi katsastuksia ollaan harventamassa entisestään.

    jees h-valta

    Saisi lopettaa vallan tuon turhan katsastusramppauksen saman tein. Joka iikka vain huoltaa autonsa siten että siitä jää dokumenttia ja ainakin kerran kolmessa vuodessa merkkikorjaamossa. Siellä sitten on valtuus hylätä auto liikenteestä jos isoja turvallisuusongelmia.

    Timppa

    No niin.  Nyt on Anne-ministeri perunut hankkeen.  Lopetti kansalaiskeskustelun ja lausuntokierroksen.

Esillä 10 vastausta, 1,851 - 1,860 (kaikkiaan 5,990)