Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,021 - 2,030 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Visakallo Visakallo

    Auton huoto on yleensäkin autonpidon kaikkein pienimpiä kustannuksia. Jos nyt puhutaan uudenmista autoista, suurimmat kulut tulevat arvonalennuksesta ja polttoaineesta. Pelkkä säilytyskin nousee hyvin usein ohi huoltokulujen, samoin renkaat. Jos 300 euron huoltokulu vuodessa tuntuu liian suurelta, taitaa  ongelma silloin olla jossain muualla.

    Jätkä

    Huoltokustannukset eivät jää monessakaan autossa kolmeensataan vuodessa, jos käydään huoltokirjan kaikki vaiheet läpi. Suodattimet, tulpat, jakohihnat, vesipumput, ilmastointi, jarrunesteet,  urean lisäys lisäys tekee laskuun aika paljon lisää verrattuna kaikkein yksinkertaisimpaan huoltoon pelkkä jakopään huolto tekee joissakin autoissa jopa yli tuhat euroa viivan alle. Huolto on usein hinnoiteltu kiinteästi.

    Enpä ole kuullutkaan kolmensadan määräaikaishuolloista, vaikka sekin kaksi kertaa yhden sijasta tekee jo kuusisataa euroa.

    ”Vanhaan hyvään aikaan” ukko osti uuden pikku-Fiiatin, ajoi sillä kaksi vuotta , kesät / talvet alkuperäisillä renkailla ja vaihtoi sen uuteen maksaen välirahaa sen verran, mitä uudet renkaat olisivat maksaneet. Ei edes öljyjä vaihdettu kertaakaan.

    Jätkä

    Viimeisessä Tekniikan maailmassa Valitaan ”Vuoden talviauto” ja mukaan on päässyt myös Jeessin unelma. Siitä voi lueskella, mitkä seikat ovat ”Metsämiehen” autossa ne speksit, joilla auto kannattaisi valita ja myös ne, millä se valitaan.

    Yleisarvio on, että kyllä niillä kaikilla ajelisi – myöskin talvella, mutta aikamoisia erojakin autoissa silti vielä on, mm. lämmityslaitteiden tehossa.

    Visakallo Visakallo

    Nimenomaan merkkiliikkeen määräaikaishuoltoja minä tarkoitin, ja juuri niissä käydään nuo luetellut toimet läpi. Tiedän kyllä, että joissakin automerkeissä on kalliimmat huollot, mutta myös halvempiakin on. Hinnoissa  saattaa toki olla paikkakuntakohtaisia eroja. Minulla auttaa se, että yli kymmenen autoliikettä kilpailee asiakkaista samalla alueella. Jakohihnoja ei sentään tarvitse kovin usein minun tuntemiini automerkkeihin vaihdella.

    jees h-valta

    Jätkällähän on kalliit ”makkarukset” autossaan. Jos noita vain useinkin taaplataan. Aivan auton huolto-ohjelmaa kannattaa noudattaa. Tuo turha ylenmääräinen huoltaminen on rahan haaskausta. Jos auto menee vuodessa vain viisitoistatuhatta ei käsittääkseni ole pakko huoltaa silti joka vuosi. Huoltoon mennään kun huoltomuistutin alkaa sitä pyydellä. Ei ainakaan VW:ssa ole joka vuosi huoltoa pyytelemässä. Vaan aivan kilometriperustaisesti. Ja sen mukaan on menty ja merkkihuollossa käyty. Viimeksi maksoi juuri Visakallon mainitseman 300 euroa. Ei ne joka kerta esim. tulppia vaihda. Niillähän mennään nykyään lähes satatuhatta samoilla. Aion myös pösön kaas mennä auton pyynnillä ja huollan merkkihuollossa. Takuut pitäisi sillä toimia.

    jees h-valta

    No, koitahan jätkä kertoilla mitä TM talviautona esim. pösöstä sai selkoa. Kun ei tule moista aviisia.

    Visakallo Visakallo

    Itse asiassa aloin miettiä, että minäpä en ole ostanut uusia talvirenkaita muuta kuin auton oston yhteydessä. Vuodenvaihteen kaupoissahan ne tulevat yleensä aluvanteineen muiden kaupantekijäisten mukana. Yhdet kesäkumit yleensä joutuu auton omistusaikana ostamaan. Kahden vuoden leiman otan yleensä viimeisen huollon yhteydessä, ja sen jälkeen auto onkin makeimmillaan tarjota vaihtoon.

    jees h-valta

    Samoilla talvikummeilla luovutan VW:in vaihdossa. Todella aivan loppu. Mutta kesärenkailla vielä sentään suven ajelee. Kyllä se aina hyvä ponne auton vaihdon suunnitteluun on kun paritkin kummisarjat saattaa olla investointina edessä.

    Nimetön

    Minäki nykystä omaa autoa kun käytin ensimmäisen kerran huollossa niin kysyin että millon se on seuraavan huollon aika niin vastaus oli ”auto itse ilmoitta huollon ajankohdan johon auto huomio ajetun kilometri määrän ja kuluneen ajan” tunnollisesti on tauluun tullut ilmoitus huollon ajankohdasta, on se huoletonta tämä nyky autoilu.

    Nimetön
Esillä 10 vastausta, 2,021 - 2,030 (kaikkiaan 5,990)