Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,001 - 2,010 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Kalle Kehveli Kalle Kehveli

    Mersun ratissa ymmärtää mikä autoissa kiinnostaa. Ajaminenkin voi olla yhtä nautintoa.

    Visakallo Visakallo

    Mikä kiinnostaa ketäkin. Enkä minä näytä täällä läheskään ainoa autoista kiinnostunut olevan. Kaipa se kiinnostus alkoi jo lapsena 50-luvulla, kun kiipeäminen isän Mossen takapenkille merkitsi aina jotain uutta kokemusta sille päivälle. Jossain vaiheessa autoja tuli korjailtua ihan työkseenkin, ja nyttemmin tuttuja toimii autoalalla eri tehtävissä. – Niin ja kyllä se uuden auton tuoksu on edelleenkin aivan vastustamaton!

    jees h-valta

    Ajaminen nykyautoilla on lähes aina nautintoa kunhan ei aivan pikkukinnerillä pompota. Nekin tietysti kaupunkiajoon käteviä. Mersun status on aika pahasti jäänyt polkemaan paikalleen ja muut ovat saavuttaneet sen lähes kaikessa. Kun on kallis merkki siinä todella maksaa merkistä. Paljon turhaan. Ei ole aikaa kymmentäkään vuotta kun ihmettelin kesäaikaan yhden putkialan toimijan mersulla ajelua ikkuna auki kuumalla ilmalla. Vanha mieskin jo. Kun joskus kehtasin udella sanoi ettei ole ilmastointia. Auto oli sentään uusi mersu silloin. Nyt hän sen peurakolarin jälkimaininkeissa sai lunastukseen että pääsi siitäkin surkeudesta eroon. Että silleen kaksituhattaluvulla ja mersussa! Itse en edes muista enää omaa autoa jossa ei ilmastointia olisi ollut. Varmaan Talbot 1510 viimeksi. Joskus -90 alkupuolelta kait sillä ajellut. Auto oli varmaan jo edellisen vuosikymmenen peruja.

    Jätkä

    Se, että autossa on ilmastointi, ei vielä paljoa lohduta, jos sitä ei ole huollettu. Vanhoissa autoissa on aika usein ilmastointilaitteesta kylmäaineet karanneet, joten se huolto olisi syytä tehdä / teettää niihin parin vuoden välein ja muutenkin testata kesäkuumalla toimintaa.

    jees h-valta

    Autossa voi olla paljonkin toimimattomia laitteita jos sitä ei huolleta. Kyllä se ilmastointi hoituu huollon yhteydessä varsinkin merkkihuollossa aivan kivuttomasti. Kyllä sen yleensä huomaa kun se alkaa jäähdytykseltään pliisuuntua.

    jees h-valta

    Ja vielä myöhäisillan uutistarjonnasta poimittua. PSA konserni on ostamassa Opelin eli GM:n euroopan toiminnan joten aika iso konserni ranskalaistehtaasta tulossa. Myös sähköautot pääsevät vauhtiin Opelin mallien myötä. Nythän jo ilmeisesti ollut aika paljon yhteistyötä yritysten kesken.

    Rane2

    Ennen autot erotti toisistaan jo kaukaa ihan muotoilun perusteella.Nykyisin muotoilijat näyttävät matkivan toisiaan.Vähemmän arvostetut merkit ja mallistojen halvemmankin pään autot ovat ihan yhtä virtaviivaisia ja tyylikkäitä kuin paremmatkin ja kalliimmat mallit.Eli naapurin autoa ei kannata ruveta kadehtimaan ilman tarkempaa perehtymistä.

    Jätkä

    Jeessi: ”Autossa voi olla paljonkin toimimattomia laitteita jos sitä ei huolleta. Kyllä se ilmastointi hoituu huollon yhteydessä varsinkin merkkihuollossa aivan kivuttomasti. Kyllä sen yleensä huomaa kun se alkaa jäähdytykseltään pliisuuntua.”

    Milloin sinun Volkkarisi on määräaikaishuollettu merkkiliikkeessä ja milloin edellinen kerta oli?

