Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,951 - 1,960 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • jees h-valta

    Mitä taas tulee avolavani kulutukseen se on aina vakio. Otan nimittäin automaatista joko kympillä tai kahdella ja yhdellä kympillä teen kaksi metsäreissua ja kahdella neljä. Joten se kuluttaa juuri sopivasti.

    jees h-valta

    Enkä ole nähnyt kyllä yhtään bensarosvoa meitin puiden alla kesärenkailla tahi talvisillakaan mädäntymässä nurkissa. Senverran tykkään pihasta ja sen noin kuudestakymmenestä puusta etten pilaa sitä romuilla. Siinä kasvaa niitä ”virattomia” hybridihaapojakin vanhassa perunamaassa ja ovat nyt jo tosi komean kokoisia. Niitäkin on lähes viitisentoista kpl semmottia puun kokoisia. Pienempiä varmaan parkytä lisää. Muitakin puulajeja ja pensaita runsahkosti. Ainakin naapurien ihmettelystä päätellen.

    Jätkä Jätkä

    Myönnän, että olen tehnyt lapiohommia aika vähän. Mutta ainakin kymmenen kertaa Jeessin luetteleman määrän.

    Pelkästään varusmiesaikana kaivoimme jopa kymmeniä kertoja tykit maan sisään, jaosteltat upotettiin maahan räystäitä myöden. poteroita ja yhdyshautoja aina patterin ympärille.

    Hyvää oli se, että lapioissa oli aina terää saman verran kuin uudessakin. Kun nuorena olin kesätöissä VR:n topparoikassa, tuli lapio todella tutuksi. Meillä oli kyllä lapiot aina Billnäsin tuotteita.

    jees h-valta

    No, nuo nyt oli noita ensin mieleen tulleita. Onhan näitä tullut tehtyä. Tämänkin talon ympäri sokkelien ympärikiertämiset eli lähes metri joka puolelta auki. ja salaojat ja sadevedet tietysti kaivantoon. Nyt viime syksynä aloitin maan kuorimisen tulevalta katokselta johon saan Valtraa vähän säältä suojaan. Tietysti siitäkin salaojalinja lähimpään ojaan jne. Joka kesä lähes jotain mutta eipä olekkaan koskaan ollut selkävaivoja. Eipä kyllä pahemmin muitakaan vaivoja senpuoleen. Innolla jo ensikesää tässä vartoillaan. Ja lapiohommia. Kesällä noita maantönkimisiä on mukava tehdä, metsähommat kiinnostaa aika huonosti silloin kun se on yhtä itikoiden kaas tahimista. Tonteilla yleensä huomattavasti vähemmän niitäkin.

    Gla Gla

    ”Seitsemän hengen kuljetuksessa ei vielä 8 , 5 litran kulutus tee nokkaa kohti kovin hirveitä.”

    Ei niin, ilmeisesti sinulla on iso perhe ja on tuollainen lasti kyydissä. Sitä vaan en koskaan ole tajunut, mihin tuon porukan tavarat laitetaan, kun tavaratilaa 7-hengen kuormalla jää vähemmän kuin nelihenkisen perheen viikon ostokset.

     

    Jätkä Jätkä

    Minun perheeni mahtuu nykyään vaikka Jeessin Letukkaan, mutta tuon tila-auton hankin Tyttärentyttärelle, jolla on ukko ja kaksipientä lasta, nyt tosin vanhempi on jo esileikkikoulussa. Mutta lisäksi heillä on kaksi koiraa, joita varten jopa se kolmas penkkirivi  on käännetty lattiaksi.

    Matkatavarat, jos niitä on huomattavasti, pitää kuskata peräkärryssä.

    Ajelin monta vuotta Golf Caddyllä, joka riittää meille emännän kanssa ihan hyvin. Auto kävi vanhaksi ja ruostui, joten se lähti ehkäpä varaosiksi.

    Kyllä se vaan on niin, että oikea henkilö – tai tila-auto on tehty ihmisen kuljettamista varten.

    Gla Gla

    Eli bensaa palaa teidän ajoissanne melkoisesti.

    jees h-valta

    Ihmisen kuljettamiseenhan ne autot on pääasiassa tehty vaikka jopa muutakin voisi erään sepittelyistä päätellä. Mahdutaan pikkuavolavaan (kahden hengen) mutta kun matkaa tässä muutama aika sitten tehtiin oli tosiaan se lahjakiesi seitsemälle hengelle tarpeen. Jos autot on mitä sattuu, mikä kunkin hylkyjä, ei ole varmasti ainakaan se taloudellisin ja järkevin tapa autoilla. Ihmisten. Ja jos kulutus on dieselinä tuota tasoa on kyse tosiaan käyttöikänsä päässä olevasta rojusta kyse. Nykyautoilla ei tuollaisia kulu, ei ole pitkään aikaan kulunut. Ei edes tila-autona. Vanha Hiace tuohon sapuskointiin kyllä pystyi aivan ketterästi mutta se olikin japanilainen muinaisjäänne. Oikea auto oikeaan tarpeeseen. Sitä tarvetta tässä ollaan täyttämässä ja uudistamalla saadaan jotain sopusuhtaa sen kulutussuhteisiinkiin. Olen VW:n ostanut ”halvan” bensiinin buumiin mutta kun nyt sitä taas yritetään vähän joka taholta hivuttaa kalliimmaksi on ehkä kuitenkin turhaa kuluttaa vanhakantaisella autolla vaikka säälin hyvää koria ja tekniikkaa, toivon edelleen jollekulle pienimuotoiseen ajoon. Hyvä, vankka auto ja minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa luotettavuudesta. Olettaen että pärjään vaihtoon asti ilman uusia murheita. Tähän mennessä vähävikaisin ja huolettomin auto minulla.

