Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,921 - 1,930 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • harrastelija harrastelija

    Ihan asiallsia ohjeitahan ne pränttää. Minä kyllä katson joka kerta ja ajan tarvittaessa pois, ennen kun käännän Volvon takapenkin ylös!

    Noista aikatauluista ei oikein tiedä, ne ovat kuin muoti – ne tulevat ja menevät. Polttomoottori on edelleen käypänen kone moneen lähtöön. Metsähommissa akkulataamot eivät ole aina siinä viereisessä tolpassa. Jos kyseessä olisi oikea raakaöljyn loppuminen, niin silloin saattaa polttomoottoreiden käyttö vähentyä, koska biopolttoaine ei ehkä pelkästään riitä.

    1970-luvulla tuntui kyllä ihan oikeasti siltä, että öljyn loppuminen maapallosta on lähellä, mutta nythän sitä tuntuu olevan liikaakin !

    Visakallo Visakallo

    Toyota Auriksen ohjekirjassa on n. 800 sivua. Lisäksi on vielä n. 400 sivua auton media-laitteiden toimintaa sisältävä opas. Toki suuri osa on juuri tuota Gla:n kertomaa, mutta olennaisia ja hyödyllisiäkin tietoja joukosta löytyy. Mazdassa on käytössä sähköinen huoltokirja, josta saa toki tulostettua myös paperiversion. Taitaahan niitä olla jo muillakin merkeillä, en tiedä.

    Jätkä

    Nuo ohjekirjat on nykyään tehty helpoimman mukaan, eli automallin kaikille mahdollisille versioille on selostukset samassa kirjassa.

    Kun sen nimenomaisen malliversion tyhjentävä tieto olisi mahtunut yhdelle sivulle, niin asiaa onkin käsitelty 20 sivua.

    Paljonkin parempi olisi se vanha malli, jossa parillekymmenelle sivulle on painettu juuri sen mallin kannalta oleelliset ohjeet ja tiedot.

     

    Metät kunnossa!

    Nyt se sitten tapahtui….. Metsänomistajan on ilmeisesti lähdettävä autokaupoille etsimään parempaa uutta autoa.

    Vanhin tyttäristä sai ajokortin ja kahden auton taloudessa yritin hänelle kertoa, että rouvan etuvetoVolvo olisi ihan hyvä….”Isi, eikö toi neliveto voisi olla ainakin kevääseen saakka minulla” kuului tyttären kysymys.

    No, mitä sitä ei omien lasten eteen tekisi…?

    jees h-valta

    Oikein metät kunnossa, mutta eikö olisi helpompi käväistä ostamassa tyttärelle aivan oma kiesi. Vaikka bonusten vuoksi omissa nimissä pitäisikin. Meillä poika ekaa autoa hinkusi naapurin Opel Vectrasta mutta koska tiesin sen jo valmiiksi ”tapetuksi” esitin että eihän tuolla vielä ”katu-uskottavuutta” ole. Näytin yhden autoliikkeen sivuilta muutaman tonnin kutosmyllyllistä bemaria. Kyllä nappas. Ja se kesti kyllä ihmeen hyvin ja sitä on pojankin luopumisen jälkeen vielä nuoriso runkuttanut kylillä. Alkuun siitä meni perämurikka aivan ajovirheen vuoksi. Kun iso kone vääntää tuollaista mielettömästi ajoi kaupunkiajoa liian isolla vaihteella. Luulin ensin että hajosi repimiseen mutta olin kyllä aika paljon nähnyt hänen ajavan ja sellaista taipumusta ei enää ollut. (Oli sitä lajia harrastanut sekä mopolla että mönkijällä varmaan tarpeeksi). Kun sitten murikan vaihdon jälkeen olin joskus kyydissä kylillä totesin että nyt tiedän kyllä miksi edellinen murikka hajosi. Auto meni hienosti kolmosella lähes tyhjäkäyntiä eikä värissyt eikä tärissyt. Opastin uudet ajotavat ja sen jälkeen kaikki kesti ja normaalit huollot piisasi pitkä ajat. Tosi hyvä auto, olin itekkin mielelläni ajelemassa sillä huoltoreissuja ihan merkkihuollossa. Isäänsä parempi kuljettaja, ei yhtään kolaria eikä edes peltien rypistelyjä koko pahimman autoilun aloitteluiän. Nykyään nuoret ovat auton rattiin paljon valmiimpia kun ajetaan jo mopoautoja ja mitä konepeliä kukin sitten ajeleekin.

