Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,011 - 2,020 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Puuki

    Kuluvia osiahan ei takuut korvaa. Huoltosopimukset kk-maksuineen on eri asia, jos niissä mainitaan erikseen myös kuluvien osien korvaaminen.

    Kalliimpien remonttien korvaaminen takuuaikanakin voi olla epävarmaa.  Niitäkin esimerkkejä on runsaasti autoaiheisillla keskustelupalstoilla.

    2 vuoden välein  ilmastointilaitteen huoltaminen on hyvä lisätienesti huoltamoille, mutta todellista tarvetta niin usein tehtynä sille ei ole.

    Visakallo Visakallo

    Miksi maksaa lisähintaa pidemmästä takuuajasta, kun valittavana on  monia vastaavia autoja, joissa on automaattisesti 5-7 vuoden takuu, eikä takuuaikaiset huollot ole yhtään sen kalliimpia kuin muissakaan merkeissä?

    Mitä taas tulee autoilun pääomakustannuksiin, niin onko ne loppujen lopuksi kovin paljoa alemmat niillä, jotka ostavat uuden auton ja ajavat sen loppuun? Jos vähällä haluaa päästä, olisi uudempi auto ostettava aina käytettynä.

    Annan uusimmalle tekniikalle, ajomukavuudelle, käyttövarmuudelle ja takuulle niin paljon arvoa, että olen valmis siitä hieman enemmän maksamaankin. En mielestäni ole 42 v. autoiluni aikana maksanut kohtuuttomasti välirahoja, vaikka toistakymmentä uutta autoa on tullut sinä aikana ostettua.

     

    Gla Gla

    Ei takuut ilmaisia aasialaisissakaan ole. Ne on leivottu auton hintaan mukaan. Ero tulee vain siitä, paljonko takuukustannuksia arvioidaan eri malleissa olevan.

    Jos sinä maksat 3-4 vuoden välein 10 k€ välirahaa, palaa 15 vuodessa 43 k€. Lisäksi pidät jatkuvasti kiinni 20-30 k€ pääomaa autossa. Vaihtoehtona on ostaa 25-30 k€ auto kerran 15 vuodessa. Tietysti rengas- ja korjauskuluilla on vaikutusta, mutta näin karkeasti haarukoituna auton vaihdossa aina palaa rahaa. Myyjä ottaa omansa.

     

    Jätkä

    Yksi ikävämpi kohta noissakin pitkissä takuissa on ja koskeen useampaakin eri automerkkiä. Nimittäin se, että määräaikaishuollot on mitoitettu esim kolmenkymmenen tuhannen kilometrin – tai 12 kk:n välein. Kun tavallinen käyttäjä ajelee vain esim. 15 000 km/ vuosi, joutuu hän teettämään 30 000 km:n välein tehtävät huollot kahteen kertaan. Eli tuplakustannukset huolloille.

    Jos takuu on vaikkapa 7 vuotta, on autoa siis huollatettava 13 kertaa määräaikaishuollossa, jossa vaihdetaan suodattimet, öljyt ja tulpat ym. joka kerta turhaan.

    Sangen voimakkaasti maistuu rahastukselta moinen liiketoiminta.

     

    MaalaisSeppo

    Ilmastointilaite kannattaa huoltaa jo ennenkuin teho hiipuu. Kylmäainekierto huolehtii kompressorin voitelusta. Huoltoväliin vaikuttaa myös ilmastoinnin käyttöaika. Suomessa lyhyempi kuin etelässä.

    Huolto maksaa n. 60 – 70. Kompressorin vaihto kylmäaineineen n. 500. Kokemusta on molemmista.

    Jätkä

    En tiedä, kannattaisiko sanoa, mutta sanonpahan kuitenkin: – Viime keväänä huollatin kahdesta autostani ilmastoinnin Ammattikoululla ja sillä oli hintaa 25 € / auto, elikkäs ei paha.

    rööri roope

    Ne on tuolla veronmaksajien kustantamilla verstailla eri hinnat.Oikea yrittäjä ei ole veronkiertäjä kuten nää sosiaali korjaamot.Ne syövät yrittäjän leipää.

    Muuten onko jäpän auto epsanjasta se perhekärry?

    köyhälaulaja

    Täytyy myöntää, että tällä kerralla en ymmärrä tuosta ”jätkän” huoltokertojen laskelmasta yhtään mitään, mielestäni huolto 12 kuukauden välein tekee seitsemässä vuodessa sen 7 huoltoa.

    Visakallo Visakallo

    Samaa asiaa kuin köyhälaulaja, ihmettelin vähän minäkin.

    Toinen asia jota en oikein ymmärtänyt, oli Gla:n laskuoppi:

    ”Jos sinä maksat 3-4 vuoden välein 10 k€ välirahaa, palaa 15 vuodessa 43 k€. Lisäksi pidät jatkuvasti kiinni 20-30 k€ pääomaa autossa. Vaihtoehtona on ostaa 25-30 k€ auto kerran 15 vuodessa.”

    Minun laskuoppini mukaan kiinni oleva pääoma on kummassakin tapaukseessa sama, vai olenko käsittänyt jotain väärin?

    Toisellekaan Gla:n väittämälle en sitkeästä hausta huolimatta löytänyt perustetta. Lyhyen takuu autot eivät ainakaan halvempia ole kuin vastaavat pitkän takuun autot, ennemminkin päinvastoin.

    Jätkä

    Köyhälaulaja: ”-Täytyy myöntää, että tällä kerralla en ymmärrä tuosta ”jätkän” huoltokertojen laskelmasta yhtään mitään, mielestäni huolto 12 kuukauden välein tekee seitsemässä vuodessa sen 7 huoltoa.”

    Myönnetään, että ajatus karkasi ennenkuin oli kunnolla syntynytkään.

    Synnyttelin teoriaa, että kun kolmenkympin huolto on tehtävä 15 tuhannen välein, niitä onkin tehtävä takuuaikana tuplamäärä, mutta eihän niitä silti tarvitse tehdä kuin kerran vuodessa. Takuuajan jälkeen voi sitten pitää kunnon tauot.

    Itseasiassa olen juuri huomenna menossa öljynvaihtohuoltoon 15 000 jälkeen, koska 30 000 vaikuttaa minusta liian pitkältä, vaikka öljyn väri ei ole juurikaan moottorissa muuttunut.

Esillä 10 vastausta, 2,011 - 2,020 (kaikkiaan 5,990)