Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,031 - 2,040 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä Jätkä

    Jeessi. Osta TM, niin tiedät. Toki voin kertoa, että kun voittajan arvosana oli 9,1  – niin Pösö sai 7,9 arvosanaksi. Huonua oli sähköinen seisontajarru ja suuret kylmäpäästöt. Sen edellä on kymmenen automerkkiä. Taakse jäi viisi merkkiä.

    Gla Gla

    ” Jos 300 euron huoltokulu vuodessa tuntuu liian suurelta, taitaa  ongelma silloin olla jossain muualla.”

    Kyse on siitä, maksetaanko tuo turhasta. Ei siitä, montako prosenttia se on kokonaisuudesta.

     

    Visakallo Visakallo

    Jos auto seisoo ajamattomana tasalämpöisessä tallissa koko vuoden, niin silloin toki tuo 300 euron huoltokulu on aika turha, mutta jos nyt puhutaan aivan normaalista auton käytöstä, niin en usko juuri kenkään autoaan turhaan huollattaneen. Nykyautojen huoltovälit ovat todella joustavat, ja ajotietokone suosittaa seuraavaa huoltoa sen mukaan, miten autolla on ajettu ja miten sitä on kuormitettu. Ei nyt sentään tehdä tästä sen vaikeampaa kuin se on. Aivan sama pätee kyllä metsänhoidossakin!

    Jätkä Jätkä

    Miten te ymmärrätte tekstin: – Määräaikaishuolto 30 000 km välein tai vuoden välein, kumpi täyttyy ensin.

    jees h-valta

    Niinpä, en kyllä tätä keskustelun vaihetta ymmärrä. Kyllä nyt takerruttiin ”lillukanvarsiin”. Kait se tosiaan on aika marginaalinen erä tuo huolto.

    Jätkä Jätkä

    Se on lillukanvarsikin toisilla pitempi ja toisilla paksumpi.

    Katsoinpahan huoltotarjousta erään firman listalta. Auto: Audi A6 3,2 Fsi – Jakohihnan vaihto työt ja varaosat = 2690 €

    Ymmärrän kyllä, miksi Jeessillä ei ole ollut varaa tehdäVolkkarinsa V6 – koneeseen jakopään huoltoa. Ei sellaisia maksella myymäläapulaisen liksoilla.

    jees h-valta

    Ei sellaista kyllä tarvitse maksaa minkään liksoilla. Kun ei ole järkeä maksaa vanhaan syöppöön autoon kallista remonttia koska sen hintaan se ei vaikuttaisi mitään. Nyt sain hyvityksen täysin taksan mukaan. Taulukosta suoraan katsottuna. On sitä ”myymäläapulaisella” sentään tuonverran laskupäätä siunaantunut. Se periaatepäätös vain piti tehdä ja se nyt tehtiin niin että sekin turhaan remonttiin menevä raha laitettiin mieluummin uuteen autoon maksuun. Ja siihenkin kyllä jotain ”apulaisrahoja” tarvitaan.

    Visakallo Visakallo

    Jätkä: ”Määräaikaishuolto 30 000 km välein tai vuoden välein, kumpi täyttyy ensin”.

    Eikös tuo ole ihan selvää suomea? Suomen oloissa on ihan järkevää  huoltaa  auto kerran vuodessa, vaikka kilometrimäärä ei sitä vielä edellyttäisikään. Meillä kun ilmastonmuutoksesta huolimatta on edelleen olemassa tämä talvikin. Vettä kun kondensoituu öljyjen ja muiden nesteitä sekaan, niin syytähän niitä on välillä vähän vaihtaakin. Moottorikaan ei puhdistuksesta huonoa tykkää, eikä saranat ja muut liikkuvat osat pienestä voitelusta.

    Ei nyt taannuta täällä ihan alakoululaisten tasolle näissä autoasioissakaan, vaikka jo vanhoja köppänöitä muuten ollaankin.

    Gla Gla

    Selvää suomeahan tuo on, itselläni on vastaava rajoitus pienemmillä kilometreillä. Volkkarissa auto kertoo, milloin huoltoon pitää mennä ja siinä on maksimi 30 tkm tai 2 vuotta, ellei sitten käyttö poikkea optimista ja käsky tule aikaisemmin. Käytännössä varmaan hyvissä olosuhteissa ajaville asia on samantekevä, koska silloin kilometrejä tulee paljon. Vähemmän ajaville kilometrejä kertyy ajosta, joka rasittaa öljyjä. Toki poikkeuksiakin on, jos joku ajaa vain silloin tällöin pitkiä mökkimatkoja tms. mutta noin siis käytännössä.

    Visakallon kysymys sitoutuneen pääoman määrästä, jota et aiemmin tajunnut: Kun vaihdat 30000 euron autosi 3-4 vuoden välein uuteen, autosi arvo on jatkuvasti n. 20-30, sanotaan keskimäärin 25 k€. Itse kun vaihdan autoani harvemmin, pääomaa on kiinni autossa 0-30 k€, keskimäärin n. 15 k€. Tosin autoni ei noin paljon maksanut, joten todellisuudessa puhutaan pienemmästä pääomasta. Jos vaihdan 15 vuoden välein uuteen ja sinä 3,5 vuoden välein, sinä ylläpidät pääoman tuolla tasolla sijoittamalla siihen tuossa ajassa neljä kertaa 10 000 euroa.

     

    Gla Gla

    Autojen takuun vaikutus hintoihin on muuten asia, jota on kuluttajan mahdoton todentaa. Erilaisten autojen hinnoittelussa on niin monta tekijää, ettei sieltä pysty yhden muuttujan vaikutusta ottamaan erilleen.

     

Esillä 10 vastausta, 2,031 - 2,040 (kaikkiaan 5,990)