Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 1,971 - 1,980 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Kuukauden ajot ovat olleet nimenomaan lyhyitä alle 10 km ajoja kylmällä moottorilla. Kahtena aamuna auto oli tosin roikassa, kun pakkasta oli parikymmentä astetta. Kulutuslukemat lasken aina itse ja vertaan ajotietokoneen ilmoittamaan. Yllättävän lähelle ne ovat kyllä menneet.

    Jätkä

    Tuo Jeessin läähätys tuo mieleen vanhan toteamuksen. ” Hän luulee keksineensä pyörän uudestaan”.  Kun ranskassa on yksi autotehdas, joka valmistaa kolmea eri merkkiä, niin sen tehtaan ”uusi” moottori saa suitsutusta taivaisiin asti. Siinä kiihkossa sivuutetaan se tosiasia, että kyseisen tehtaan moottori on kärähtänyt aivan samojen valehtelulaitteiden käytöstä, kuin Volkkari ja Audikin.

    Itse pidän ajotietokoneiden mittauksia suuntaa-antavina ja vain todelliseen matkaan ( Ei auton mittarin näyttämään) ja piripintaan tankattujen tankkien mukaan lasketut lukemat ovat oikeat.

    Suosittelen mittaamaan matkat trippimittarilla ja GPS:n mittauksella, jos haluaa tietää totuuden. Jos nopeusmittari valehtelee kymmenen kilometriä satasen vauhdissa, myös matkamittari valehtelee saman verran matkan pituudessa.

     

    Jätkä

    Tuolla edellä – aika kaukanakin, on hieman pientä vääntöä renkaista, eikä eräälle ollut lainkaan selviö, että talvella ainakin ralliauojen alla ovat kapeammat renkaat paremmat kuin leveät lättänät.

    Ruotsin rallista olleissa kuvissa mm Latvala hyppyyttää Toyotaansa ja renkaat ovat hyvin esillä. Sanoisin, että rengasleveys on aivan varmasti alle 200 mm. enkä usko, että ovat rahan puutteen takia kapeat.

    jees h-valta

    Eikö tuo lähes parisataa milliä leveyttä kuitenkin ole pikkuisen Toyotankin alle jo leveä rengas? Muistan vaan aikaa kun omassa Escortissa aikanaan leveys 155 ja se oli jo leveä se. Ja mitä kulutuksiin tulee niin aika näyttää mutta uudenlaisella konstruktiolla turboahdettu moottori on monessakin merkissä jo todettu energiatehokkaaksi ja pihiksi kulutukseltaan. On huomattavasti helpompi uskoa pienen tilavuuden moottorilta matka-ajoon pientä kulutusta kuin suurelta tilavuudelta pientä kulutusta varsinkin vanhalla ahtamattomalla tekniikalla. Vaikka 2,0 ei mikään iso kone ole pakkaa esim. ajotyyli huokaista helposti tuplatenkin kulutusta ilmoitettuun. Kun siitä turbottomasta joutuu hiukan enemmän käskemään niitä irtoamisia.

    Jätkä

    Kuinka pitkälle arvioisit leveyden laskevan, kun määrittely on alle 200 mm? Minun käsitykseni mukaan se on kaikki mitat 0 – 199 mm: n välillä. Joku on rehennellyt tilanneensa Pikku-Pösöön 235 milliset renkaat, joilla sellainen mopo ei talvella edes pääse liikkeelle.

    jees h-valta

    Aiotaan päästä liikkeelle keskikokoluokan Pösöllä kyllä talvellakin. Saattaahan olla tosiaan pikkuiseen vähän leveät. Mikään muu ei ole niin kovin pientä kuin kulutus ja sehän ei kovasti harmita.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Kuukauden ajot ovat olleet nimenomaan lyhyitä alle 10 km ajoja kylmällä moottorilla. Kahtena aamuna auto oli tosin roikassa, kun pakkasta oli parikymmentä astetta.”

    Tuossa varmaan huomaa, että moottorin kylmyys ei ole ainoa, mikä kulutusta nostaa. Voimansiirtokin on kylmänä kankea, eikä siihen auta edes lohkolämmitys. Öljytkin lämpiää hitaammin kuin moottorissa ja nelivedossa ongelma korostuu. Aikanaan TM:n talvitestissä nelivetoisen Subarun kylmäkulutuksen kasvu oli kaksinkertainen etuvetoiseen verrattuna.

    Visakallo: ”Kulutuslukemat lasken aina itse ja vertaan ajotietokoneen ilmoittamaan. Yllättävän lähelle ne ovat kyllä menneet.”

    Sama juttu, parin desin heitto. Mutta lehtien testeissä erojakin löytyy, pahimmillaan on ollut litrankin eroja.

    Jätkä: ”Kun ranskassa on yksi autotehdas, joka valmistaa kolmea eri merkkiä, niin sen tehtaan ”uusi” moottori saa suitsutusta taivaisiin asti.”

    Tuo moottori nyt vaan on uusi ja palkittiin juuri jossain luokassa jollain vuoden moottori-tittelillä. Eiköhä se siis ole ominaisuuksiltaan ihan terve. Kestävyys ja muut vastaavat asiat selviää sitten myöhemmin.

    Jätkä: ”Jos nopeusmittari valehtelee kymmenen kilometriä satasen vauhdissa, myös matkamittari valehtelee saman verran matkan pituudessa.”