    Gla Gla

    Tarkistin kuitista, autooni tehtiin ilmastointilaitteen huolto ensimmäisen ja varmaan viimeisen kerran n. 10,5-vuotiaana, hiukan alle 200 tkm ajettuna. Kuitista näkyy, paljonko ainetta otettiin pois, mutta mapin reikä on lisätyn aineen määrän kohdalla, joten se luku ei näy. Muistaakseni vajaa puolet oli kadonnut. Tuolloin ilmastointi toimi aivan tyydyttävästi, joten parin vuoden välein tehtävä huolto on mielestäni liioittelua tai sitten valmistajan osoitus heikkolaatuisesta laitteesta. Ei huoltotarpeesta ole mainintaa edes auton huoltokirjassa.

    Visakallo: ”Niin ja kyllä se uuden auton tuoksu on edelleenkin aivan vastustamaton!”

    Kuka tykkää mistäkin. Minusta on aivan vastustamaton fiilis, kun auto on periaatteessa elinkaarensa loppusuoralla, mutta silti vaan toimii huolettomasti. Tunne siitä, että pääomakulut ovat 0 € on upea, eikä mahdollisia tahroja penkeissä tai kiveniskemiä korissa tarvitse surra. Sen sijaan, kun katselen uusia autoja ja alan miettiä niihin uppoavan rahan määrää, fiilis latistuu yhdellä iskulla. Viikonloppuna kävin yhdessä Mersua myyvässä liikkeessä kuluttamassa aikaa, kun kaupunkiasioiden hoidossa sellaista hetkeksi jäi. Jo liikkeen sisään astuminen teki pahaa, Mersun imagoa tukeva ilmapiiri tuntui suorastaan imevän rahat taskuista. Mersua en käynyt katsomassa, mutta en tuollaisen palatsin muitakaan merkkejä halua hankkia. Premium-henkistä tunnelmaa jaetaan taatusti kaikille huoltojen yhteydessä.

    Jees: ”Ajaminen nykyautoilla on lähes aina nautintoa kunhan ei aivan pikkukinnerillä pompota.”

    Vaikka periaatteessa pidän ajamisesta ja liikenne on varsin kiinnostava laboratorio, jossa havainnollistetaan ihmisen pääkopan omituisuuksia, mielestäni nautintoa on se, ettei tarvitse ajaa. Sinullakin on työ- ja varmaan myös kauppamatka niin lyhyt, etten voi käsittää tarvetta latistaa päivää turhalla ajamisella. Varsinkaan, kun nykyisen autosi kulutus noilla matkoilla on n. 25 l/100 km.

    Rane2: ”Ennen autot erotti toisistaan jo kaukaa ihan muotoilun perusteella.”

    Itse muistan tuollaista hoetun jo 80-luvulta saakka. Mielestäni autot ei ole sen enempää samanlaisia kuin ennenkään. Nykyään vain mallien määrä on huikeasti suurempi kuin ennen. Johan Volkkarillakin on tällä hetkellä 11 mallia henkilöautojen puolella, ei korimallit ja parin vuoden välein tehtävät faceliftit siihen päälle. Ei tunnistamisessa pysy mukana ilman kohtuullista harrastuneisuutta.

    Gla Gla

    Uuden Golfin esittelyä odottaessani katsoin, että maahantuojan nettisivuille on alkanut tietoja autosta tulla. Lisävarustehinnastossa on kiinnostava juttu. Auton takuu on normaalisti 2 vuotta. Sen nostaminen tasolle 3 v/100 tkm maksaa 280 €. Vaihtoehtoja on useita ja viiden vuoden /150 tkm takuu maksaa vajaan tonnin. Suunnilleen tuon verran siis valmistaja ilmeisesti laskee autojen korjauksiin rahaa kuluvan.

    http://www.volkswagen.fi/content/medialib/vwd4/fi/hinnastot/ha-vw-hinnasto_uusi-golf-variant-lisvar/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/ha-vw-2017-02-08-uusi-golf-variant-lis-nro-40.pdf

    Täytyykin kuiteista katsoa, mitä kaikkea matkan varrelle on mahtunut ja olisiko tuollainen ollut perusteltu valinta. Ulkoa muistellen helposti jää asioita huomioimatta. Ja tietysti riippuu myös siitä, lasketaanko esim. jarrulevyt kuluviksi osiksi.

Esillä 10 vastausta, 2,001 - 2,010 (kaikkiaan 5,990)