Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,901 - 1,910 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä

    Vannetukun listoilla on tuohon tarjolla:

    -225 / 65 – 17. 225 / 60 – 18. 225 / 55 – 19 ja 245 / 45 -20

    Löytyyköhän Jeessin tuttavapiiristä ketään, joka pystyisi laskemaan, kuinka paksu on mikäkin rengas?

    TUSKINPA.

    Gla Gla

    Siis periaatteessahan korkeutta ilmaiseva luku on prosenttia leveydestä. Noin 11-15 cm korkeita ovat nuo renkaat.

    harrastelija harrastelija

    Kyllähän nuo renkaat ovat kokeneet muutosta ajan saatossa. Rengasprofiili on madaltunut. Ehkä osasyynä on teiden ja ajo-ominaisuuksien parantuminen?

    Siinä 1960-luvun lopulla teimme opintomatkan Tampereelta Nokian rehgastehtaalle. Saimme omilla autoilla kiertää talvikelillä rengaskoerataa. Morris Minilläni sain parhaan kierrosajan kuskin ja apukuskin kanssa. Tuo apukuski sen vuoksi, että saatiin etupyörille enemmän pitoa. Rajoituksena oli 0,850 litran moottori, mutta 10″ vanteilla riitti vääntöä.

    Silloin tunnetuin oli ”pallorengas” eli korkeus ja leveys olivat yhtäsuuret. Renkaan kulumisesta jäi mieleen Nokian kokeilut eri kumilaatujen pidosta ja kulumisesta. Eräskin koeajaja kertoi ajaneensa koerenkaat sakkokuntoon yhdellä reissulla välillä Kemiin ja takaisin Nokialle!

    Eniten kesärenkaat kuluivat talvisen nastarengaskauden jälkeen jolloin tiet olivat karheat. Nykyisin taitaa etelässä olla suurin osa kitkoilla, muutenkin tiet ovat suolattuina sulempia joten sen kaltaista tien karheutta keväällä ei enää ole.

    Visakallo Visakallo

    Esittelyvideon autossa näkyy olevan matalaprofiiliset etelänmaiden asfalttikumit, jotka eivät suomalaisilla sora- ja metsäteillä, eikä paikka-asfalteilla ole hyvät. Omaan autooni otin niin kesä- kuin talvipyöriksi 215/60 R16 peruskiekot.

    Gla Gla

    Vanhan kuplan tai Saab 96:n 155/80-15 renkaassa on yhtä korkea ilmatila kuin 225/55-19.

    hemputtaja

    Luotettavuushan on metsässä tärkeä ominaisuus. Katsastustilastojen luotettavin auto oli  Jaguar S-type vai oliko se XL.

    Kannattaa panna harkintaan, jos on auton vaihto edessä. Jaguar:ia taidetaan myydä myös diesel-koneella.

    Vielä kun saisi moottorisahankin dieselinä.

    harrastelija harrastelija

    Meillä oli korjaamolla Jaguar E-type seisomassa yhden talven. Siitä oli moottori jostakin syystä, jota en nyt muista, korjattavana muualla. Toukokuussa saatiin sitten moottori ja asennettiin paikalleen. Omistajan kanssa lähdettiin silloiselle juuri valmistuneelle Pohjan tielle koeajolle. Tiessä oli kaarteita ja kallistuksia, omistaja otti kädet ohjauspyörältä ja sanoi kokeilevansa, että onko tiearkkitehti onnistunut laskemaan kaarrekaltevuudet oikein!

    Hyvin kulki, kauoungilla ajeltiin sitten kahtakymppiä! Eiköhän se ole ”Jakella” sama juttu kuin Rollsillakin: korjaaminen ei maksa tehtaan mukaan mitään – koska niissä ei VOI olla korjattavaa!

    jees h-valta

    Harrastelija oikeassa, Jaquar on mielestäni jotenkin myös ketjuttanut korjauksen tienpäältä verstaalle ja kotiin. On niin paljon vuosia etten muista systeemiä mutta yksi palvelunumero sillä merkillä hoitaa pois ongelman alusta loppuun. Hinnoista en tiedä mutta saattaa olla aika edullinenkin jos vamistaja on mukana ringin luonnissa.

    harrastelija harrastelija

    Sen minä ymmärrän, että automaatti vie enemmän polttoainetta ja sitä mukaa päästöt ovat suurempia kuin muuten vastaavassa manuaalissa.

    Mutta miksi erilaisilla vannekoolla olevissa muuten samanlaisissa autoissa kulutus on erilainen, niin mistähän se voisi johtua ? Renkaan kulutu järjen mukaan isommilla vanteilla luulisi olevan pienempi ?

    Jätkä

    Renkaan leveys vaikuttaa vierinvastukseen ja myös isommissa nopeuksissa ilmanvastukseen.

Esillä 10 vastausta, 1,901 - 1,910 (kaikkiaan 5,990)