    Nopeusmittarin virhe riippuu ajonopeudesta, yleensä virhe on suurempi kovemmissa nopeuksissa. Matkamittarin virhe sen sijaan ei riipu nopeudesta, mutta esim. renkaiden kuluminen vaikuttaa. Lehtien testeissä matkamittarin virhe ei ole ollut riippuvainen nopeusmittarin virheestä. Ne ovat kaksi eri mittaria, joiden näytöt nyt yleensä vain on samassa taulussa.

    Jätkä: ”…eikä eräälle ollut lainkaan selviö, että talvella ainakin ralliauojen alla ovat kapeammat renkaat paremmat kuin leveät lättänät. Ruotsin rallista olleissa kuvissa…”

    Ei tuo mikään itsestäänselvyys olekaan. Riippuu täysin siitä, mitä ominaisuuksia painotetaan. Mutta ralliautoissa käytetyillä ratkaisuilla ei sitten ole mitään tekemistä siviililiikenteen kanssa. Siviilissä kapea on luultavasti parempi vain kahlattaessa pehmeässä lumessa ja ainakin itselläni sellaista ajoa on mitätön osuus ajokilometreistä. Suurin osa ajosta tulee paljaalla maantiellä, loput on jäisellä pinnalla. Noissa olosuhteissa leveä pitää paremmin. Vesiliirrossa leveydestä on haittaa varsinkin kuluneella renkaalla ajettaessa.

     

     

     

    Jätkä

    On tähän päivään asti ollut autoja, joissa nopeus- matkamittaria pyöritetään mekaanisesti vaihdelaatikosta. Tietoa siirtää tasan yksi vaijeri, joka veivaa matkamittaria ja nopeusmittarin magneettikuppia. On myös sydeemi, joka lähettää tiedot sähköjohtoja pitkin, näissä mittarissa ei näy enää rullien pyörähtämistä, eikä niissä ole enää mekaanista viisaria, vaikka se saattaa jopa siltä näyttää.

    Näissä mittareissa ovat näytöt ja mittarivirheet käsi kädessä kulkevia tietoja. Pahimmillaan on matkamittarivirhekin ollut reilusti yli kymmenen prosenttia – samoin nopeusmittari. Seikka konkretisoitui, kun työpaikalla kaverit ostivat uudet autot, joilla he molemmat kulkivat vuoron perään täsmälleen samaa, yli sadan kilometrin sivupituutta olevaa matkaa, josta saivat kilometrikorvauksen.

    Työnantaja puuttui asiaan, kun toiselle kertyi reissusta säännöllisesti yli kymmenen prosenttia enemmän kilometrejä. Asia tarkistettiin ja molemmilla mittarit näyttivät liikaa, toisessa – Ranskalaisessa autossa mittarivirhe oli suorastaan valtava. Kaverit alkoivat vertailemaan polttoaineen kulutustakin ja Ranskikseen löytyi siitäkin yli litran virhe sataselle. Aivan sama oli nopeusmittarin kanssa.

    TM:n autojen testauksissa ja vertailuissa on mittarivirheetkin mitattu ja vieläkin niitä on.

    Gla Gla

    TM:n mittauksiin minä mielipiteeni perustankin. Vaikka tieto pyörintänopeudesta (renkaan tms. voimansiirron osan) tulisikin nopeus- ja matkamittarille samaa väylää pitkin joko mekaanisesti tai nykyään sähköisesti, mittareissa tietoa käsitellään eri tavalla. Toinen mittari muuttaa pyörimisnopeuden nopeusmittarin osoittimen lukemaksi, toinen summaa sen matkaksi. Siksi virheet eivät ole identtisiä. Lisäksi nykyään voi autossa olla perinteinen viisarimittari ja digitaalimittari. Nuo ei kuitenkaan välttämättä näytä samoja lukemia, joten kumpaa mittaria käytät verratessasi virhettä matkamittariin?

    Satasen nopeudessa 10 km/h virheet ovat poikkeuksellisia. TM on koonnut sadan mittaamansa auton tiedot vuosilta 2010-2016 taulukkoon. Siinä suurin virhe oli 8 km/h, pienin 0 km/h ja keskiarvo 4 km/h. Lähes kaikkien virhe oli enintään 6 km/h. Renkaan kuluminen (halkaisija – 8 mm) aiheuttaa n. 1 km/h lisää virhettä ja tietysti rengaskokoa vaihtamalla niin, että halkaisija muuttuu, saadaan virhettä lisää tai vähennettyä.

    Jätkä

    Mekaanisessa mittarissa ei ole itseasiassa mitään säätömahdollisuutta, koska matkamittari pyörii samalla periaatteella kuin Pösön perän lautaspyörä.

    Sama vaijeri pyörittää magneettia, joka vaikuttaa kuppiin, joka on sen ympärillä. Kuppi kääntää osoitinta.

    Elikkä kumpikin näyttö toimii aina samaan tahtiin. Jos ei toimi, niin mittari on rikki.

    Minulla kerran kärähti sulake mittaritaulusta ja kyllä ne sammuivat molemmat näytöt, niin nopeus- kuin matkamittarikin. Vältyin sen takia kerran ylinopeus-sakosta, kun tutka näytti 84 km ja rajoitus oli 60 – kun selitin poliisille, että justiinsa oli palanut roppu sillä reissulla.

Esillä 10 vastausta, 1,971 - 1,980 (kaikkiaan 5,990)