    harrastelija harrastelija

    Hauskaa luettavaa näin lauantai-aamun ratoksi 🙂 Nettimetsureille passaisi vanha vitsi, kun kaveri päivitteli, että selkä tulee kipeäksi metsäradiota kuunnellessa !

    Kerrompa erään autoretken työaikana Jyväskylässä. Pelasimme lentopalloa ns. työpaikkajoukkueella ja karsintojen jälkeen voitimme Pajulahdessa järjestetyssä finaalin turnauksessa SM:n! Johtaja innostui niin, että vaati lomamatkaa ja lupasi firman Chevrolet hlö-pakettiauton porukalle. V-8 automaattibensalla lähdettiin porukalla 1+8 reissulle Puolaan. Siinä oli monta mutkaa matkassa, koska Puola oli 1970-luvun lopulla rautaesiripun maita.

    Yritimme saada maahan kutsua, mutta se ei oikein onnistunut, koska vastaavaa työpaikkajoukkuetta ei löydetty ystävyysotteluun. Niinpä kirjoitimme itse englannin kielisen kutsun ja arvelimme sen rajalla riittävän. Menoreitti suunniteltiin Ruotsin kautta ja lyhyin laivamatka katsottiin Ystad’ista muistaakseni joku Swinouskiin Puolan kaupunkiin.

    Kuski ”Letukkaan ” piti olla kuorma-autokortin omaava, koska painot meni sen verran yli hlö-autokortin. Minun lisäksi pomolla oli sellainen. Pomohan astui rattiin ja köröttelimme ruotsinlaiva satamaan. Laivanatka menikin mukavasti, mutta Ruotsissa pomo ei alkanut kuskiksi vaan perusteli, ettei hän ole koskaan ajanut alkomailla. Seurauksena oli, että meikäläiselle tuli ns. raitis ulkomaan matka :(. Olihan ohjelmassa katsella Puolaa vähän laajemmin.

    Kavereille tuli yllätyksenä, kun lähdettiin Tukholmasta etelään kunnon baanaa. Pomo ei nimittäin tiennyt letukan hienouksia ja kun ensimmäisessä kiihdytyksessä polkaisin ”kick daunin” pohjaan, niin porykalta neinasi lippikset tippua päästä !

    Puolan kamaralla päästiin maihin omalla kutsulla, mutta ongelmani oli valuutan puute! Puolaan sai silloin viedä valuuttaa, mutta pois ei sieltä saanut tuoda. Käytännössä meillä oli dollareita vähän joka ukolla. Valuutta-vekslarit iski kiinni heti satamassa ja sieltä saatiin sitten zlotyjä riittävät tukut – kaikki vaihtajat tosin yrittivät huijata!

    No se oli melkoinen matka noin 1/3 Puolaa nähtiin. Yhtään lentopallo peliä ei pelattu vaikka sen varjolla oltiin maassa. Tankattiin myös monessa paikassa. Siinä oli omat sääntönsä. Jos tankilla oli 2 hlöä, niin zloteilla saatiin normituristitaksan mukaan. Jos tankilla oli 1 mies, niin pukkasin dollarin pari vaivihkaa kaverille, niin silloin tankattiin paikallisen taksan mukaan ja tankki täyteen! Yhdet sakot saatiin likennevaloissa Podstamissa, en tiedä mistä syystä, poliisi pysäytti ankarana ja kirjoitti lapun. Meillä oli kolikkolaatikko autossa ja sakko oli niin pieni, että kaivoimme kolikot poliisin käteen ja nauroimme päälle! Sitä nauramista poliisi ihmetteli kovasti vaikka hän niin tuimana oli sakottanut !

    Jätkä Jätkä

    ”Eli bensaa palaa teidän ajoissanne melkoisesti.”

    Jos nuo kaksikin Dieselkäyttöistä lasketaan bensavehkeiksi.

    Tuolla uusimmalla tuli ajeltua lyhyessä ajassa parituhatta kilometriä ja sen ajotietokone näytti 4,7 litraa keskikulutukseksi. Sehän ei ole aivan tarkka mittaus, van uskon, että varmasti 5 litran tasoa on, mutta sopii siihen yrittää itse kunkin bensavehkeellä.

Esillä 10 vastausta, 1,951 - 1,960 (kaikkiaan 5,990)