Keskustelut Tekniikka Metsänomistajan parempi uusi auto

Esillä 10 vastausta, 2,041 - 2,050 (kaikkiaan 5,990)
  • Metsänomistajan parempi uusi auto

    Nyt siis on aika etsiä uudempi auto.
    Parametrit:
    Mukavuus maantiellä
    Ilmastoitu
    Automaatti
    Bensiini
    käytetty alle 10v
    kilometrit alle 150 000
    Hinta alle 10 000€
    Ei nahkapenkkejä, pakuja, varmareita ei shitty maastureita
    Optiot:
    neliveto

    Merkkejä:
    Volvo S60 tai S80, ei äksiä
    Citroen
    Muita?

    Ruotsista tai saksasta tuonnin kannattavuus?

  • Jätkä Jätkä

    Moottoriöljyssä ei vesi kauaa pysy, jos kone ajetaan lämpöiseksi. Nouseehan silloin öljyn lämpötila selkeästi yli veden kiehumispisteen. Poikkeus tietenkin on, jos moottori käy aina ”kylmänä”, mutta silloinkaan vesi ei ole vahingollista.

    Gla Gla

    Ajelen satunnaisesti autolla, jossa on öljynlämpömittari. Normaalisti maantiellä lämpö on n. 92 astetta, koskaan en ole huomannut sen menevän yli sadan. Toki noissakin lämmöissä vesi haihtuu tehokkaasti. En tosin tiedä, miten se öljyn seassa käyttäytyy ja muodostaako vesi emulsion. Mutta kertyyhän öljyyn varmasti paljon muutakin törkyä.

     

    Puuki

    TM:n paras talviauto-vertailussa tuli tänä vuonna tasapeli Volvo 90:n ja Audi Q2:n kanssa.

    Talviautotestien perusteellakin näkee, mitkä automerkit sopii parhaiten Suomeen: Eniten voittoja 12  vuoden aikana on tullut Volvolle (4), toiseksi eniten Mersulle ja Audille ( 2 molemmille).

    Gla Gla

    Kenelle sopii, kenelle ei sovi. Itse en näe paljonkaan järkeä maksaa autosta sellaista rahamäärää, mitä Volvoon, Audiin tai Mersuun tarvitaan. Eikä TM:n testivoitto ole edes mikään osoitus auton soveltuvuudesta minulle. He painottavat asioita omalla tavallaan, minä omallani.

     

    jees h-valta

    TM:n testissä näköjään ei ole mitään hintaluokkaerottelua (ilmeisesti) vaan kaikki samaan pakettiin testiin. On tuo aika outo vertailupohja. Mutta tottakait saadaan kalliin luokan autoille kovaa mainosta tuolla tapaa. Kun hinta tuplaantuu voi todella olettaa että jotain parannusta saadaan jopa talviautoiluunkin. Silti on aika vähän olennaisia ominaisuuksia ainkaan metsäautoiluun havaittavissa. Tuo Q2:n tuli syynättyä ja aika mukava paketti kyllä mutta esim. pösöön verrattuna sisustus suorastaan tylsä. Ja jopa halvan oloinen. Mutta ajo-ominaisuudet kyllä ok ja varmasti metsätietäkin pääsee aika samoihin monen muunkin auton maasto-ominaisuuksiin.

    Gla Gla

    Minusta on hyvä, ettei hintaa sekoiteta arvosteluun, vaan keskitytään vertailemaan ominaisuuksia.

    Maavarat autoista on mitattu, mutta ne ei vaikuta arvosteluun. Etenemiskyky ja maavara yhdessä muodostaa kenties metsänomistajaakin kiinnostavan kokonaisuuden. Nyt haarukka taisi olla 11 ja 19 sentin välillä ja sillä on jo merkitystä metsäautoteillä.

    Jätkä Jätkä

    Gla: ”-Ajelen satunnaisesti autolla, jossa on öljynlämpömittari. Normaalisti maantiellä lämpö on n. 92 astetta, koskaan en ole huomannut sen menevän yli sadan. Toki noissakin lämmöissä vesi haihtuu tehokkaasti. En tosin tiedä, miten se öljyn seassa käyttäytyy ja muodostaako vesi emulsion. Mutta kertyyhän öljyyn varmasti paljon muutakin törkyä.”

    -Oletko kuullut, että öljynvaihdon yhteydessä vaihdetaan myös suodatin. Suodatin on sitä varten, että siihen pysähtyy kaikki likahiukkaset, joita öljyn joukkoon käytön yhteydessä tulee. Toki hiukkasia tulee suhteellisen paljon, jos öljynvaihtoväli on 30 000 km. Joskus vielä -60 luvulla taisi olla 5000 km:n paikkeilla, mutta toki moottorit ja öljyt ovat kehittyneet siitä ajasta melkoisesti.

    Nykyautoissa ei taida olla edes voitelukohteita yhtäkään, vaikka niitä ”silloin ennen” oli kymmenittäin.

    Jätkä Jätkä

    Jeessi: ”TM:n testissä näköjään ei ole mitään hintaluokkaerottelua ”

    Jos Jeessin toivomus olisi otettu huomioon, olisi voittaja ollut Opel Astra  sekä hinnalla että ominaisuuksilla punnittuna. Se tosin on ”vanhanaikaista tekniikkaa”, koska on viime vuoden autoksi valittu – ja selkein pistein.

    Mutta Pösön kanssa lähes samoissa pisteissä oleva Citikka on jopa 10 000 € halvempi, vaikka siinäkin on Puretech – moottori.

    Ei sillä eikä millään, ihan kelvollinen peli Pösökin varmaan on – ranskalaiseksi.

    Visakallo Visakallo

    Valmet Automotive aloitti tänään GLC-mallin sarjatuotannon Uudenkaupungin autotehtaalla. Valmet Automotiven toimitusjohtajan Ilpo Korhosen mukaan GLC on Valmet Automotiven historian vaativin projekti. Suurten tuotantoinvestointien lisäksi Valmet Automotive rekrytoi tänä vuonna yli 1000 autonrakentajaa Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin tuotantoon.

     

     

    Visakallo Visakallo

    Kohta on edessä tilanne, että meiltä viedään Suomessa valmistettuja autoja lähes saman verran, kuin Suomeen tuodaan autoja. Tämän takia on järkevää poistaa autovero, jotta uuden, Suomessa valmistetun auton hankkiminen tulisi mahdolliseksi vähän useammille. Suomessa rekisteröitiin viime vuonna väkilukuun suhteutettuna kolmanneksi vähiten uusia autoja. Taakse jäivät niukasti vain Portugali ja reilummin Kreikka.

Esillä 10 vastausta, 2,041 - 2,050 (kaikkiaan 5,990)