    Visakallo Visakallo

    Minäkin tulin aikoinaan siihen tulokseen, että jälkikasvun on parempi saada mahdollisimman pian oma jalka kaasupolkimelle ja pöydänkin alle, sillä vapaus ja vastuu kasvavat käsi-kädessä. Kun on itsellekin aikoinaan niin käynyt, ei oikein muuta osaa ajatellakaan. Katsotaan nyt sitten, lipsusuvatko vaarin asenteet lastenlasten suhteen…

    harrastelija harrastelija

    Tuo vanhempien autohan se on kysynnässä, kun jälkipolvi saa ajokortin. Työkaveri oli neuvotellut pojan kanssa, että mikä kannattaa? Poika oli kovasti esittänyt laskelmia, että mitä enemmän autolla ajaa, niin sitä halvemmaksi tulee kilometri!

    Työkaveri oli ollut sitä mieltä, että halvemmaksi tulee, kun auto seisoo tallissa! Jonkinlainen komromissi oli löytynyt sillä, että oli kerrallaan tankattu vain 10 litraa!

    Jätkä

    Kun otetaan kyytiin autottomia ja ajokortittomia kavereita, niin kyllähän sinne tankkiin menovettä löytyy.

    Kun poika sai kortin, eikä hänellä ollut vielä omaa henkilöautoa, Jetta taittoi taivalta tuhansia kilometrejä kuukaudessa. Tosin dieseliä kului satasella ällistyttävän vähän.

    Eihän polttoaine ole se kaikkein kriittisin asia, kunhan ei kolahda, on kaikkein tärkein.

    Kohta hän ostikin oman auton, omilla rahoillaan tietenkin.

    Tolopainen Tolopainen

    En ole koskaan lainannut lapsilleni autoani, eivätkä he ole pyytäneet. Meillä ei ajella turhia ajoja. Ostin heille autot heti kun pyysivät, halvat tietenkin. Sen jälkeen ovat sitten saaneetkin työsuhdeautot, vaikka olen sanonut, että ei niitä kannata ottaa.

    harrastelija harrastelija

    Meille tuli palautetta autoista siinä vaiheessa, kun vanhin poika kävi parin kaverin kanssa jenkeissä trailaamassa lentokoneilla siinä 1980-luvulla. Eli pojat lansivät ympäri Yhdysvaltoja vähän samaan tapaan kuin Euroopassa trailataan junalla.

    Pojat valmistelivat matkaa urkkimalla tutuilta ja kavereiden tutuilta amerikassa olleiden sukulaisten osoite- ja puhelintietoja. Kun he tulivat jonnekin lantokentälle, he olivat katsoneet lähinnä olevan suomalaisen numeron ja soittaneet. Jopa yli sadan mailin päästä oli sitten käyty hakemassa ja olivat kiinnostuneita Suomen asioista.

    Matkalta palattuaan poika kertoi, että siellä ei ollut laskettu maileja vaan kriteeri matkan pituudelle oli ollut aika, mikä matkaan meni. No, joka tapauksessa seuraava ihmettelyn aika oli sitten, että miksei meillä ole autoja yhtä paljon kuin perheessä on ajokortteja !

Esillä 10 vastausta, 1,921 - 1,930 (kaikkiaan 5,990)